اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

ماجرای آب انبار تاریخی در بوشهر که رستوران شد!+ عکس

آب‌انبار 171 ساله قوام که دیرزمانی خنکای آب گوارای آن عطش رهگذران و ساکنان ساحل آرام‌بخش خلیج فارس را خاموش می‌کرد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اکنون در قالب رستورانی سنتی، به جریان زندگی در بوشهر بازگشته است.

ماجرای آب انبار تاریخی در بوشهر که رستوران شد!+ عکس

خبرگزاری فارس - بوشهر، آزاده حیدری‌نسب: در یکی از روزهای پایانی اسفندماه که نسیم بهاری روی هر رهگذری را نوازش می‌کرد، دلم هوای دریا کرد و قدم زدن روی ماسه‌ها و شنیدن صدای موج‌های خروشان و آواز پرستوهای دریایی لب ساحل مرا بر آن داشت تا بی‌درنگ راهی شهر بوشهر بشوم.

با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور، در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار که گردشگران داخلی و خارجی و هموطنان برای رفتن به سفرهای تفریحی و گردشگری مناطق جنوبی کشور را ترجیح می‌دهند، بهترین گزینه استان بوشهر است. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد. وجود سواحل بکر و زیبا از شمال تا جنوب این استان تنها یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود.

جاذبه‌هایی که هر گردشگری را به بوشهر می‌آورد

به بندر بوشهر که رسیدم مستقیم خیابان ساحلی را در پیش گرفتم. ساحل جفره پیاده شدم و قدم زنان به سمت شمال، مسیر پارک پرندگان را در پیش گرفتم. در مسیر به اسکله جفره رسیدم. در ورودی اسکله ماهی‌فروشان و صیادان صیدهای خود را به مسافران، گردشگران و شهروندان عرضه می‌کنند. آواز پرندگان ماهی‌خوار و پرستوهای دریایی با سر و صدای جمعیت و ماهی‌فروشان در هم تنیده شده بود.

آلاچیق‌های ماهی‌فروشان و شلوغی و شور و اشتیاقی که مسافران و شهروندان برای خرید ماهی داشتند را پشت سر گذاشتم و به سمت گرگوربافان و بافندگان تورهای ماهیگیری رفتم. هر بار که به اسکله جفره می‌آیم دیدن این منظره از ماهی‌فروشان، بافندگان گرگور و تور ماهیگیری و قایق‌ها و لنج‌های صیادی لب اسکله برایم لذت و هیجان خاص خودش را دارد.

رستوران سنتی‌ای که از آب انبار 150 ساله ساخته شد

در همان حال و هوای اسکله و در حالی که هنوز آواز مرغان دریایی گوش‌هایم را نوازش می‌دهد و چشمانم به دنبال منظره زیبای قایق‌های لب اسکله است، اسکله را ترک کردم، میدان رئیسعلی دلواری و سپس میدان المپیک را پشت سر گذاشتم و آرام آرام به پارک پرندگان رسیدم. حد فاصل دریا و پارک پرندگان، آب‌انبار قوام (رستوران سنتی قوام) گوشه‌ای از قدمت تاریخی بندر زیبای بوشهر را در ساحل نیلگون خلیج همیشگی فارس به یادگار نشسته است.

مسیرم را به سمت رستوران قوام ( آب‌انبار قوام) کج کردم. ابتدا با نمای بیرونی آن روبرو می‌شویم؛ پنجره‌هایی به ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ سانتی‌متر که با فاصله‌ معینی در دیواره ساختمان آن تعبیه شده و از داخل با شبکه‌ای از سنگ پوشیده شده‌اند. دیواره ساختمان آن از بیرون، نزدیک به دو متر از سطح زمین ارتفاع دارد اما وقتی وارد آن می‌شویم متوجه می‌شویم نزدیک به سه متر از این آب‌انبار نیز در عمق زمین قرار دارد. آب‌انبار قوام که در حال حاضر تحت عنوان رستوران قوام از آن استفاده می‌شود، ۲۹ اتاق دارد و در گذشته آب آشامیدنی ۶ ماه از سال ساکنان بندر بوشهر را تامین می‌کرد.

حرکت مردی که عطش بوشهر را بهبود بخشید

این آب‌انبار که روزگاری رونق داشت و منبع تامین آب شرب ساکنان شهر بوشهر بود، در سال ۱۲۷۲ هجری قمری در زمان ناصرالدین شاه قاجار، توسط حاجی قوام‌الملک احداث شده و تاکنون ۱۷۱ سال از عمر آن می‌گذرد. علی‌اکبر قوام‌الملک شیرازی از دولتمردان دوره قاجار بود که در سال ۱۲۲۶ هجری قمری، به‌عنوان کلانتر شیراز انتخاب شد. او در سفرش به بوشهر، پی به مشکل کمبود آب آشامیدنی می‌برد و تصمیم می‌گیرد مشکل را به‌ نوعی برطرف کند. در ضلع غربی بندر بوشهر و نزدیک برج بحری، آب‌انبار بزرگی به‌صورت متروکه قرار داشت. قوام‌الملک دستور لایروبی و بهسازی آب‌انبار را با هزینه شخصی خود می‌دهد. نهری نیز در کنار آب‌انبار حفر می‌شود تا آب باران در آن جمع شده و به‌سمت آب‌انبار هدایت شود.

بنای آب‌انبار قوام به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بوشهر، معماری حیرت‌انگیزی دارد. معماری آن‌ الهام‌گرفته از معماری‌های محلی است. اسکلت اصلی و طاق آب‌انبار از سنگ‌های رسوبی محکم و داخل آب‌انبار نیز با پوشش ساروج خیلی مقاوم ساخته شده است. وسایل قدیمی و تابلوهای متفاوتی که روی دیوارهای رستوران نصب شده ناخودآگاه نظرم را به خود جلب می‌کند. یکی از نکات جذاب این آب‌انبار تزئین دیوارها با وسایل قدیمی و تابلوهای متفاوت است. فضای داخلی‌اش را با عکس‌هایی از بوشهر قدیم و جدید، تصاویر اشخاص شاخص استان بوشهر و وسایل قدیمی همچون وسایل صیادی و گلیم و گبه و ... تزئین کرده‌اند.

شما دعوت به خوردن غذاهای بوشهری در سایه معماری سنتی هستید

این آب‌انبار که دیرزمانی خنکای آب گوارای آن عطش رهگذران و ساکنان ساحل آرام‌بخش خلیج فارس را خاموش می‌کرد، اکنون در قالب رستوران سنتی، با ارائه انواع غذاهای لذیذ محلی جنوب و به ویژه غذاهای دریایی مانند؛ ماهی شکم پر، دمپخت ماهی، میگو سوخاری و قلیه ماهی و ... پذیرای گردشگران و همگی شهروندان است. خوردن غذاهای سنتی در این فضای قدیمی و معماری زیبایش برای هر کسی جذاب و دلنشین است.

به گزارش فارس، آب‌انبار تاریخی قوام، در جانب غربی شهر بوشهر، در سمت راست خیابان خلیج‌فارس که با نام خیابان ساحلی نیز شناخته می‌شود، کنار پارک پرندگان قرار دارد. این اثر به شماره ٣٥١٢ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم‌اکنون با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، به رستوران و چایخانه سنتی تغییر کاربری پیدا کرده است.

عمارت نوذری، مسجد شیخ سعدون، عمارت دهدشتی (دومین موزه پزشکی تاریخ ایران) از دیگر مکان‌های دیدنی شهر بوشهر واقع در محله کوتی است که در نزدیکی اثر تاریخی آب‌انبار قوام قرار دارد و می‌توانیم با بازدید از این مکان‌ها و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این محله لحظاتی دلپذیر را برای خود رقم بزنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول