اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تصاویر فارس از یوز تلف‌شده در جاده میامی

تصاویری از یوز ایرانی که بر اثر سانحه رانندگی در جاده میامی تلف شد، را در فارس ببینید.

تصاویر فارس از یوز تلف‌شده در جاده میامی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، یک قلاده یوزپلنگ ایرانی که از گونه‌های نادر در معرض انقراض شدید است، بر اثر تصادف در جاده میامی تلف شد.

داستان مرگ یوزها در جاده تهران- مشهد غم‌انگیزتر از آن‌چیزی است که تصورش را می‌کنید؛ بر اساس آمارهای در دسترس، جدای از مرگ‌ومیر عادی یوزها در دل طبیعت، تا حالا ۳۸ مورد از تلفات غیرطبیعی یوزها به‌صورت رسمی هم ثبت شده که نیمی از آنها مربوط به تصادف‌های جاده‌ای است.

به عبارت بهتر، ۱۹ یوز نادر ایرانی هنگام عبور از جاده زیر گرفته شدند. تازه، این آماری است که محیط‌بانان آن را رصد و گزارش کرده‌اند.

هشت مورد از این تلفات غیرطبیعی در جاده شاهرود- عباس‌آباد در مسیر تهران- مشهد رخ داده است؛ کریدوری مهم و شریانی که باید در آن آهسته‌تر برانید.

مرگ یوزها اما فقط منوط به این مسیر نیست؛ ۶ مورد از این مرگ‌های تأسف‌برانگیز در جاده کالمند- بهادران در مسیر یزد به کرمان، یک مورد جاده بافق- بهاباد، یک مورد در جاده سنخواست-جاجرم، یک مورد در دربند راور کرمان و یک مورد هم در جاده نایبندان رخ داده است.

از طرف دیگر، مسؤولان هم باید فکری برای این مسیر کنند. برخلاف ایده تکثیر در اسارت که بین کارشناسان بر سر آن دعواست، محافظت از یوزهای آزاد هیچ مخالفی ندارد؛ این یعنی باید اولویت اول برای حفظ یوزها را محافظت از پناهگاه آن‌ها بگذاریم.

در مسیر مرگ‌بار عباس‌آباد، تنها بخش کمی از حومه جاده فنس‌کشی شده، این جاده روشنایی کافی ندارد، ایمن‌سازی خوبی نشده، دوربین‌های کنترل سرعت در آن کم است و تابلوها و علایم هشداردهنده به اندازه کافی در کنار آن نصب نشده است!

پایان پیام/74001/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول