اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پنتاگون: هدف ایران اخراج آمریکا از عراق و سوریه است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی گفت که ارزیابی اطلاعاتی حاکی از آن است که هدف ایران اخراج آمریکا از عراق و سوریه است تا به قدرت مسلط در منطقه تبدیل شود.

پنتاگون: هدف ایران اخراج آمریکا از عراق و سوریه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که ارتش آمریکا در صورت درگیری همزمان با روسیه و چین یا با یک قدرت بزرگ با سختی‌هایی مواجه خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «ارزیابی اطلاعاتی ما این است که هدف ایران اخراج آمریکا از عراق و سوریه بوده تا به قدرت مسلط در منطقه تبدیل شود».

مارک میلی روز گذشته نیز در سخنانی مدعی شده بود: «ایران گام‌هایی برای توسعه توانایی‌های خود برای تولید سلاح هسته‌ای برداشته است و منطقه را به عدم ثبات تهدید می‌کند».

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اضافه کرد: «در صورتی که ایران به توسعه سلاح هسته‌ای بپردازد، گزینه‌های متعددی برای فرماندهی آمریکا وجود دارد».

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد صلح آمیز پیگیری می‌کند و هیچ قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است.

این در حالی است که آمریکا تنها کشور هسته‌ای در جهان است که از سلاح هسته‌ای علیه بشریت استفاده کرده است و در جریان جنگ جهانی دوم با بمباران هسته‌ای دو شهر ژاپن، ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

از سوی دیگر، ایران در سال 2015 به توافقی موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) با گروه 5+1 (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین + آلمان) درباره برنامه هسته‌ای خود دست یافت که بر اساس آن، تهران موافقت کرد که با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، تحریم‌های ظالمانه علیه این کشور برداشته شود.

با وجود پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در برجام، اما آمریکا از همان ابتدا نیز مانع از انتفاع کامل ایران از مزایای اقتصادی برجام شد. از سوی دیگر با سر کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، وی به صورت یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد. 

ترامپ تلاش داشت با اعمال فشار حداکثری، توافق جدیدی را بر ایران تحمیل کند اما با وجود فشارهای شدید، دولت وقت آمریکا نتوانست به خواسته خود در قبال ایران برسد. 

با روی کار آمدن دولت جو بایدن، وی مدعی شد که قصد دارد آمریکا را بار دیگر به برجام بازگرداند اما وی حاضر نشد تا تحریم‌های اعمالی ترامپ علیه ایران را لغو کرده و همچنین حاضر به ارائه ضمانت به ایران درباره عدم خروج مجدد آمریکا از برجام نشد. 

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

 جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول