اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مقابله با سرمازدگی باغات نیازمند بسیج همگانی بهره‌برداران است

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مقابله با تنش دمایی و کاهش محسوس دما در روزهای آینده نیازمند بسیج همگانی بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

مقابله با سرمازدگی باغات نیازمند بسیج همگانی بهره‌برداران است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حسین برزگر صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: مقابله با تنش دمایی و کاهش محسوس دما در روزهای آینده نیازمند بسیج همگانی بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور نفوذ توده هوای سرد از صبح روز شنبه تا پیش از ظهر روز دوشنبه هفته آتی موجب تنش دمایی و کاهش محسوس دما می‌شود که احتمال خسارت به صنعت کشاورزی را دارد.  

وی افزود: سازمان هواشناسی اثر کاهش دما را خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها اعلام کرده است، که در این راستا لازم است کشاورزان و باغداران به استفاده از محلول‌های ضد سرمازدگی جهت مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه و مصرف کودهای اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما اقدام کنند. 
 
برزگر اضافه کرد: ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) و انجام آبیاری خارج از نوبت به منظور تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات و تعدیل دمای محیط ضروری است. 
 
وی به ضرورت کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها اشاره کرد و گفت: 
 بهره‌برداران این بخش نسبت به تامین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما اقدام نمایند. 
 
رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به محافظت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین از کشاورزان خواست از انجام هرس درختان خودداری کرده و با روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد) موجب حفظ دما شوند و از مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد خودداری کنند.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول