اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تحقیر آمریکا در منطقه با میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان

گزارش اندیشکده «هوور»: در جنگ سرد کنونی عربستان برای حفظ جایگاه منطقه‌ای خود به سمت تعامل با چین گام برداشت. در واقع متحدان و شرکای آمریکا برای پر کردن خلأ قدرتی که پس از خروج آمریکا از منطقه به وجود آمده است، چاره‌ای جز تعامل با چین ندارند.

تحقیر آمریکا در منطقه با میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: اندیشکده «هوور» در گزارشی در خصوص نقش جدید چین در خاورمیانه اعلام کرد «در یک دهه گذشته مقام‌های ارشد آمریکا در مواجهه با قدرت رو به رشد چین، بر خروج از خاورمیانه تأکید می‌کنند. این در حالی است که چین، خاورمیانه را به عرصه اصلی رقابت خود با آمریکا تبدیل کرده است. توافقنامه عادی سازی روابط میان ریاض و تهران در راستای گرم شدن روابط دو کشور نیست، بلکه بیشتر در چارچوب تمایل چین برای پر کردن خلاء قدرت بر جای مانده از خروج آمریکا قابل تعریف است.

در شرایط کنونی چین تا حدی با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده و روابط اقتصادی قابل توجهی با عربستان سعودی برقرار کرده است. به نظر می‌آید در خاورمیانه جدید تنها چین اراده و اهرم چانه زنی لازم برای تضمین توافق میان دو رقیب قدرتمند منطقه را دارد. 

در دوران جنگ سرد از بُعد اقتصادی، سیاسی و نظامی عربستان سعودی متحد و شریک آمریکا بود. روابط راهبردی میان دو کشور به شکست اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان منجر شد. عربستان سعودی در آن دوره با افزایش تولیدات نفتی خود قیمت نفت را تا سطوحی کاهش داد که تلاش نظامی شوروی را با شکست همراه کرد. سعودی‌ها در میدان جنگ در کنار افغان های مورد حمایت ایالات متحده علیه دولت مورد حمایت شوروی در کابل جنگیدند. عربستان سعودی همچنین از رسانه های ضد کمونیستی در اروپا حمایت و پشتیبانی مالی و با نفوذ شوروی در سراسر منطقه خاورمیانه مقابله کرد.

با وجود این، در جنگ سرد امروزی عربستان سعودی برای حفظ جایگاه و موقعیت منطقه‌ای خود به سمت تعامل با چین گام برداشته است. در واقع متحدان و شرکای آمریکا برای پر کردن خلاء قدرتی که پس از خروج آمریکا به وجود آمده است، چاره‌ای جز تعامل با چین ندارند. 

میانجی‌گر منطقه‌ای، نقش جدیدی است که چینی‌ها مشتاقانه به دنبال آن بودند. اخبار توافق عربستان و ایران در ادامه سفر رسمی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به پادشاهی عربستان در ماه فوریه بازتاب زیادی داشت. هدف شی در این سفر آغاز روند جانشینی ایالات متحده به عنوان شریک اصلی امنیتی و تجاری ریاض بود. چینی‌ها با میانجی‌گری برای برقراری روابط با ایران موفق شده‌اند ارزش بالقوه خود را در این نقش نشان دهند. 

در حالی که به نظر می‌آید ایالات متحده دور شدن از منطقه را ترجیح می‌دهد و ظاهراً روی تهدید چین تمرکز می‌کند، چینی‌ها برای رقابت با ایالات متحده و حفظ منافع خود به سمت منطقه چرخش می‌کنند.

با این کار پکن به ریاض توافقی ساده پیشنهاد می‌کند «از همکاری با ما در زمینه هوافضا، دفاع، صنعت خودرو، بهداشت و فناوری بهره ببرید و مهم‌تر از همه نفت خود را به ما بفروشید و هر تجهیزات نظامی را که می‌خواهید در کاتالوگ ما انتخاب کنید. علاوه بر این برای ثبات بخشی بازارهای انرژی جهانی با ما همکاری کنید». به عبارت دیگر چینی‌ها معامله‌ای را به پادشاهی سعودی پیشنهاد می‌کنند که به نظر می‌آید از توافق آمریکا و عربستان در ۷۰ سال پیش الگوبرداری شده است که به دنبال ایجاد ثبات در منطقه بود.

چین در شرایط کنونی به ویژه در عرصه تجارت به رقیب منطقه‌ای قابل قبول برای آمریکا تبدیل شده و تولید ناخالص داخلی این کشور در دهه گذشته تقریباً دو برابر شده و به بیش از 28 تریلیون دلار رسیده است. این میزان تولید ناخالص داخلی پکن را به یکی از بزرگ‌ترین، سریع‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای جهان تبدیل کرده است.

با رشد بازارهای داخلی چین، تجارت این کشور با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز افزایش یافته است. در سال 2021 واردات چین از عربستان سعودی بالغ بر 57 میلیارد دلار بود، در حالی که امروز چین 18 درصد از انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند و این تعداد فضای فوق‌العاده‌ای برای رشد باقی می‌گذارد. در عین حال صادرات چین به عربستان سعودی در سال 2021 به 30.3 میلیارد دلار رسید که این رقم با افزایش سفارشات تجهیزات پتروشیمی، صنعتی و نظامی به راحتی می‌تواند دو برابر شود.

اگر اهرم اقتصادی چین، این کشور را به ضامن معتبر توافق میان ریاض و تهران تبدیل کند، این توافق آشکارا در خدمت منافع پکن است. در حالی که مفاد این توافق محرمانه است، بیانیه منتشر شده در اطلاعیه شامل تعهدات در زمینه مداخله نکردن در امور داخلی سایر کشورها و احترام به حاکمیت است. منصفانه است گمان کنیم ایرانی‌ها به چینی‌ها اطمینان داده‌اند دیگر به‌طور مستقیم به پادشاهی عربستان حمله نمی‌کنند و زیرساخت‌های نفتی این کشور دیگر هدف قرار نخواهند گرفت. 

از آنجایی که حفظ ثبات عربستان و جریان ثابت نفت از خلیج فارس مبتنی بر منافع چین است، دلایلی خوبی وجود دارد که اطمینان حاصل کنیم چینی‌ها تضمین اقتصادی خود را حفظ می‌کنند. در غیاب تعهد آمریکا برای حفظ ثبات منطقه، چرا نباید به چینی‌ها فرصت کمک داده شود؟

چین امروز خاورمیانه را عرصه اصلی رقابت قدرت‌های بزرگ با ایالات متحده می‌داند. چین با ایفای نقش خود به‌عنوان ضامن امنیت منطقه‌ای و جریان آزاد نفت جهانی، نظم امنیتی منطقه‌ای ایالات متحده پس از شوروی را که با هزینه‌های هنگفتی از نظر پول و جان آمریکایی‌ها و اعراب ایجاد شده بود، به ایران تحویل می‌دهد. 

آنچه سعودی‌ها و شرکای منطقه‌ای آن‌ها دوست دارند از آمریکا ببینند، وضوح بیشتر اولویت‌های راهبردی این کشور در منطقه و تعهد این کشور به نظم امنیتی پس از شوروی در خاورمیانه است. سعودی‌ها به دنبال این نیستند دیگران برای امنیت‌شان جان خود را از دست بدهند یا از زیرساخت‌های انرژی خود محافظت کنند. آنها به دنبال شرکایی هستند که بتوانند به آن‌ها کمک کنند تا نیروهای مسلح خود را به منابع و سلاح‌های مورد نیاز برای محافظت از میهن‌شان مجهز کنند.

در حالی که اهمیت راهبردی منطقه ممکن است برای طبقه خاصی از سیاست‌گذاران واشنگتن از بین برود، چینی‌ها تحمل خیال‌پردازی ژئواستراتژیک ندارند. آن‌ها مزایایی را که از تضمین نفت جهان ناشی می‌شود، درک می‌کنند. در حالی که نظم امنیتی آمریکا در منطقه در 15 سال گذشته متحمل ضربات مختلفی شده است (از خروج از افغانستان و عراق، اجازه دادن به روسیه برای ایجاد جای پایی در مدیترانه شرقی گرفته تا صدور مجوز فعالیت‌های توسعه‌طلبانه ایران و برنامه هسته‌ای آن به‌ وسیله برجام)، هیچ جایگزین معتبری برای رهبری آمریکا وجود ندارد. 

چین رو به رشدی که قادر به میانجی‌گری برای بهبود روابط ایران و عربستان سعودی است، می‌تواند به راحتی معادلات را تغییر دهد تا حدی که واشنگتن ممکن است ترجیح دهد برای نفوذ در منطقه با چین رقابت نکند.»

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول