اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بهشتی که در سایه سوء مدیریت‌ها گم شده است/ دلیل نارضایتی گردشگران بهشت گمشده چیست؟

بهشت گمشده کامفیروز یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان فارس است که این روزها به دلیل سوء مدیریت، موجب نارضایتی گردشگران شده است.

بهشتی که در سایه سوء مدیریت‌ها گم شده است/ دلیل نارضایتی گردشگران بهشت گمشده چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شمال تا جنوب و شرق تا غرب استان چهار فصل، پهناور و زیبای فارس مزین به تصویرگری‌های زیبا و بی نظیر طبیعی از خالق هستی و آثار و ابنیه تاریخی باقی‌مانده از دوران‌های کهن تاکنون است.

در میان تمام این دیدنی‌ها اما، در تنگه‌ای میان بیضا و کامفیروز که علی‌رغم ظرفیت‌های مختلف و با وجود فاصله زمانی بیش از ۹۰ دقیقه‌ با شهر مرودشت، یکی از بخش‌های این شهرستان به شمار می‌رود، در محدوده مهنجان کامفیروز، وجود رودهای روان، چشمه‌های پر آب، طبیعت سرسبز کوهستانی و جنگل‌های پر درخت در تنگ بستانک، این منطقه را به بهشتی زیبا تبدیل کرده است که به ابتکار گردشگران و مردم این منطقه از آن با عنوان بهشت یاد می‌شود و سرسبزی و زیبایی منحصربه‌فرد و ناشناخته بودن منطقه تنگ بستانک در طول سالیان دراز، سبب نامیده شدن این منطقه به نام بهشت گمشده یا بهشت پنهان شده است.

از طرف دیگر تا پیش از سال ۱۳۶۰، این منطقه زیاد شناخته شده نبود و کمتر کسی از وجود این ییلاق سرسبز خبر داشت.

ناشناخته ماندن این منطقه خوش آب و هوا باعث شد تا نخستین گردشگران و مردم محلی لقب بهشت گمشده را به این منطقه بدهند و در حال حاضر تنگ بستانک یا بهشت گمشده از زیباترین ییلاق‌های نزدیک به جنوب ایران به شمار می‌رود.

قرار گرفتن منطقه تنگ بستانک در حوزه آبریز رودخانه کر و سد درودزن، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود و آب روستاهای اطراف بهشت گمشده نیز از این منطقه تامین می‌شود.

کف دره تنگ بستانک را پوشش سنگی و صخره‌ای پوشانده است که بستری مناسب برای رویش درختان چنار، گردو و دیگر گیاهان سایه‌پسند پدید می‌آورد.

بسیاری از زیبایی‌های طبیعی به صورت یک‌جا در این قطعه بهشتی جمع شده و با ورود به این منطقه، در واقع با بهشتی محبوس بین دیوارهای نفوذناپذیر دو رشته‌کوه مرتفع مواجه می‌شویم.

اما تمام این زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیر و وصف‌ناپذیر، وقتی دیدنی می‌شود که مانعی آرامش محیط را بر هم نزند و خاطر گردشگری در آن محیط بهشتی مکدر نشود.

همزمان با آغاز سال نو و بهار طبیعت و با توجه به اینکه بهار، فصل لذت بردن بیشتر از این بهشت بی‌نظیر است؛ گردشگران زیادی از سراسر ایرانمان راهی این منطقه در مهنجان کامفیروز می‌شوند.

اما نکته‌ای که برای هیچ گردشگری خوشایند نیست وجود مشکلاتی است که این روزها زیبایی این جاذبه بی‌همتای طبیعی را جور دیگری جلوه می‌دهد و آن هم پررنگ شدن سوء مدیریت در نگهداری و پیشبرد امور این محدوده گردشگری است.

منطقه حفاظت شده بهشت گمشده یکی از مناطق تحت نظارت مستقیم اداره کل محیط زیست استان فارس است که بر اساس ضوابط موجود و قانونی، پاکسازی و اداره امور آن بر اساس مزایده سالانه به پیمانکاران واگذار می‌شود. 

به گزارش فارس و بر اساس مدارک موجود، در خردادماه سال گذشته اداره امور منطقه حفاظت شده بهشت گمشده به برنده مزایده که یک خیریه در کامفیروز است واگذار شد و درآمد حاصل از این کار در امور خیر و برای رسیدگی به نیازمندان منطقه و همچنین کمک به امور عمرانی دهیاری مهنجان صرف می‌شد.

اما بر اساس شرایط مندرج در قرارداد مبنی بر پایبندی پیمانکار به حفظ بهداشت محیط و پاکسازی مداوم محیط و اینکه در صورت مشاهده تخلف و دریافت دو اخطاریه، فسخ قرارداد صورت می‌گیرد، در زمستان گذشته و در ایام بارندگی، در فاصله زمانی یک ماهه دو اخطار برای خیریه به عنوان متولی به دلیل عدم پاکسازی منطقه صادر و پس از آن درست در آستانه نوروز و فصل رونق بهشت که فرصت خوبی جهت جبران بسیاری از هزینه‌ها برای این پیمانکار فراهم شده بوو، به یکباره قرارداد لغو شد.

در حال حاضر و علی رغم اعتراض خیریه به اخطاریه‌های صادر شده، بهشت گمشده بدون برگزاری مزایده، به تعاونی دهیاران کامفیروز واگذار شده است.

بر اساس اظهارات برخی از گردشگران، عوارض دریافتی در بهشت گمشده، دو مبلغ ۲۰ هزارتومان و ۴۰ هزار تومان در دو نوبت صبح و عصر است که این موضوع نارضایتی‌های زیادی را به دنبال داشته است.

اختلافات مردمی و گسترده شدن دامنه این اختلافات و انتشار این موضوع در فضای مجازی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که جای تامل و بررسی دارد.

خبرگزاری فارس پس از دریافت گلایه‌های مردمی و بر اساس رسالت همیشگی خود پیگیر موضوع از متولیان امر شد.

پس از چند تماس بی پاسخ با فرمانداری و بخشداری و ...، حسنی رئیس اداره محیط‌زیست مرودشت به خبرنگار فارس گفت: در این باره باید بخشداری پاسخگو باشد و محیط‌زیست شهرستان دخالتی در این تصمیم‌گیری‌ها ندارد و اداره کل محیط زیست استان در این‌باره پاسخگو است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بهشت گمشده از مناطق حفاظتی محیط زیست است ولی نگهداری آن به پیمانکار واگذار شده است.

عطا پورشیرزاد در پاسخ به چرایی لغو قرارداد خیریه گفت: با توجه به عدم رعایت شرایط مندرج در قرارداد و ارسال دو اخطار، آن قرارداد به خودی خود فسخ شد.

وی افزود: با توجه به آغاز سال نو و استقبال گردشگران از این مکان، در یک قرارداد سه ماهه و بر اساس ضوابط قانونی در حال حاضر بهشت گمشده به یک مجموعه ذیصلاح واگذار شده که پس از گذشت ۳ ماه و با توجه به اینکه واگذاری از طریق مزایده به صورت یکساله است، مزایده برگزار خواهد شد.

پورشیرزاد از وجود اعتراضات گردشگران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر موضوعی هم باشد مجموعه متولی یعنی تعاونی دهیاران کامفیروز و بخشداری باید پاسخگو باشند که ما هم اگر تخلفی ببینیم قطعا برخورد خواهیم کرد.

امام جمعه کامفیروز نیز از مراجعات مردمی در این باره خبر داد و به خبرنگار فارس گفت: اینکه در یک مکان گردشگری که مردم مهنجان و فقرای منطقه از آن منتفع می‌شدند این اتفاق افتاده و مشکلات و اختلافات موجود، در حال حاضر منجر به نارضایتی مردم شده است اصلا خوشایند و برازنده گردشگران و مسؤولان شهرستان بزرگ مرودشت و بخش کامفیروز نیست.

حجت الاسلام و المسلمین تقی‌زاده در ادامه ضمن تقدیر از پیگیری فارس اظهار داشت: هر جا مطالبه به حقی از طرف مردم باشد ما هم با مردم همراه می‌شویم و امیدوارم این موضوع هر چه سریعتر، با پیگیری هوشمندانه رسانه و ورود مسؤولان محیط زیست و معاونت گردشگری استانداری فارس و مسؤولان اجرایی شهرستان حل و فصل شود و اختلافات مردمی در این باره بالا نگیرد.

شایان ذکر است؛ سؤالات مردمی بدون پاسخ زیادی در این موضوع همچنان باقی مانده است و باید دید که آیا واگذاری موقت بدون مزایده قانونی است یا خیر؟ تعاونی دهیاران کامفیروز در چه زمانی به ثبت رسیده و آیا واگذاری بهشت گمشده به این تعاونی به صورت قانونی انجام گرفته است؟ دلیل دریافت ۶۰ هزار تومان عوارض در یک روز از یک مسافر چیست و آیا دهیاری و مردم مهنجان از درآمد بهشت گمشده بهره‌می‌برند یا خیر؟

حال باید دید پاسخ قانع کننده مسؤولان محیط‌زیست، فرمانداری و بخشداری کامفیروز و معاونت گردشگری استانداری در این باره چیست، آیا همه وقایع قانونی پیش رفته یا بر اساس خواست ذی‌نفعان صورت گرفته است؟ و در آخر اینکه، آیا بروز چنین مشکلاتی چیزی غیر از سوءمدیریت در این مجموعه طبیعی زیبا است؟

خبرگزاری فارس تا حصول نتیجه روشن پیگیر این مشکل خواهد بود.

گزارش از: مریم ستوده

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول