اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

سلامت در سالی که گذشت؛ از واردات 120 میلیون دُز واکسن کرونا تا تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری

مسائلی نظیر کمبود پزشک و دندانپزشک مخصوصا در مناطق محروم و اجرا نشدن قوانینی نظیر دارویار و نسخه الکترونیک از جمله مسائل مهمی بود که دولت سیزدهم توانست در سال گذشته به ثمر بنشاند.

سلامت در سالی که گذشت؛ از واردات 120 میلیون دُز واکسن کرونا تا تشکیل شبکه گسترده درمان ناباروری

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: دولت سیزدهم در حالی سکان اجرایی کشور را به دست گرفت که مشکلات ریشه‌ای زیادی در حوزه‌های مختلف وجود داشت. مشکلات حوزه سلامت، بهداشت و درمان نیز از این قاعده مستثنی نبود. از کمبود واکسن در روزهای اوج کرونا که روزی هفتصد خانواده ایرانی بر اثر پایین بودن ایمنی جمعی، داغدار می‌شدند تا بر زمین ماندن مسائلی مانند قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که دولت‌های قبل به خاطر بار مالی از اجرای این قانون شانه خالی می‌کردند.

مسائلی نظیر کمبود پزشک و دندانپزشک مخصوصا در مناطق محروم و اجرا نشدن قوانینی نظیر دارویار و نسخه الکترونیک که باعث شفافیت در اداره مسائل مربوط به حوزه‌های مرتبط می‌شود نیز عزم جدی می‌طلبید تا طرح‌های مانده روی زمین بالاخره اجرایی شوند. دولت سیزدهم به خیلی از مشکلات این چنینی ورود کرد و توسعه خدمات حوزه سلامت کشور را از جمله مهمترین اولویت‌های خود قرار داد. با فرا رسیدن سال جدید در ادامه مروری بر کارنامه دولت سیزدهم در حوزه سلامت خواهیم داشت.

دفاع از سلامت مردم و تأمین واکسن

دفاع از سلامت مردم و تأمین واکسن با افزایش واردات و تولید در داخل، تقریبا اولویت اول دولت سیزدهم از آغاز فعالیت بود. موضوعی که به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشتند و به مسئولان توصیه کردند که واکسن به هر شکل ممکن تأمین شود. پیگیری تأمین واکسن کرونا و اجرای طرح واکسیناسیون عمومی از سوی شخص رئیس جمهور و مسئولان مربوطه از روز نخست فعالیت دولت به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن، تأمین گسترده واکسن و اجرای مطلوب طرح واکسیناسیون عمومی بوده است. در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت با ورود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا و تزریقآن به صورت شبانه روزی، آمار جان باختگان کرونا ۷۰۰ درصد کاهش یافت.

واکسن‌های داخلی برکت، فخرا و پاستوکووک که قبل از شروع به کار دولت سیزدهم، مراحل مطالعاتی و تولیدآزمایشی آنها آغاز شده بود، به مرحله نهایی و تولید انبوه رسید. واردات واکسن در دولت سیزدهم ۷ برابر شد و تزریق روزانه واکسن کرونا در این دولت به بیش از یک میلیون و۶۰۰ هزار دُز در یک روز نیز رسید.

افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی

سرانه پزشک در ایران ۱۱ .۷ به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت است که این عدد در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت عموماً بین ۳۰ تا ۵۰ است. تناسب بین تعداد پزشکان و جمعیت، موجب کاهش آسیب پذیری نظام سلامت به ویژه در برابر بحران‌ها می‌شود. با استقرار دولت سیزدهم بررسی افزایش جذب دانشجویان رشته‌های پزشکی و تدوین سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزایش سالیانه جذب ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی نسبت به سال قبل به مدت ۴ سال موافقت و به یکی از نیازها و مطالبات جامعه پاسخ دادند.

البته این افزایش به مناطق محروم اختصاص خواهد داشت. در واقع دانشجو در همه دانشگاه‌های کشور جذب می‌شود، اما به مناطق محروم بر اساس بومی‌گزینی اختصاص خواهد یافت.

در ارتباط با سرانه دندانپزشکی در کشور، هم اکنون به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۲ و میانگین سرانه کشور های پیشرو در حوزه سامت ۸۰ دندانپزشک است. باتوجه به اینکه عمده هزینه خدمات دندانپزشکی مربوط به دستمزد دندانپزشک است، این کمبود موجب افزایش شدید قیمت این خدمات شده، به طوری که بسیاری از مردم به دلیل هزینه‌های سنگین دندانپزشکی امکان استفاده از این خدمات را ندارند. در همین راستا دولت سیزدهم افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی را هم عملی کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای را برای بررسی ویژه افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی تشکیل داد و افزایش پلکانی تا سقف ۹۰ درصد مورد توافق اعضا قرار گرفت و قرار شد در کنکور امسال ۱۰ درصد به پذیرش دانشجویان دندانپزشکی و سال آینده ۲۰ درصد و ... افزوده شود و رئیس جمهور افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در مقطع عمومی را برای اجرا ابلاغ کرد.

نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه کاغذی

طرح نسخه نویسی الکترونیک بخشی از پرونده الکترونیک سلامت است که با همکاری سه وزارتخانه بهداشت، ارتباطات، اطلاعات و بیمه‌ها، این طرح تا پایان سال جاری، به صورت کامل اجرا خواهد شد.

این طرح که در بودجه سال ۹۹ مقرر شد تا به مرحله اجرایی برسد، تا پیش از این حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشت و اکنون تا ۹۸ درصد اجرا شده است که در برخی استان‌ها به صورت صد در صد در حال اجرا است و دفترچه‌های کاغذی عملا حذف شده‌اند.

اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

۱۴ سال با وجود صراحت در قوانین و سیاست های بالادستی، دولت‌ها به خاطر بار مالی از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری طفره رفتند اما این قانون در دولت سیزدهم رنگ عملیاتی به خود گرفت. آیین نامه اصلاح تعرفه نیز تصویب و به وزارت بهداشت ابلاغ شد و برای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ از سازمان برنامه و بودجه، بودجه دریافت کرد و برای سال جاری هم در لایحه بودجه ردیف جداگانه‌ای گرفت و حالا پرستاران متناسب با هر یک از ۵۰۰ نوع خدمتی که می‌کنند یا ۵۶ بسته خدمتی تعریف شده، کارانه دریافت می‌کنند.

در پی نهایی شدن تعرفه‌های خدمات پرستاری، ارزش نسبی و ضریب ریالی آن در سال ۱۴۰۱  نیز ابلاغ شده است. براساس این مصوبه، سهم سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای بسته خدمات و مراقبت‌های پرستاری، در بخش بستری و بستری فوریت‌های پزشکی (اورژانس) ۹۰ درصد و در بخش سرپایی ۷۰ درصد تعیین شده است.

آخرین وضعیت پوشش بیمه‌ای

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده بود با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف دو هفته بعد از ابلاغ این قانون، شماره ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد که بنا بر اعلام سازمان بیمه سلامت، اطلاعات در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفت.

برای سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی اعتبار شش هزار میلیارد تومانی برای بیمه همگانی رایگان سه دهک اول جامعه را به تصویب رساند. با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۱مبنی بر پوشش بیمه‌ای سه دهک پایین کشور، اکنون ۱۰ میلیون نفر از سه دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه هستند و تنها بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در کشور بیمه درمانی ندارند.

دولت بیمه سلامت را مکلف کرده تا دهک‌های یک تا سه که از مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) هستند را تحت پوشش بیمه قرار دهد. همچنین هزینه‌های بستری افراد تحت پوشش این دو نهاد، در حال حاضر ۱۰۰ درصد رایگان است و از سوی بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی نیز ۸۵ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

طرح بیمه ناباروری

پس از همگانی شدن بیمه پایه، خدمات ناباروری از تاریخ یکم آذر سال ۱۴۰۰  در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت.  با مصوبه هیئت دولت، سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است نسبت به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه اقدام نماید. همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه هستند.

هزینه‌های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات تخصصی ناباروری شامل  (IUI, IVF, ICSI , FET) بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دولتی، عمومی غیر دولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد با خودپرداخت معافیت (فرانشیز) مطابق دستوراالعمل مندرج در مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تحت پوشش سازمان های بیمه گر پایه قرار گرفته است.

سازمان‌های بیمه‌گر نیز مکلفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به پوشش صد درصد تعرفه زایمان طبیعی در مراکز دولتی و عمومی غیر دولتی و معادل صد درصد تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز خیریه و خصوصی، معادل تعرفه بخش دولتی اقدام کنند.

زوجین می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یک سال با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش‌های عمومی غیردولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی بهره‌مند شوند؛ در همین راستا زوجه می‌تواند تا سن ۴۹ سال تمام و زوج تا زمانی که قدرت باروری دارد، این خدمات را دریافت کند. پرداخت هزینه‌های دارو، پاراکلینیک و تجهیزات پزشکی مرتبط با خدمات ناباروری به صورت ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارد.

اجرای طرح دارویار

درراستای مردمی‌سازی یارانه‌ها و سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع با نظام بیمه‌ای، در طرح دارویار، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف کننده نهایی تخصیص می‌یابد.

هدف اصلی این است که پوشش بیمه‌ای داروها بیشتر شود، هزینه‌های بیماران کاهش یابد و در ادامه تلاش می‌شود اکثر داروها تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مردم اضافه پرداختی در هزینه‌های دارویی نداشته باشند.

با اجرای این طرح ، ۱۱۹ قلم داروی جدید بدون نسخه (OTC) با پوشش بیمه‌ای محاسبه می‌شوند. قیمت همه داروها هم به صورت برخط در سایت سازمان غذا و دارو منتشر شده و با اسکن QR کد روی بسته محصولات هم می‌توان در لحظه قیمت دارو را مشاهده کرد. شفافیت، یکی از نتایج اجرای دارویار است. همچنین افزایش پرداخت از جیب بیماران و کسانی که با تجویز پزشک به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند نداریم زیرا بخشی از یارانه مطابق قانون بودجه از واردات به بیمه منتقل شد و قیمت داروی تجویزی برای مصرف کننده نهایی ثابت می‌ماند. از مزایای دیگر اجرای این طرح، پوشش بیمه‌ای برای داروهایی است که تا قبل از این طرح بیمه‌ای نبودند. اصلاح الگوی مصرف دارو، همچنین حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج از دیگر مزیت‌های اجرای طرح دارویار است.

حمایت از افزایش فرزندآوری و جوان‌سازی جمعیت

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تلاش و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی افزایش یافت و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب و به رئیس جمهور ابلاغ شد.

تشکیل کارگروه جمعیت در سال ۱۴۰۰ در سازمان برنامه و بودجه برای اجرایی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تشکیل شورای برنامه‌ریزی جمعیت جهت عملیاتی ساختن سیاست‌های کلی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری، تحکیم بنیان خانواده، ارتقای جایگاه و منزلت سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، مدیریت مهاجرت و رصد سیاست‌های جمعیتی ازجمله اقدامات مهم سازمان برنامه و بودجه در جهت تقویت بنیان خانواده و رشد جمعیت بوده است.

درراستای اجرای این طرح، مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده‌های مرتبط به ۹ ماه افزایش یافت. شرکت‌های خودروساز داخل کشور نیز مکلف شدند یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه تحویل مادران پس از تولد فرزند دوم دهند. اعطای زمین به خانواده‌هایی که دارای سه فرزند یا بیشتر شوند نیز از دیگر اقدامات در راستای این طرح است.

کاشت رایگان ۲۰۰۰ حلزون شنوایی 

طی سال های گذشته یکی از دغدغه های خانواده هایی که کودکانشان دارای مشکل شنوایی هستند، از دست رفتن زمان طلایی برای کاشت حلزون با ماندن طولانی در فهرست انتظار دریافت کنندگان حلزون شنوایی بود. زیرا ناشنوایی کودکان موجب عدم تکلم آنان نیز در آینده می شود. خوشبختانه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم این مشکل را تا حد بسیار زیادی مرتفع کرد و فهرست انتظار در سال ۱۴۰۱ به عدد صفر رسید.

اگر کودکی که با ناشنوایی به دنیا می ‌آید، تا ۴ سالگی عمل کاشت حلزون انجام دهد، علاوه بر بازگشت شنوایی، تکلم او نیز اصلاح خواهد شد. در غیر این صورت این فرد تا پایان عمر قادر به شنیدن و صحبت کردن نخواهد بود. پیش از این، نزدیک به ۲۰۰۰ کودک در صف انتظار کاشت حلزون بودند که با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، تمام هزینه‌ های کاشت حلزون رایگان و این ۲۰۰۰ کودک درمان شدند.

افتتاح ابر بیمارستان تهران

 پروژه ساخت بیمارستان حضرت مهدی (عج) از سال ۹۱ در همسایگی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد ولی راه اندازی آن تا سال ۱۴۰۱ طول کشید. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از بازدیدی که اوایل سال از این پروژه داشت توصیه ها و دستورات لازم برای راه اندازی این ابربیمارستان را صادر کرد که در نهایت همزمان با سالگرد میلاد مبارک حضرت مهدی (ع) توسط آیت الله رییسی افتتاح شد.

ساختمان ۱۸ طبقه بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج) به اندازه تمام بیمارستان های واقع در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تخت بیمارستانی دارد. همچنین این بیمارستان که دارای بزرگترین اورژانس بیمارستانی در مرکز پایتخت است دارای پد بالگرد جهت پذیرش بیماران اورژانس هوایی است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول