اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

خبر خوب| نوع دوستی غیورمردان آذربایجان شرقی/ حاشیه رودخانه برای همه

یک تحول بزرگ! چه تحولی؟! همان که تصمیم گرفته‌اید امسال در زندگی‌تان به وجود بیاورید! همان شاخ غولی که می خواهید بشکنید! همان قله های بلندی که می‌خواهید فتح کنید! تعارف که نداریم، بسیاری از ما با آغاز سال جدید، تصمیم‌های رویایی‌ای برای زندگی‌می گیریم.

خبر خوب| نوع دوستی غیورمردان آذربایجان شرقی/ حاشیه رودخانه برای همه

گروه خبر خوب: یک تحول بزرگ! چه تحولی؟! همان که تصمیم گرفته‌اید امسال در زندگی‌تان به وجود بیاورید! همان شاخ غولی که می خواهید بشکنید! همان قله های بلندی که می خواهید فتح کنید! تعارف که نداریم، بسیاری از ما با آغاز سال جدید، تصمیم‌های رویایی‌ای برای زندگی‌مان می‌گیریم. عزم می‌کنیم ۴۰ کیلو وزن کم کنیم، هر هفته به کوه برویم، در کلاس‌های توسعه فردی شرکت کنیم، دکترا بخوانیم، هر روز برای بچه‌هایمان وقت بگذاریم، با همسرمان مهربان‌تر باشیم، روزی یک حزب قرآن بخوانیم، تا آخر سال یک دور کل ادبیات کهن را مرور کنیم و ... . اما آخر سال به کجا می‌رسیم؟ به همان جایی که آخر سال قبل بودیم! مشکل چیست؟ شاید مسأله این باشد که ما دایره وسیعی از آرمان و آرزوها برای خودمان تعریف می‌کنیم، اما نقشه راه درستی برای هیچ کدام نمی‌چینیم. نظرتان چیست که امسال سبک‌مان را عوض کنیم؟ جمله معروفی هست که می‌گوید «اگر از همان مسیری بروید که همیشه رفته‌اید، به همان نتیجه‌ای می‌رسید که همیشه رسیده‌اید». امسال چند هدف عینی و مشخص را واقع‌بینانه انتخاب کنید، علت شکست‌های قبلی را آسیب‌شناسی کنید و برای تحقق همان چند هدف شفاف، مشورت و برنامه‌ریزی کنید. در سال جدید از راه جدیدی بروید، شاید این بار نتیجه بهتری گرفتید. خدا پشت و پناهتان.

 

 

عالم از ناله عشاق مبادا خالی

گاهی با دیدن گزارش دیگران از یک صحنه زیبا یا اتفاق خوب، تازه به خودمان می‌آییم که «ای دل غافل! ما هم که از این رویدادها زیاد دور و برمان دیده‌ایم؛ چرا حواسمان نبوده که عکس بگیریم یا برای دیگران تعریف کنیم و خلاصه خیر و نیکی را در جهان اشاعه دهیم؟»
غم به دلتان راه ندهید. ایران ما، پر از صحنه‌های خوب مکرر است. موقعیت‌هایی که شاید در ظاهر تکراری باشند، اما واقعیت آن است که «حدیث نامکرر عشقند!» پس چه خوش است که آن را از زبان‌های مختلف بشنویم و در تصویرهای متعدد ببینیم.
بفرمایید، خدمت شما! ویدئویی که یکی از هم‌وطنان‌مان ضبط کرده‌است و نماز خواندن یکی از افراد کادر پرواز در پرواز خارک- تهران پنجم فروردین ماه را ثبت کرده‌است.

 

هر ایرانی، یک بازرس!

«همه چیزمون آراسته، کفگیر دستمون بی‌دسته!» این ضرب‌المثل را شنیده بودید؟! مفهومش این است که «حالا مگر همه چیزهای دیگر زندگی‌مان درست و مرتب است و فقط کفگیر دم‌دستی‌مان، یعنی یک امر جزیی، دچار نقص شده که بخواهیم به این مسأله کم‌اهمیت رسیدگی کنیم؟ ما اول باید مسایل مهم را اصلاح کنیم و وقتمان را برای چیزهای فرعی هدر ندهیم!»
نظرتان چیست؟ موافقید که سرلوحه قراردادن این ضرب‌المثل در برخی موقعیت‌ها، می‌تواند ما را به انسان‌هایی بی‌تفاوت تبدیل کند؟ درست حدس زدید! باز هم می‌خواهیم درباره «ولش کن!» صحبت کنیم! جمله شومی که می‌تواند یک تمدن را بر باد بدهد. اصلا برای اصلاح هر امر کلان و بنیادینی هم، باید جزییات را دید، آن‌ها را اصلاح کرد و بهبود داد. عهد ما و شما در این صفحه این است که بیش از پیش به محیط اطرافمان توجه داشته باشیم، روندهای غلط را گزارش کنیم، خطاها را پیگیری کنیم و خلاصه «مسائل را جدی بگیریم».
این هم شرح ماجرای یکی از مخاطبان عزیز، از مبارزه با ویروس منحوس «بی‌تفاوتی».
«من چند روز پیش از مشهد به سمت شیراز بلیط اتوبوس داشتم. بلیط ما ساعت چهار بود اما اتوبوس ساعت پنج و هشت دقیقه تازه داشت از ترمینال خارج می‌شد. من زنگ زدم و شکایت کردم. راستش فکر نمی‌کردم پیگیری بشه چون شماره پلاک اتوبوس رو نداشتم. الان از واحد شکایات بهم زنگ زدن و تشکر کردن. گفتن ما که نمی‌دونیم چه بر سر مسافر میاد وقتی سوار می‌شه، تک تک شما مسافرا بازرس ما هستین تو اتوبوس، شما باید گزارش بدین. گفتن اگر یک شکایت دیگه از این فرد به دستمون برسه، راننده شش ماه از رانندگی محروم می‌شه. واقعا تعجب کردم از این پیگیری‌شون. خیلی خوب بود.»

 

«به سلامتی زنده ها و زندونی ها!»

همین حالا که خبر زیر را خواندم، به دلم افتاد من هم وصیت کنم که پس از مرگم، هزینه مراسم ترحیم را صرف آزادی زندانیان کنند. احساس کردم نفس راحتی که خانواده یک زندانی آزاد شده بکشد و طلب آمرزشی که پس از آن برایم بکند، از هر خیرات و دعایی، اثرگذارتر خواهد بود و بیش از هرچیزی رحمت و مغفرت خداوند را به سمتم جلب می‌کند.
خبر این است: «به گفته رئیس ستاد دیه آذربایجان‌شرقی، چند سالی است که خانواده‌های مرحومان هزینه مهمانی را به آزادی زندانیان اختصاص می‌دهند. به طوری که در سال گذشته ۲۹۲۶ خانواده به ستاد دیه مراجعه کرده و کل هزینه مجلس را به آزادی زندانیان اختصاص داده‌اند».
راستی! اصلا چرا چنین کار خیر نجات بخشی را تا پس از مرگم به تاخیر بیندازم؟ چرا همین حالا که زنده‌ام، زمینه بازگشت افراد به آغوش خانواده‌هایشان را فراهم نکنم؟ چرا تا هستم و نفس می‌کشم، با بذل مالم، چشم یک خانواده را روشن نکنم و نور امید در دلشان نتابانم؟ من اکنون در مزرعه دنیا هستم. همان جا که وقتی خودت دانه‌ای می‌کاری، اجری که می‌بری، بسیار بیشتر از آن است که پس از تو یک خرمن برایت خیرات کنند.
هم‌میهنان آذربایجانی! چه سنت خوبی را ترویج کرده اید. درگذشتگان‌تان آمرزیده، زندان‌های‌تان خالی، مال‌تان پربرکت و عمرتان دراز باد!

 

شهر برای همه، رود برای همه شهر

- بیا بریم پارک!
- کدوم پارک؟!
- همون پارکی که رانت‌خوار ویلا داشته! های بله!
- بیا بریم کوه!
- کدوم کوه؟!
- همون کوهی که کوه‌خوار خونه داشته! های بله!
ماجرا چیست؟ ماجرا این است که بخش‌هایی از حاشیه رودخانه کرج بعد از آزادسازی و تخریب ویلاهای غیرمجاز، تبدیل به پارک شد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. حالا دیگر می‌توانید دست خانم بچه‌ها را بگیرید، زنبیل و فلاسک بردارید و بروید در حاشیه رودخانه، آهوی کوه و قمری باغ را تماشا کنید.
صاحبان ویلاهای تخریب شده هم می‌توانند زیرانداز بردارند و به محل سابق ویلای مرحومشان بروند و به یاد آن عزیز از دست رفته، جوجه‌ای به بدن بزنند و دلستری بر خاک بریزند!

 

طلسم شکنی مردان واترپلو

خبر خوب بدون خبر خوش ورزشی می‌شود؟ «نه والا، نه بلا!» پس تبریک به همه ورزش‌دوستان، ورزشکاران، ورزش‌خواهان، همه کسانی که تصمیم دارند از ۱۴ فروردین هر روز ورزش کنند (!) و البته تیم ملی قهرمان واترپلو. بالاخره طلسم ۲۸ ساله شکسته شد و مردان واترپلوی ایران در فینال مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ برای اولین بار در تاریخ این ورزش، موفق به کسب مدال نقره شدند. خداقوت دلاوران! سرفراز باشید پهلوانان!

ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم

پیامبر اکرم در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه‌ای در معرفی و توصیف ماه رمضان خوانده‌اند و در بخشی از آن فرموده‌اند: «ای مردم! جان‌هایتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آن‌ها را از گرو، خارج کنید. پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طولانی کردن سجده‌ها، آن را سبک گردانید و بدانید که حق تعالی به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان در این ماه را عذاب نکند و در روز قیامت آن‌ها را از آتش دوزخ در امان دارد».
سجده طولانی در ماه رمضان، جزو توصیه‌های شفابخش رسول خدا در این ماه مبارک است. نزدیکترین حالت بنده به خداوند را حالت «سجده» دانسته اند. سجده طولانی باعث فریاد شیطان، دوری از وحشت قبر، نزدیکی به خدا و ریزش گناهان است. برای یکدیگر دعا کنیم تا در این ماه، توفیق سجده طولانی به درگاه پروردگار نصیب‌مان شود.

خوش خبر باشید! 

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هریک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول