اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

8 مکان دیدنی در شهرستان تربت حیدریه / با غار نمک روستای حصار یزدان آشنا شوید

شهرستان تربت حیدریه با بناهای تاریخی و ییلاقات فراوان، پیشنهادی ویژه برای مسافران استان خراسان رضوی است.

8 مکان دیدنی در شهرستان تربت حیدریه / با غار نمک روستای حصار یزدان آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، این شهرستان با وجود آثار و ابنیه تاریخی و ییلاقات در نقاط مختلف، جاذبه‌های گردشگری فراوانی برای مسافرین نوروزی دارد. برای آشنایی بیشتر هموطنانی که قصد دیدن از این شهرستان را دارند به معرفی آثار تاریخی و مناطق گردشگری آن می‌پردازیم.

 

مجموعه قطب الدین حیدر

آرامگاه قطب الدین حیدر در تربت حیدریه واقع شده و این فرد، عارف قرن ششم هجری می باشد. بنای آرامگاه این مجموعه شامل ایوانی مرتفع، ورودی و زیر گنبد می شود که در چندین دوره تاریخی از حکمرانی فرمانرواها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. کاروانسرای طبسی نیز در مجاورت مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر قرار دارد و کوه‌های مرتفع اطراف روستا با دامنه‌های سر سبز در فصل بهار و تابستان و با پوشش پر از برف در فصل زمستان، مکان مناسبی برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان در تمام طول سال هستند.

 

خانه امینی

این بنای تاریخی مربوط به دوره  قاجار و محل زندگی امین التجار از تجار معروف شهر تربت حیدریه در ان دوران بوده است. این بنا دارای تزئینات آجرکاری، کاشی کاری و گچ بری‌های زیبایی است که هنوز پس از گذشت سالیان متمادی پابرجا مانده است. این بنا در سال ۱۳۸۸  توسط سازمان میراث فرهنگی تملک و سپس مرمت شد که اکنون اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان در آن مستقر است.

 

حمام حاجی رئیس

این بنا در در اواخر دوره قاجار توسط حاجی رئیس بنا شده است. از فضاهای مهم این حمام می‌توان به رشته پلکان‌های ورودی، سربینه، بینه، گرمخانه و مخازن آب سرد و گرم اشاره کرد که از ویژگی‌های جالب توجه آن هشت ستون سنگی بسیار زیباست که فضای گنبدی بینه را پدید آورده است و در میان فضای آن هم حوض سنگی به شکل هشت ضلعی قرار دارد.

 

مزار بوری آباد

بنای تاریخی امامزاده احمد الرضا (ع) بوری آباد مربوط به دوره صفویه از آثار ثبت شده ملی کشور است.این بنا با پلان مربع مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این بنا در کیلومتر ۴ جاده تربت به گناباد واقع شده و دارای امکانات رفاهی از قبیل زائرسرا، حسینیه و سکوهای اقامتی است.

 

بنای مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی

بنای مقبره در گذشته دارای کاشی‌های فیروزه‌ای بوده که هم اکنون آثار کمی از آن برجای مانده است. بر گوشواره های فضای داخلی بقعه هشت ستون سنگی در نبش دیوار نصب است که بر آن با گچ قسمتی از سوره مبارکه (یس) با خط سفید در زمینه‌ای لاجوردی نقش بسته است. مسجد شیخ حیدر کدکنی نیز فضایی است به صورت شبستان که محرابی هشت گوشه زینت بخش آن شده و دیواره شمالی آن دو اشکوبه است. این مجموعه تاریخی در 70 کیلومتری شمال غربی تربت حیدریه واقع است.

 

منطقه گردشگری سد نسر

 سد خاکی نسر در ۷۰ کیلومتری تربت حیدریه واقع در جلگه رخ از جمله مجموعه های گردشگری این شهرستان محسوب می شود که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است. کوه های سرسبز و پر از ریواس، آویشن و پونه در بهار، باعث شده این منطقه مورد استقبال گردشگران باشد.

 

غار نمک حصار یزدان

غار نمک روستای حصار یزدان بخش کدکن تربت حیدریه به عنوان یک ظرفیت بسیار مناسب و منحصر به‌ فرد گردشگری منتظر گردشگران ژئوتوریسم نوروزی است. معدن نمک روستا، زیبایی‌های خاص خود را دارد و هم‌اکنون می‌تواند به تنهایی در صنعت گردشگری این شهرستان نقش بسیار مهمی را ایفا کند. برداشت نمک از دل معدن سبب تشکیل غار‌هایی زیبا شده است، طول این غار به یک کیلومتر می‌رسد و قابلیت جذب گردشگران ژئوتوریسم را دارد.

 

روستای گردشگری بکاول

بکاول در دهستان بالا ولایت و در کیلومتر۲۰ جاده تربت‌حیدریه به مشهد و در فاصله ۶ کیلومتری از جاده اصلی بعد روستای کامه علیا واقع ‌است. این روستا به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، چشم‌اندازهای بسیار زیبا و قرار گرفتن در مسیر شمال به جنوب کشور، از ظرفیت‌های خوبی برای جذب مسافران و گردشگران برخوردار است اما آنچه بیشتر از هر چیز در این روستا نظر بینندگان را به خود جلب می‌کند، بافت قدیمی روستا، ساخت خانه‌هایی از سنگ و گل به شکل طبقاتی و پلکانی، باغ های سرسبز و خرم و جویبارها و چشمه های قدیمی  است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول