اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان با لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان با لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف و در پاسخ به دعوت همتای خود در مسکو حضور دارد، دقایقی قبل با وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

موضوعات مرتبط با مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه در این ملاقات است.

سرگئی لاوروف در این دیدار ضمن تبریک سال نو و ماه رمضان گفت: گفت‌وگوهای ما فعالانه رو به پیش است و گفت‌وگوهای مختلفی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و سرمایه گذاری داریم.

 

 

امیرعبداللهیان در ساعت پایانی سه‌شنبه شب (هشتم فروردین ماه) و در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت که درباره برجام و موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با همتای خود گفت‌وگو خواهد کرد. وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نخواهد بود، گفت: حجم تبادل تجاری دو کشور در یک و نیم سال گذشته به بیش از ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

این چهارمین سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو پس از تصدی این سمت است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، علیرضا حقیقیان دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و  علی علیزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌‌کنند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری با خبرنگاران درباره جنگ در اوکراین با ذکر این نکته که ما در کنار هیچ یک از طرف‌های جنگ در اوکراین نبوده و نیستیم، خاطرنشان کرد: ما در کنار صلح هستیم. از مذاکره و گفت‌وگو حمایت می‌کنیم. در گفت‌وگو با جوزپ بورل و همچنین از مسیر دیپلماتیک و کانال سفارتخانه‌ها به طرف اوکراینی اعلام کردم که من در هفته آینده برای گفت‌وگوهای دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به دعوت همتای خودم عازم مسکو هستم و ایران آمادگی دارد به تلاش‌هایش برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات ادامه دهد و آمادگی خودمان را در خصوص هرگونه ابتکار و پیشنهادی که اوکراین برای خروج از این بحران داشته باشد، اعلام کردیم و منتظر پاسخ طرف اوکراینی هستیم.

این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به مسکو پس از تصدی وزارت خارجه است. او شهریور ماه سال گذشته برای سومین بار در سفر به مسکو با لاوروف دیدار کرد.

امیرعبداللهیان و لاوروف ۲۲ اسفند ماه نیز تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.وزیر امور خارجه روسیه در این گفت‌وگو، از توافق حاصل شده بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط فیمابین استقبال کرد. دو طرف درباره موافقتنامه جامع همکاری‌های بلندمدت گفت‌وگو کردند.آخرین تحولات اوکراین هم از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی دو وزیر امور خارجه بود که امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تمرکز بر راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو را مورد تأکید قرار داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول