اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

مهدیان: برای مبارزه با کشف حجاب باید ۳ قدرت حاکمیت، رسانه و امر به معروف و نهی از منکر فعال شوند

برای مبارزه با کشف حجاب و رهایی پوشش حداقل سه نوع قدرت را باید به کار انداخت که هر سه عملا با حملات دشمن مختل شده اند.

مهدیان: برای مبارزه با کشف حجاب باید ۳ قدرت حاکمیت، رسانه و امر به معروف و نهی از منکر فعال شوند

گروه سیاسی خبرگزاری فارس، یادداشت، حجت الاسلام علی مهدیان: برای مبارزه با کشف حجاب و رهایی پوشش  حداقل سه نوع قدرت را باید به کار انداخت که هر سه عملا با حملات دشمن مختل شده اند.

اول قدرت حاکمیت است. ورود حاکمیت نشان دهنده وجود محاسبات و عقل ورزی است. شاید کسی محاسبات حکمرانان را قبول نداشته باشد اما حتما میپذیرد که رها کردن صحنه از اصل اعمال حکمرانی، معنایش این است که اینجا اساسا عقلانیت و‌ حکمت را تعطیل کرده ایم. لازمه تعطیلی عقلانیت در هر ساحتی از جامعه، تشدید دو قطبی و هرج و مرج و خلاصه ضرر عمومی است.

 حتی اگر حکومت قائل به آزادی پوشش هم شود، (که حرف بی ربط و غلطی است) باز هم باید این آزادی زیر سایه قدرت حاکمیت باشد تا معلوم شود این آزادی از سر عقلانیت است، به تعبیر روایت  نبوی «بهشت زیر سایه شمشیر است». آزادی که ناشی از رهایی و ضعف و انفعال باشد، آزادی حیوانی است که ارزشی هم ندارد، ضرر هم دارد. لذا قوه قاهره حاکمیت باید لمس شود. درباره آزادی پوشش هم حتی این چنین است تا چه برسد به الزامات و قانون تکلیف کننده حاکمیتی. اگر قوه قهریه را حذف کنید یا سایه آن ملموس نباشد، بود و نبودتان فرقی نمیکند. ولو در نحوه اعمال این قدرت با محبت و مدارا عمل میکنید.

دومین قدرت، قدرت رسانه است. آنها که غیرت دینی دارند بارها با دیدن کشف حجاب، به این اندیشیده اند که چگونه تذکر بدهند یا نهی از منکر کنند. نگاه ناظر سوم مهم است. ناظرهای سوم گاهی به اولویت این تذکر ما اشکال میکنند، گاهی این کار را باعث دعوا و جدال میبینند. دعوا و جدالی که همه از آن متنفرند، چه باید کرد؟ ناهنجاری کشف حجاب با زبان اجتماعی (و نه فقط شرعی) توضیح داده نشده.یعنی ضرر آن برای تک تک افراد و کل جامعه و ... گفتمان نشده است. شما به بستن کمربند ایمنی هم بخواهید الزام کنید باید قبلش آن را گفتمان کنید. گفتمان به آمر و ناهی قدرت میدهد و از طرفی مانع ایجاد دو گانگی و اختلاف هم میشود. این همان نکته ای است که سالها است تقریبا تعطیل شده است. این گفتمان و توجیه عمومی صحنه را برای اعمال قدرت حکومت و قدرت اجتماعی مردم فراهم میکند. برای ایجادش باید برنامه ریزی زمان بندی شده روشن داشت. همه اهالی رسانه هم باید در ایجادش کمک کنند.

قدرت سوم، قدرت امر به معروف و نهی از منکر است که قدرتی اجتماعی است. قدرت روابط اجتماعی ولایی را جدی بگیریم. نهی از منکر و امر به معروف باید در بستر ارتباطات ولایی شکل بگیرد چیزی شبیه تذکرهای افراد خانواده منسجم به یکدیگر. این احساس انسجام ولایی را همزمان با امر و نهی باید منتقل کنیم. که احساسی پر از محبت همراه با مسوولیت نسبت به یکدیگر است. یعنی به من توهین هم کنی صبر میکنم دوستت هم دارم اما به دستور شرع و قانون باید عمل کنی به مردم و جامعه حق نداری ضرر بزنی و مانع رشد دیگران شوی.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول