اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بورس در آستانه فتح قله تاریخی سال 99/ بازار سرمایه می‌تواند ضربه‌گیر تورم باشد

بازار سرمایه در جریان معاملات هفته جاری، به کانال 2 میلیون واحدی وارد شد و در حال حاضر یک قدم تا قله تاریخی خود در سال 99 فاصله دارد.

بورس در آستانه فتح قله تاریخی سال 99/ بازار سرمایه می‌تواند ضربه‌گیر تورم باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در آخرین روز از اولین هفته معاملاتی سال جدید نیز روند صعودی خود را حفظ کرد تا هفته ای کاملا سبزپوش را به پایان برساند.

بورس امروز در حالی که در ابتدا کم رونق دنبال می شد، اما تقریبا از اواسط بازار موج تقاضا در بازار سهام افزایش یافت و این تقاضا در سهام بزرگ گروه محصولات شیمیایی و چند رشته ای ملموس بود.

بورس با رشدی که امروز داشت، توانست خود را به یک قدمی قله تاریخی خود در سال 99 برساند. بسیاری از کارشناسان روند فعلی بورس را کاملا متفاوت از روند بورس در مردادماه سال 99 می دانند.

امروز، در بین صنایع نیز بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه خودروسازی و محصولات شیمیایی بوده است.

* سهامداران از رشد بورس در ساال 1402 مطمئن هستند

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره شرایط بورس در یک هفته گذشته گفت: بازار سرمایه با توجه به پتانسیلی که دارد می تواند نقدینگی خوبی را به خود جذب کند، در صورتی که دولت مانند سال گذشته از این بازار حمایت کند، می تواند ضربه گیر خوبی برای مهار تورم باشد.

وی ادامه داد: روند معاملات این روزهای بورس اصلا شباهتی به بازار در سال 99 ندارد و رشد بورس در یک هفته گذشته بر اساس ارزندگی سهام مختلف رخ داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه در وضعیت بسیار ارزنده ای قرار داشته و قیمت بسیاری از سهم ها نسبت به سال 99 و اوج بازار افت شدیدی داشته است. همین مساله سبب شده است سهامداران با خیال راحت اقدام به ورود پول به بازار کنند.

دستجردی تصریح کرد: غقب ماندگی بورس از سایر بازارهای موازی دلیل دیگری است تا سهامداران از رشد بورس در سال جدید مطمئن باشند.

* رشد یکپارچه شاخص های عملکردی بورس

در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص بورس به رشد ادامه داد و با صعود 34 هزار و 303 واحدی نسبت به روز کاری گذشته، تا سطح 2 میلیون و 78 هزار و 712 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص 1.68 درصد بوده است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 12 هزار و 528 واحدی در رقم 622 هزار و 526 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص بازهم بیشتر از شاخص کل بود و به عدد مثبت 2.05 درصد رسید.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 356 واحدی به رقم 25 هزار و 357 واحد رسید. شاخص هم وزن در فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش 2 هزار و 196 واحد به سطح 108 هزار و 441 واحد رسید.

* رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 60 هزار و 331 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 42 هزار و 423 میلیارد تومان بود که 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 29 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 12 هزار و 796 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در یک سال اخیر است.  

سرانه خرید حقیقی ها امروز در بازار سهام به ۲۷.۵ میلیارد تومان رسید و سرانه فروش آن ها ۲۴‌.۴ میلیون تومان بود که این امر نیز حاکی از قدرت بیشتر خریداران در کلیت بازار می باشد.

* تداوم ورود سرمایه به بازار سهام

روز چهارشنبه برای سومین روز معاملاتی متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت بود و 515 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

امروز نمادهای فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، ذوب (ذوب آهن) و شبریز (پالایش نفت تبریز) بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند. و همراه قرار داشتند. 

* رشد قیمت 82 درصد نمادهای بورسی

در جریان معاملات امروز، 578 نماد رشد قیمت داشتند و 123 سهم قرمزپوش شدند. به عبارت دیگر 82 درصد نمادهای بازار سبزپوش بودند و 18 درصد با افت قیمت مواجه شدند.

در پایان معاملات چهارشنبه، 129 نماد صف خرید داشتند و تمامی صف‌های فروش جمع آوری شدند.

ارزش صف‌های خرید به 861 میلیارد تومان رسید و نماد وکغدیر (شرکت بین المللی توسعه صنایع معادن غدیر)، شملی (شرکت ملی شیمی کشاورز) و همراه (شرکت ارتباطات سیار ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول