اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان در مبارزه با سرمازدگی باغات

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با یادآوری ورود سرمی شدید به استان، توصیه‌هایی برای پیشگیری باغات از سرمازدگی برای باغداران داشت.

توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی کردستان در مبارزه با سرمازدگی باغات

زاهد حاجی‌میرزایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: با توجه به هشدارهای هواشناسی در خصوص ورود موج سرما در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه به استان و احتمال ایجاد خسارات به باغات میوه و توت فرنگی،  میتوان گفت درختان  زردآلو بیشترین آسیب را می‌بینند چرا که  آستانه تحمل کمتری در برابر سرما دارند  و متاسفانه زود دچار سرمازدگی می‌شوند.

وی تصریح کرد: درختان بادام هم که در مرحله تمام گل هستند دمای منفی ۲.۵ درجه زیر صفر را می‌توانند تحمل می‌نماید. 

حاجی‌میرزایی افزود: بیشترین درختان هلو و شلیل استان بصورت عمده در پهنه شهرستان سنندج کشت شده‌اند  اما خوشبین هستیم که هنوز به مرحله تمام گل نرسیده و آسیب سرمازدگی آنها کمتر خواهد بود. 

وی تصریح کرد: گیلاس هم به مرحله شکوفه نرسیده و چون  تا منفی چهار درجه را می‌تواند تحمل نماید امید آن می‌رود دچار سرمازدگی نشود.  

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در خصوص سرمازدگی درختان گردو  نیز گفت: گردو از محصولاتی است که تولید میوه در شاخه فصل جاری آن صورت می‌گیرد و ممکن است با این موج سرما دچار سرمازدگی شود. 

وی بیان کرد: احتمال ایجاد خسارت در   محصول انگور خصوصا در باغاتی که حالت خزنده دارند زیاد است.  

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه اظهار داشت: عمده محصول توت فرنگی استان کردستان در شهرستان سنندج  کشت می‌شود اما  بر اساس پیش‌بینی‌ها که  افت دما در ارتفاعات بیشتر است، در سنندج احتمال دارد مقدار سرمازدگی کمتر باشد ولی احتمال از دست دادن چین اول این محصول نیز وجود دارد.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در برابر این موج سرما اظهار افزود: مکاتبات لازم با مدیریت‌های جهاد کشاورزی، میر امور  هماهنگی ترویج و گلخانه‌های استان  صورت گرفته و توصیه‌های لازمه نیز از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها به باغداران اطلاع رسانی شده است.

حاجی‌میرزایی به گلخانه‌داران توصیه کرد، از هرگونه افت دمای داخل گلخانه جلوگیری نمایند و به باغداران هشدار داد جهت جلوگیری از ایجاد هر گونه خسارت سرمازدگی  از انجام هر گونه عملیات محلول پاشی و سم جلوگیری نمایند و دست به چنین اقدامی نزنند.  

وی تصریح کرد: فعلا  شخم‌زنی در کف باغات صورت نگیرد منتها غرقابی نمودن باغات از جمله راهکارهایی است که می‌تواند از ایجاد خسارت بیشتر به باغات جلوگیری نماید.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه ریسک کشت در فضای باز بسیار بالا رفته این مهم نیاز به توسعه فضای گلخانه در اینگونه بحران‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد. 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان پلار یا بخاری باغی را از جمله راهکارهایی دانست  که اکنون بصورت پایلوت در برخی از باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت جوابگویی به صورت اجبار در بحث مبارزه با سرمازدگی برای تمامی باغداران استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام 2330/74

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول