اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

بازدید ۴ میلیونی گردشگران از گلستان/ نقش پررنگ افراد بومی در تصادفات

همت جمعی و بهره‌گیری از هماهنگی بین دستگاهی و ظرفیت رسانه‌ای استان گلستان باعث شده در نوروز امسال بیش از ۴ میلیون گردشگر از جاذبه‌های گلستان بازدید و میزان اقامت مسافران ۲۰ درصد افزایش یابد و گلستان در یک قدمی استان اقامت گردشگر قرار گرفت.

بازدید ۴ میلیونی گردشگران از گلستان/ نقش پررنگ افراد بومی در تصادفات

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان سالار احمدی: طرح نوروزی در استان گلستان از ۲۴ اسفندماه سال گذشته با مشارکت تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان گلستان با برگزاری رزمایش در ستاد فرماندهی انتظامی گلستان آغاز شد.

گلستان سال‌ها به عنوان استان معبر سفر مطرح بود که از یک دهه گذشته ادبیات تبدیل شدن استان گلستان به مقصد گردشگری در استان مطرح و به یک سیاست طولانی مدت برای مدیران دولت‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت.

گرچه همه ساله برای این هدف اقدامات مهم و عملیاتی به عرصه اجرا رسید اما در دولت سیزدهم در استان گلستان از روزهای نخستین آغاز فعالیت استاندار گلستان، این سیاست به عنوان یکی از اصول توسعه گردشگری و توسعه اقتصاد مردم استان مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

با اقدامات انجام شده در نوروز امسال ماندگاری مسافر در استان بیش از ۲۰ درصد افزایش داشت و استاندار گلستان در آخرین جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی به دستگاه‌ها تکلیف کرد از همین امروز باید برای افزایش این عدد به ۳۰ درصد تلاش کرد.

در استان گلستان ۶۳۸ تاسیسات و اماکن گردشگری وجود دارد که شامل ۲۸ هتل، ۱۱ هتل‌آپارتمان، چهار مُتل، ۱۴۳ واحد اقامتی بومگردی، ۲۶۲ خانه مسافر، ۱۴ مهمان‌پذیر، پنج پانسیون، ۴۴ واحد پذیرایی، ۲۹ سفره‌خانه سنتی، ۷۷ دفتر خدمات مسافرتی، یک مجتمع تفریحی گردشگری، ۱۴ مزرعه گردشگری، چهار مؤسسه آموزش گردشگری، یک مرکز اطلاع‌رسانی و یک زائرسرا است.

بازدید ۴ میلیون گردشگر از جاذبه‌های گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: از ابتدای طرح نوروزی تا امروز ۴ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۶۱۳ بازدید از جاذبه های گردشگری استان گلستان ثبت شده است.

محمدجواد ساوری بیان کرد: همچنین در بین ۱۴ شهرستان استان، شهرستان گرگان با عدد یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۴۴ بازدید بیشترین میزان بازدید از جاذبه های گردشگری را به ثبت رسانده است.

وی اضافه کرد: همچنین در طرح نوروزی امسال تاکنون ۳۲۹ هزار و ۴۷۱ نفر اقامت در استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان تصریح کرد: این آمار مربوط به مجموع اقامت در هتل، اقامتگاه های سنتی، مجتمع های گردشگری، مهمانپذیر، هتل آپارتمان، اقامتگاه های بوم گردی، هتل بیمارستان، هتل لوتیک سنتی، متل، خانه مسافر، مجتمع خدمات بین راهی، و اقامتگاه های موقت بوده است.

بر اساس بررسی آمارها توسط خبرنگار خبرگزاری فارس، میزان خودروهای ورودی در طرح نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته که در این مدت ۶۸۰ هزار و ۴۶۷ خودرو وارد استان گلستان شده و ۶۶۲ هزار و ۶۵۴ خودرو نیز از استان خارج شده است.

پرترددترین محور استان گلستان در این ایام محور علی‌آبادکتول به گرگان بوده که ۶۵۲ هزار و ۶۳۲ تردد در این محور توسط دوربین‌ها ثبت شده است.

به گفته عادل مصدقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان مجموع ترددها در استان گلستان از ۱۰ میلیون تردد گذشته و به ۱۰ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۳۲ تردد رسیده است.

جان باختن ۲۰ نفر در تصادفات نوروزی جاده‌های گلستان

اما یکی از معضل‌های بزرگ ایام نوروز در کل کشور و همچنین در استان گلستان، وقوع سوانح رانندگی بخصوص سوانح فوتی در محورهای مختلف است که اصلاح نقاط پرتصادف و حادثه‌خیر، تعریض محورهای خطرناک، اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در دولت سیزدهم نقش مهمی در کاهش سوانح به ویژه سوانح رانندگی منجر به فوت داشته است.

نرخ تردد در ایام نوروز امسال در استان گلستان به عدد ۵۴۸ دستگاه خودرو رسیده که این عدد در سال گذشته ۵۱۵ بوده است اما خوشبختانه تا امروز سوانح منجر به فوت در استان ۱۷ درصد کاهش داشته است.

از ۲۴ اسفندماه که آغاز طرح نوروزی در استان گلستان بوده تا دهم فروردین ۲۰ نفر در جاده‌های گلستان بر اثر تصادف جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است.

در همین مدت ۱۹۹ نفر در سوانح رانندگی گلستان مجروح شدند که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

اجرای ۵ هزار ماموریت اورژانسی در گلستان

محمدجواد مقسمی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: هر روز صبح ساعت هشت صبح جلسه پیگیری، نظارت و هماهنگی لازم برای خدمت رسانی به مردم را بررسی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در این ایام طرح نوروزی تاکنون از تاریخ ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا امروز ۵ هزار ماموریت توسط همکارانمان در اورژانس استان انجام شده است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: این ۵ هزار ماموریت توسط ۶۵ پایگاه اورژانس انجام شده که به صورت میانگین ۳۵۰ ماموریت در روز توسط این پایگاه‌ها انجام شده است.

مقسمی بیان کرد: در این مدت ۱۰۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌ها داشتیم، 2 هزار عمل جراحی انجام شده و 12 هزار نفر در این ایام بستری شده‌اند.

وی اضافه کرد: در این ایام ۲۸ هزار بازدید توسط همکارانمان در بهداشت انجام شده که 6 تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی کشف و معدوم شد.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی گلستان تصریح کرد: ۵ هزار و ۶۰۰ کلرسنجی شبکه‌های آب انجام شده و هر نقطه‌ای که نیاز به کلرزنی داشت تذکر و پیگیری برای اجرا انجام شده است.

مقسمی تاکید کرد: امروز نیز بازدید و نظارت بر محورهای گالیکش تا تنگراه بازدید خواهد شد.

۹۰ درصد تصادفات خودروهای بومی بوده است

رئیس پلیس‌راه گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: بیشترین حجم ورودی خودروها به استان گلستان در ساعات عصرگاهی است که ورودی شرقی و غربی استان گلستان که در این ساعات بیشترین تردد ثبت می‌شود.

محمود شهرکی خاطرنشان کرد: متاسفانه روز گذشته چندین مورد تصادف فوتی در جاده‌های استان گلستان ثبت شده که در طول طرح نوروزی ۹۰ درصد تصادفات و فوتی‌های ناشی از سواح رانندگی مربوط بومی‌های استان بوده است.

وی اضافه کرد: روز گذشته در محور بندرترکمن به آق‌قلا برخورد موتورسیکلت با یک دستگاه پراید به دلیل انحراف به چپ پراید حادثه آفرید و در این حادثه راکب موتورسیکلت و راننده پراید در صحنه جان باختند.

رئیس پلیس راه گلستان تصریح کرد: در محور گرگان به علی‌آبادکتول در حد فاصل روستای جلین سفلی یک دستگاه موتورسیکلت با یک دستگاه خودرو برخورد کرده که راکب موتورسیکلت فوت کرد.

شهرکی گفت: در حادثه‌ای دیگر در روز گذشته در مسیر کردکوی به بندرگز حدفاصل روستای سرکلاته برخورد پژو با پراید باعث جان باختن سرنشینان پژو شد.

وی افزود: اغلب تصادفات به دلیل عدم رعایت سرعت مجاز، انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه بوده است.

امدادرسانی هلال احمر به ۱۷۴ حادثه در نوروز ۱۴۰۲

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: تا امروز به ۱۸ هزار مسافر در پایگاه‌ها و پست‌های جوانان خدمات داده‌ایم و از فضای ایستگاه‌های هلال استفاده کردند و یا راهنمایی اخذ کردند.

وی ادامه داد: از ۲۴ اسفند تا ۹ فروردین هلال احمر گلستان در ۱۷۴ حادثه امدادرسانی انجام داده که ۶۷ حادثه جاده‌ای بوده، یک حادثه دریایی، یک حادثه صنعتی کارگاهی، ۶ حادثه کوهستان، دو حادثه برف و کولاک، چهار حادثه شهری و ۹۲ مورد نیز مراجعه حضوری بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان تصریح کرد: در این حوادث ۳۳۴ نفر مصدوم شدند که ۸۴ نفر به صورت سرپایی درمان شدند،

غریب آبادی تاکید کرد: ۲۱۷ تیم عملیاتی با ۵۶۹ نفر نیروی امدادی، استفاده از ۸۰ آمبولانس، ۲۰ خودروی نجات سبک و ۹ خودروی کمک‌ کمک‌دار سبک در این مدت خدمت‌رسانی نوروزی را انجام داده‌اند.

وی افزود: مرکز ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر گلستان به صورت ۲۴ ساعته فعال است و مردم عزیز در صورت نیاز به امدادرسانی می‌توانند با این شماره تلفن تماس بگیرند.

همت جمعی برای ساختن نوروزی شیرین

بررسی تمامی موارد ذکر شده نشان می‌دهد با وجود تمامی تلاش‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی، نقش شهروندان و کاربران ترافیک و گردشگران در کاهش وقوع سوانح رانندگی نقشی اساسی و غیرقابل انکار است و با کمی احتیاط، توجه به تابلوها و نکات ایمنی در رانندگی می‌توان نوروزی شیرین را تجربه کرد.

در حوزه گردشگری نیز با کمترین خلاقیت‌ها، هماهنگی بین دستگاهی و استفاده از ظرفیت رسانه می‌توان جذب گردشگر را هر روز بیشتر افزایش داد تا نقش مهم صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی مردم به وضوح لمس شود.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول