اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رنسانس ارزی بریکس/آیا سلطه دلار پایان می‌یابد؟

روسیه با دولت‌های چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی برای راه‌اندازی ارز جدید و مشترک با پشتوانه کالاهای ارزشمند واقعی مانند طلا یا سایر مواد خام همکاری می‌کند. این موضوع در نشست اخیر «گروه 20» (G20) که آگوست 2022 برگزار شد، به عنوان پروژه دارای اولویت بریکس مورد تأکید قرار گرفت.

رنسانس ارزی بریکس/آیا سلطه دلار پایان می‌یابد؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: اگر در هفته‌های نخست فقط شنبه‌ها مخالفان این لایحه در شهرهای بزرگ مانند بیت‌المقدس، تل‌آویو، حیفا و بئرشبع تجمع می‌کردند، به مرور با آشکار شدن بی‌توجهی مغرضانه کابینه به خواست مخالفان، اعتراضات گستره بیشتری یافت؛ تا جایی که اصناف مختلف از جمله پزشکان، وکلا، شرکت‌‌های های‌تک (فناوری‌های پیشرفته)، معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی نیروهای ذخیره ارتش نیز تجمعاتی برگزار کردند. 

به زعم مخالفان، اصلاحات قضایی می‌تواند ماهیت دموکراتیک رژیم صهیونیستی را به مخاطره بیندازند و نقش قوه مجریه را در تعیین قضات و استقلال قوه قضائیه بیشتر کند؛ اما پس از تصویب لایحه در قرائت اول در کمیسیون حقوقی کنست (مجلس رژیم صهیونیستی)، اعتراضات وارد مرحله جدیدی شد که مهم‌ترین آن تمرد نیروهای نظامی ازجمله 200 خلبان از انجام تمرین‌های آمادگی بود. 

این موضوع تأثیرپذیری ساختار تهاجمی-امنیتی رژیم صهیونیستی را از تحولات سیاسی در آستانه روز جهانی قدس نشان می‌دهد؛ به همین دلیل یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه نتانیاهو به طور رسمی اعلام کرد بهتر است پیشبرد این لایحه متوقف شود، زیرا شواهد گویای اثرگذاری آن بر بخش‌هایی از نیروی نظامی شد که می‌تواند موجب تهدید امنیت داخلی شود.

این اظهارات به مذاق نتانیاهو خوش نیامد و در واکنش، گالانت را یکشنبه از سمت خود برکنار کرد. این اتفاق خشم مخالفان کابینه را برانگیخت و موجب شد در اقدامی خودجوش، هزاران نفر در ساعات پایانی همان روز به خیابان بریزند و نسبت به اقدام نتانیاهو اعتراض کنند.

تشدید وضعیت بحرانی زمانی اتفاق افتاد که زمزمه‌هایی مبنی بر عقب‌نشینی نتانیاهو از تصویب لایحه در رسانه‌ها منتشر شد؛ لذا در نخستین اقدام، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد اگر نتانیاهو پا پس بکشد، از سمت خود استعفا خواهد داد، گرچه حزبش کماکان در ائتلاف با لیکود باقی می‌ماند. 

به دنبال این خبر، دوشنبه دو نشست میان اعضای ائتلاف حاکم برگزار شد که گفته می‌شود با وجود بروز تنش شدید میان بن‌گویر و نتانیاهو، در نهایت مصالحه‌ای میان‌شان انجام شد؛ براین اساس که پروژه «گارد داخلی» بن‌گویر عملیاتی شود، ولی تصویب لایحه تا جولای به تعویق بیفتد. 

حال این پرسش مطرح است با توجه به اخراج وزیر جنگ از سمتش به دلیل انتقاد از پیشبرد لایحه اصلاحات قضایی (هرچند طبق آخرین اخبار، وی همچنان در سمت خود باقی مانده است) و اثرپذیری بخشی از بدنه نیروی نظامی از تحولات سیاسی، وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی با چه چالش‌هایی مواجه خواهد شد؟

طبق گزارش جروزالم‌پست، اخبار چند هفته اخیر نشان می‌دهد نیروی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در حال از هم پاشیدن است و نخستین پس‌لرزه نبرد کابینه بر سر اصلاحات قضایی به‌شمار می‌رود. بنا بر اطلاعیه نیروهای ذخیره معترض، به‌دلیل تصمیم نتانیاهو برای زیر سؤال بردن استقلال قوه قضائیه برآن شدند از انجام وظیفه خود صرف‌نظر کنند. 

در همین راستا گزارش هاآرتص بر مبنای مصاحبه با برخی فرماندهان میدانی نشان داد تنها 57 درصد از نیروهای ذخیره چترباز ارتش رژیم صهیونیستی برای انجام وظیفه حاضر شده‌اند. در عین حال، ارتش و کابینه همچنان بر این باورند هیچ بحرانی وجود ندارد و تعداد نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی ثابت مانده یا حتی در برخی واحدها افزایش یافته است. 

در داده‌های ارتش رژیم صهیونیستی، میانگین نرخ حضور یگان‌های چترباز در ماه جاری 67 درصد بود. این تعداد ممکن است تا حدودی بیشتر از آمار هاآرتص باشد، اما همچنان از دید رسانه‌های صهیونیستی بسیار نگران‌کننده به نظر می‌آید.1

در عین حال اخراج گالانت از مسند وزارت جنگ می‌تواند شرایط را برای ایجاد هماهنگی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی دشوار کند. بیشتر کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنند برکناری گالانت حرکت بسیار خطرناکی است، زیرا وی ماه‌های اخیر را صرف به‌روزرسانی و ایجاد تیمی کامل در وزارتخانه کرده تا قدرت ارتش رژیم صهیونیستی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت به حداکثر برساند.

نداشتن وزیر جنگ یا انتصاب وزیر جنگ جدید به این معنی است مهم ترین پست امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (پس از نخست وزیر و فرمانده ارتش) خالی می‌ماند؛ در حالی که رژیم صهیونیستی با مشکلات امنیتی به ویژه از سمت کرانه باختری مواجه است. همچنین به این معنی است هر کس این پست را پر کند، رژیم صهیونیستی دست‌کم برای یک ماه آینده برای درگیری بزرگی آماده نخواهد بود که این موضوع می‌تواند نقطه ضعف بزرگی برای این رژیم باشد.

همواره ماه رمضان یکی از چالشی‌ترین زمان‌ها برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و درگیری 11 روزه سال 2021 با گروه‌های مقاومت نوار غزه در این بازه زمانی رخ داد. افزون براین، حضور فرد جدید در وزارت جنگ بر میزان همکاری‌های رژیم صهیونیستی با آمریکا اثر منفی خواهد داشت، زیرا لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به تازگی از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرد که بیشتر به دلیل ملاقات با گالانت بود و وی ممکن است تا یکی دو سال دیگر چنین سفری انجام ندهد. 

وزیر جنگ احتمالی رژیم صهیونیستی هیچ ارتباط نزدیکی با آستین نخواهد داشت که این می‌تواند روی هماهنگی‌های امنیتی دوجانبه اثر بگذارد که بارزترین آن در زمینه پرونده هسته‌ای ایران است. علاوه بر این، با توجه به درگیری‌های شدید چند ماه اخیر ارتش رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌های کرانه باختری، احتمال دارد مقاومت فلسطین در صورت مشاهده نابسامانی در ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی، از توانمندی خود در کرانه باختری ازجمله گروه «لانه شیرها» استفاده کند.

دلایل کافی برای وقوع منازعه نظامی بزرگی همچون نبرد «سیف القدس 2021» (شمشیر قدس) وجود دارد. اعمال محدودیت برای فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری، رعایت نکردن قوانین مربوط به حضور صهیونیست‌ها در محوطه مسجدالاقصی و برنامه اخراج فلسطینی‌ها از محله شیخ جراح در قدس ازجمله این دلایل هستند. 

علاوه بر این، روند تصاعدی به شهادت رساندن فلسطینی‌ها در سال 2022 که طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل به 151 نفر رسید، فضای کرانه باختری را ملتهب‌تر از سال‌های قبل کرده است. در همین راستا نظرسنجی انجام شده در کرانه باختری نشان می‌دهد این منطقه همانند انبار باروتی است که هر آن می‌تواند منفجر شود و رژیم صهیونیستی را با بحران امنیتی-دفاعی قابل توجهی مواجه کند. 

طبق این نظرسنجی، 68 درصد فلسطینی‌ها از تشکیل گروه‌های مسلحی مانند «لانه شیرها» که تابع دستورات تشکیلات خودگردان فلسطین نیستند و بخشی از نیروهای امنیتی فلسطین به شمار نمی‌روند، حمایت می‌کنند. در سایه حملات مکرر ارتش رژیم صهیونیستی به جنین و نابلس، 61 درصد فلسطینی‌ها معتقدند وضعیت امنیتی بحرانی‌تر خواهد شد و انتفاضه سوم رخ خواهد داد. 63 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی اعلام کردند از پایان دادن به هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند 2 که این به معنای دستیابی به قدرت عمل بیشتر فلسطینی‌ها در برابر رژیم صهیونیستی است.

علاوه بر چالش جدی از سوی کرانه باختری که به‌طور مستقیم می‌تواند نوار غزه را نیز وارد درگیری کند، نگرانی امنیتی از بابت مرزهای شمالی (از جانب حزب‌الله) و همچنین مرز مشترک با سوریه وجود دارد. تجاوزات مکرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه که بارها مورد اعتراض دمشق واقع شده، در فضایی که وزارت جنگ خالی است و اخباری از اثرپذیری نظامیان از تحولات سیاسی منتشر می‌شود، می‌تواند فرصتی برای واکنش طرف مقابل فراهم کند. 

در این راستا رسانه‌های صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید نسبت به این وضعیت، عنوان کرده‌اند «اخراج گالانت می‌تواند آمادگی بیشتری را برای حمله تهاجمی‌تر علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کند و ممکن است ما فقط در فاصله زمانی میان برنامه‌ریزی حمله جدید و اجرای آن باشیم.» 3

صهیونیست‌ها در حالی با احساس نبود امنیت در مرزها و وقوع درگیری نظامی در شرایط نبود وزیر جنگ و اختلافات داخلی مواجه شده‌اند که بیش از یک سال است به واسطه فعالیت‌های ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، با دغدغه‌های جدی امنیت شخصی به دلیل احتمال تسری درگیری‌های کرانه باختری و قدس به داخل شهرهای سرزمین‌های اشغالی مواجه هستند./مارک لویکس گسه، اقتصاددان اروپایی

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول