اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

طلبه‌ دهه هفتادی که توانست معتاد، قاچاق‌فروش و حتی اغتشاشگر را جذب مسجد کند+عکس

حجت‌الاسلام سیفایی، طلبه دهه هفتادی است که بیش‌تر برای تبلیغ به مناطقی می‌رود که شیعه و سنی باهم زندگی می‌کنند. او این روزها در آخرین نقطه استان فارس مشغول خدمت است و توانسته معتاد، قاچاق‌فروش و حتی اغتشاشگر را جذب مسجد کند.

طلبه‌ دهه هفتادی که توانست معتاد، قاچاق‌فروش و حتی اغتشاشگر را جذب مسجد کند+عکس

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، در گوشه و کنار روستا درد و رنج و مشکلات و معضلات مختلفی وجود داشت. یکی از اهالی مدت‌ها بود که ناامیدی بر کل زندگی‌اش سایه افکنده و زندگی را برایش تیره و تار کرده بود و از دردی به نام اعتیاد که عزتش را میان مردم درهم شکسته بود، رنج می‌برد. کمی آن طرف‌تر یکی دیگر از اهالی روستا کسب درآمد حرام به عادتش تبدیل شده بود و بی‌برکتی و عذاب وجدان ناشی از قاچاق کالا، لذت شیرین یک زندگی آرام و بی‌دردسر را از او سلب کرده بود. عده‌ای از جوانان روستا هم که فقر، گریبان زندگی خود و خانواده‌هایشان را محکم چسبیده بود، به ناچار به انجام کارهای غیراخلاقی روی آورده بودند. فرشته نجات این روستا حاج آقا سیفایی بود؛ کسی که با حضورش به عنوان نخستین روحانی مستقر منطقه بر آلام اهالی روستا تسکین بخشید.

جوانانی که هیچ امیدی به تغییرشان نبود، پای‌کار مسجد شدند

او با وجود اینکه امام روستا بود و بودجه کلانی برای خدمت‌رسانی به مردم و آگاهی بخشی به جوانان نداشت، اما در مقابل هجمه‌های دشمن علیه جوانان این مرز و بوم، با عزم بلند خود و تنها با ابزاری به نام‌ محبت، بسیاری از جوانانی را که شاید هیچ امیدی به تغییر کردنشان نبود سر به راه کرد و آنان را به اعضای پای کار و فعال مسجد تبدیل کرد.

طلبه دهه هفتادی که برای تبلیغ به مناطق تلفیقی می‌رود

حجت‌الاسلام احسان سیفایی، متولد سال ۱۳۷۰ و اهل بخش علاء مرودشت شهرستان لامرد استان فارس است؛ حدود سه سالی است که در مسجد امام علی(ع) واقع در یکی از روستاهای بخش اشکنان این شهرستان مشغول به انجام فعالیت تبلیغی است. او حدود ۱۳ سال است که به امر مقدس تبلیغ مشغول است و به دلیل آشنایی‌هایی که با فرقه‌های مختلف دارد، معمولاً از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به مناطق تلفیقی برای تبلیغ اعزام می‌شود و خودش نیز به کار در چنین مناطقی علاقه‌مند است.


اهل سنت منطقه از روحانی شیعه برای حضور و سخنرانی در مراسم‌های خود دعوت می‌کنند

شیعه و سنی در مجالس مذهبی مسجد شرکت می‌کنند

روستای تبلیغی کنونی حاج آقا سیفایی نیز از مناطق تلفیقی و ترکیبی است که ۴۰ درصد جمعیت آن را اهل تسنن و ۶۰ درصد آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. این امام روستا با توجه به عشق و ارادت بی‌حد و حصری که به اهل بیت(ع) دارد، تلاشش در مناسبت‌های مذهبی، برگزاری مراسم باشکوه و در شأن ائمه اطهار(ع) بوده است. مراسم‌هایی که اغلب با حضور پیروانی از هر دو مذهب شیعه و سنی در مسجد و با یک فضاسازی مناسب برگزار می‌شود. او در خصوص ارتباط و تعامل پیروان این دو مذهب با یکدیگر می‌گوید: «در این منطقه به دلیل ارتباطات فامیلی و داد و ستدهایی که میان اهالی وجود دارد، تعامل خوبی بین پیروان شیعه و سنی برقرار است و خانواده‌ای که صرفاً پیرو یک مذهب باشد در اینجا وجود ندارد. ممکن است خانواده‌ای شیعه، اما عروس یا داماد آن خانواده اهل تسنن باشد یا بالعکس و به همین دلیل ارتباط خوبی میان آنان برقرار است.»

اهل سنت، روحانی شیعه را برای مجالس خود دعوت می‌کنند

او در ادامه توضیح می‌دهد: «اهل تسنن این منطقه حتی روحانی شیعه را به عنوان روحانی روستا می‌دانند و در مراسم‌های خود مثل مجلس ترحیم و حتی در خطبه‌های نمازهای جمعه‌شان از روحانی شیعه دعوت می‌کنند تا دقایقی برایشان خطبه بخواند و در کل، تعامل خوبی میان اهالی برقرار است. حتی پایگاه بسیج و کانون فرهنگی اهل تشیع و اهل تسنن این منطقه جدا از هم نیست و فعالیت‌هایشان به صورت مشترک و با مشارکت پیروان هر دو مذهب انجام می‌گیرد.»

با وحدت شیعه و سنی به جنگ مشکلات روستا رفتیم

این امام محله از این ظرفیت استفاده کرده و با کمک اهالی روستا و هیأت امنای هر دو مسجد روستا که یکی متعلق به شیعیان و دیگری متعلق به اهل تسنن است، برای رفع مشکلات و معضلات این منطقه تلاش کرده است. او می‌گوید: «با مشارکت اهالی، سعی شد تا این منطقه که از وجود مشکلاتی همچون اعتیاد، خودکشی، بیکاری و قاچاق رنج می‌برد از این آسیب‌ها نجات پیدا کند و برای کاهش این معضلات راهکارهایی را ارائه و با کمک اهالی عملیاتی شد.»


حجت‌الاسلام سیفایی با خدمت‌رسانی‌هایش در دل اقشار مختلف روستا جا باز کرده است

قاچاق‌فروشان را مغازه‌دار و اهل مسجد کرد

او در این راستا چند باب مغازه با کمک خیرین تأسیس کرد که اصل این مغازه‌ها متعلق به مساجد روستاست، اما آن‌ها را به مدت پنج سال در اختیار کسانی که غالباً اهل مسجد نبودند و درگیر معضلاتی مانند قاچاق کالا بودند، به صورت رایگان قرار داد که در این مغازه‌ها کسب درآمد کنند و افراد نیز بسته به توانایی‌های خود مشاغل مختلفی اعم از فروش لوازم یدکی خودرو، پوشاک، سوپرمارکت و... را در این مغازه‌ها راه‌اندازی کردند. حجت‌الاسلام سیفانی با یکی از کسانی که از راه قاچاق کالا کسب درآمد می‌کرد، گفت‌وگو کرد تا او را از انجام این کار منصرف کند و با نفوذ کلام خود، او را به راه آورد و مهم‌تر اینکه حتی توانست این فرد را اهل مسجد کند.

معتادی که ترک کرد و در مغازه مسجد کاسبی می‌کند

او در اقدام دیگری به داد یکی از افراد معتادی رسید که دیگر از نوع زندگی خود خسته و ناامید شده بود و موفق شد از طریق صندوق قرض‌الحسنه مسجد و خیرین او را راهی کمپ ترک اعتیاد کند و پس از درمان اعتیاد او با اعطای وام و قرار دادن یکی از مغازه‌های مسجد در اختیارش توانست شغلی برایش در زمینه فروش پوشاک دست و پا کند و او را از مخمصه‌ای که در آن قرار گرفته بود نجات دهد. حاج آقا سیفایی در این باره می‌گوید: «این افراد نه تنها از این کارها دست برداشته‌اند، بلکه چون مسجد را عامل رفع مشکل خود می‌دانند، خود و خانواده‌هایشان اهل مسجد شده‌اند و این برای ما بسیار ارزشمند است.»

توزیع حدود یک تُن و ۷۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز میان نیازمندان در ماه رمضان

این روحانی پرتلاش همچنین با کمک سپاه منطقه و نیروهای انتظامی و خیرین و صندوق قرض‌الحسنه مسجد به دستگیری از نیازمندان منطقه می‌پردازد و در مناسبت‌های مختلف با ذبح چند گوسفند، گوشت آن را میان مستمندان توزیع می‌کند. در ماه مبارک رمضان سال گذشته، مقدار قابل توجهی شامل حدود یک تُن و ۷۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز بود، میان مستضعفان توزیع شد. کمک‌رسانی و اقدامات خیرخواهانه حاج آقا سیفایی فقط محدود به روستایی که در آن ساکن است، نیست؛ بلکه علاوه بر این روستا چند روستای اطراف که روحانی مستقر ندارند نیز پوشش می‌دهد و به طور کلی به ۱۵۰ خانواده نیازمند این بخش در قالب توزیع گوشت و بسته‌های معیشتی خدمت‌رسانی می‌کند.


این طلبه هفته‌ای یک بار به روستاهای مجاور می‌رود و برای آنان نماز جماعت می‌خواند

هفته‌ای یک بار به صورت گردشی در روستاهای اطراف نماز می‌خواند

دغدغه‌مندی او نسبت به انجام کارهای فرهنگی مؤثر و آشنا کردن مردم با دین موجب شده حتی در شب‌های چهارشنبه هر هفته به صورت گردشی در روستاهای اطراف حاضر شود و نماز جماعت را در این روستاها اقامه کند. حضور در روستاهای مختلف برای اقامه نماز جماعت، بهانه‌ای برای رسیدگی به نیازمندان روستاهای همجوار و رساندن کمک‌های معیشتی به دست آنها می‌شود؛ در کنار آن برنامه‌های فرهنگی مانند کلاس تفسیر و قرائت قرآن نیز برگزار می‌شود تا مردم بیش از پیش با دین و احکام ضروری آن آشنا شوند.


برگزاری کلاس‌های آموزشی و تربیتی از اقدامات این طلبه در روستاست

طلبه‌ای که در آخرین نقطه استان فارس، تبلیغ می‌کند

روستای تبلیغی این امام محله در آخرین نقطه استان فارس واقع شده و او نخستین روحانی مستقر این منطقه محسوب می‌شود. حاج آقا سیفایی پس از حضور خود در روستا با کمک هیأت امناء، صندوق قرض‌الحسنه‌ای را در مسجد راه‌اندازی کرد و با این کار سعی کرد به کاهش درد و رنج اهالی روستا کمک کند. اکنون به اهالی روستا، بسته به نوع نیازشان در زمینه ازدواج، جهیزیه و اجاره خانه و ... از محل اعتبارات این صندوق وام‌های ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود. او افزون بر این برای کودکان روستا نیز کلاس قصه گویی، آداب معاشرت، اخلاق، تفسیر، روانخوانی قرآن و زیان خارجه برگزار می‌کند و با دعوت از مربیانی برای بانوان کلاس خطاطی، گلدوزی، بافندگی و کلاس‌هایی برای بیان نحوه برخورد با همسر و فرزند برپا کرده است.

 یکی از اهالی مسجد متولی خوشامدگویی به بچه‌ها و کودکان است

حجت‌الاسلام سیفایی پیشنهاد کرده جلسات شورا و دهیاری روستا در مسجد برگزار شود تا ضمن شرکت مسئولان روستا در نماز جماعت پس از اقامه نماز، جلسه خود را در گوشه‌ای از این سنگر برگزار کنند. همواره یکی از اهالی مسجد متولی خوشامدگویی به بچه‌ها و کودکانی است که در مسجد حضور پیدا می‌کنند تا با این کار ساده، اما زیبا و بدون هزینه، آن‌ها را به حضور مداوم در مسجد ترغیب و تشویق شوند.

جوانانی که می‌خواستند اغتشاش کنند، جذب مسجد شدند

او در زمینه جهاد تبیین نیز به ویژه در اتفاقات اخیر کشور نقش‌آفرینی کرده است و عمده افرادی که در این روستا سعی داشتند با اغتشاشات اخیر همراهی کنند از قشر نیازمندان بودند که توسط لیدرها و افراد غنی، تأمین و تحریک می‌شدند؛ حاج آقای سیفانی به گفت‌وگو با آنان پرداخت و از دستگاه‌های امنیتی و نظامی تقاضا کرد تا برخوردی با آنان صورت نگیرد و رسیدگی به این امر به او واگذار شود. او با اعطای وام به آنان از این جوانان قول گرفت که از این کارها دست بکشند و با همین رفتار سنجیده خود توانست آنان را متحول سازد؛ به گونه‌ای که اکنون عمده این افراد، مسجدی شده‌اند و در اغلب برنامه‌های مسجد حضور فعال و مشارکت قابل توجهی دارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول