اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مهم‌ترین اولویت‌های سال جاری اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان/از احیای پروژه‌های راکد راهسازی تا اجرای کامل برنامه ابلاغی مسکن ملی

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج تلاش مضاعف در راستای تامین زمین مناسب برای ایجاد تحرک و پیشبرد طرح بزرگ نهضت ملی مسکن، به ثمر رساندن و بهره‌ برداری از پروژه‌های آغاز شده در حوزه‌های مختلف در سنوات گذشته را از مهم‌ترین اولویت‌های سال 1402 برشمرد.

مهم‌ترین اولویت‌های سال جاری اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان/از احیای پروژه‌های راکد راهسازی تا اجرای کامل برنامه ابلاغی مسکن ملی

جهانگیر الیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به ساخت و بهره‌برداری از حدود 20 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در سال گذشته اظهار کرد: گام‌های بلندی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌ای استان برداشته شده که از جمله آنها می‌توان ایجاد تحرک و شتاب مناسب به منظور ارتقای برخورداری از میزان سطح بزرگراه و راه اصلی و رسیدن به میانگین کشوری اشاره کرد.

تعیین‌تکلیف عملیات اجرایی قطعات کریدور شما جنوب در استان

وی خاطرنشان کرد: تعیین‌تکلیف و ادامه عملیات اجرایی قطعات بزرگراه شمال ـ جنوب (کرمانشاه ـ میاندوآب)، عملیات اجرایی چهارخطه گردنه صلوات‌آباد سنندج و پیشرفت بیشتر از90 درصد پروژه در طول سال گذشته، ایجاد تحرک در تکمیل باند دوم بیجار ـ دیواندره و اجرای چهارخطه سقز به بانه پروژه‌های بزرگراهی استان بوده که امسال نیز تلاشمان این خواهد بود که با همت مضاعف و مساعدت‌ مدیران استانی و عنایات وزیر راه و شهرسازی و با جذب اعتبارات لازم نسبت به ادامه عملیات اجرایی این پروژه‌ها با شدت و جدیت بیشتری کار شود.

وی در بحث راه‌های اصلی، تعامل مناسب و تلاش شبانه‌روزی برای تامین منابع مالی واز رکود خارج نمودن پروژه‌های راه‌سازی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای امسال هدف‌گذاری این اداره کل در این خصوص نیز سرعت‌بخشی و تلاش حداکثری در بهره‌برداری و پیشرفت مناسب فیزیکی پروژه‌های مورد نظر و در حال اجرای استان است.

الیاسی گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان در بحث راه، کارهای بزرگی را آغاز کرده و در این خصوص لازم است از مجموعه عوامل پیمانکاری استان که با تمام توان به میدان آمده تا سهمی در توسعه استان داشته باشند قدردانی نمایم.

وی به برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن در استان برای ساخت ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد گریزی زد و گفت: در مجموع و در 8 فاز ثبت‌نامی 185 هزار و 368 نفر از  جمعیت شهرهای این استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده که سنندج با 66 هزار و 266 نفر بیشترین تعداد افراد ثبت‌نامی دارد.

وی ادامه داد: در مجموع از ثبت‌نام‌های مراحل اولیه که تایید نهایی شده‌اند تاکنون ۹هزار و367 نفر واریز وجه انجام داده‌اند و برای 7 هزار و 78 نفر از این میزان زمین تامین شده است.

الیاسی یادآور شد: در راستای طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در استان تاکنون بیش از 4 هزار و 711 پروانه احداث واحد صادر شده و پروانه دیگر پروژه‌ها نیز در حال صدور است.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان خاطرنشان کرد: اجرای کامل برنامه ابلاغی در راستای تامین مسکن ار جمله اولویت‌های هدف‌گذاری شده برای امسال است.

الیاسی گفت: از مانده واحدهای مسکن مهر نیز غیر از ۱۰۰ واحد دارای تفاهم سه جانبه و ۲۲۸ واحد در سنندج که مشکل حقوقی دارند، بقیه واحدها به اتمام رسیده است.

وی همچنین نظارت عالیه بر ساخت و سازهای سطح استان و دقت در این کار را به عنوان اولویت ویژه برشمرد و افزود: در سال گذشته 352 مورد بازرسی از ساخت وسازها و نظارت برای اجرای کامل مقررات ملی ساختمان انجام شد و در سال جدید نیز این مهم بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.

صدور 2241 پروانه نظام مهندسی 

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، در همین بازه زمانی تعداد 2 هزار و 241 فقره پروانه نظام مهندسی صادر، تمدید و یا ارتقاء یافته و489 فقره پروانه حقوقی نیز صادر و سه مورد آزمون نظام مهندسی همزمان با سراسر کشور برگزار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: این اداره‌کل همزمان و به موازات فعالیت در حوزه‌های راه و مسکن، ارتقای کیفیت زندگی شهری را در دستور کار قرار داده و با کار کارشناسی و مطالعاتی فراگیر نسبت به شناسایی کمبودهای محلات کم برخوردار در حاشیه شهرهای استان و یا نواحی منفصل و بافت‌های ناکارآمد اقدام نموده و با انعکاس این موارد به مدیران در وزارت راه و شهرسازی در راستای دریافت اعتبار و رفع و کاهش این کمبودها اقدامات متنوعی را انجام داده و یا در حال انجام دارد که از جمله آنها می‌توان به مشارکت در طرح کشوری و ملی بازآفرینی شهری، بهسازی معابر در محلات ناکارآمد، احداث مدرسه، احداث منبع آب، بهسازی معابر و اجرای شبکه فاضلاب، مرمت استحفاظی بناهای تاریخی، احداث پیاده راه و پارک و... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد 16پروژه فعال بازآفرینی در سطح شهرهای استان با اعتباری بیش از 468 میلیارد ریال در جریان بود که تعداد 3 پروژه به بهره‌برداری رسیده و به دستگاه بهره‌بردار تحویل شده است.

الیاسی درخصوص املاک و حقوقی نیز اظهار داشت: یکی از کارهایی که در سال گذشته باجدیت دنبال آن بوده‌ایم بحث حفاظت از اراضی و رفع تصرف از اراضی ملی بود که اقدامات بسیار مناسبی از جمله 106مورد رفع تصرف شامل 52 مورد رفع تصرف فوری و54 مورد رفع تصرف احکامی به مساحت 759 هزار و 624مترمربع و به ارزش ریالی 318 میلیارد و 440میلیون تومان انجام شد و امسال نیز با جدیت و پشتکار لازم با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قلع وقمع متصرفین و رفع تصرفات ادامه خواهد یافت.

صدور سند تک برگ برای 2.6 میلیون مترمربع اراضی ملی

وی تصریح کرد: در سال گذشته 27 فقره سند تک‌برگ برای بیش از 2 میلیون و 639 هزار مترمربع (در حدود 264هکتار) از اراضی ملی که قبلا فاقد سند بودند، دریافت و همچنین تعداد 524 فقره از اسناد دفترچه‌ای به مساحت 11 میلیون و 975 هزار و 215 مترمربع (حدود1200 هکتار) به اسناد تگ برگ تبدیل شده است.

وی گفت: سنددار کردن اراضی ملی در سطح استان کردستان به منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو از جمله اقداماتی است که از اولویت‌های هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه پیگیری مسائل حوزه شهرسازی از جمله تصویب طرح‌های تفصیلی و ناحیه‌ای، جلسات کارگروه‌های تخصصی امور زیربنایی، کمیسیون ماده ۵ و اطلاع‌رسانی مصوبات کمیسیون و هم‌چنین جلسات سیما و منظر و تصمیم‌گیری‌های لازم به منظور بهبود فضای شهری را جزو اولویت‌های اداره تحت مدیریت خود برشمرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول