اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

مهمترین شایعات بهمن ۱۴۰۱/ از زندانی سیاسی که کلاهبردار از آب درآمد تا سیاسی کردن زلزله خوی

شایعات زلزله خوی، دروغ کشته شدن ماندانا بیات، دروغ به کما رفتن حسن فیروزی از مهمترین شایعات بهمن ماه ۱۴۰۱ بود.

مهمترین شایعات بهمن ۱۴۰۱/ از  زندانی سیاسی که کلاهبردار از آب درآمد تا سیاسی کردن زلزله خوی

خبرگزاری فارس، مهمترین شایعات، تحریفات و ترفندهای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و کاربران معاند و ضدانقلاب در سال گذشته را بازخوانی می‌کند. در ادامه مهمترین شایعات منتشر شده در بهمن۱۴۰۱ را مرور می‌کنیم:

 

یکی از مهمترین اتفاقاتی که بهمن ماه سالگذشته در کشور رخ داد، زلزله خوی بود. در پی وقوع این زمین لرزه شایعات زیادی نیز در فضای مجازی منتشر شد؛ از هجمه های عدم کمک رسانی تا تحریف صحبت‌های فرماندار خوی و حتی جا زدن تصویر کودک سوری به جای کودک ایرانی (اینجا را بخوانید).

 

چند روز پس از زلزله خوی، ترکیه فاجعه ای از زلزله را تجربه کرد که علی رغم کمک های جهانی بسیاری از مشکلات اولیه بر سر راه آن ها وجود داشت. اما ببینید بی بی سی فارسی چگونه حتی زلزله را هم دستاویزی برای اغراض سیاسی خودش قرار داد (اینجا را بخوانید).

 

بهمن ماه  ضدانقلاب آخرین تلاش های خودش برای زنده نگهداشتن شعله های اغتشاشات را انجام داد. جریان دشمن که سال گذشته برای اعتبار بخشیدن به دروغ هایس پای رسانه های معتبر خودش را هم به ایران باز کرده بود، این بار سی.ان.ان را هم بی آبرو کرد. این رسانه ها به همراه فارسی زبانان ضدانقلاب دروغ‌هایی از تجاوز تا تراشیدن مو و شکنجه آرمیتا عباسی منتشر کرده بودند اما وی پس از آزادی با ظاهری متفاوت آزاد ظاهر شد و دروغ ها را برملا کرد(اینجا را بخوانید).

 

بی اعتباری رسانه ها و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در سال گذسته به این موارد محدود نشد. آن ها هفته های با انتشار اخبار و مطالب مختلف مدعی حال وخیم فردی به نام حسن فیروزی و حتی به کما رفتن وی شده بودند، این درحالی بود که اصلاً وی بازداشت نشده بوده و قصد فرار از ایران را داشت که دستگیر شد(اینجا و اینجا را بخوانید).

 

در آن روزها علاوه بر این دروغ، دروغ کشته شدن دختری به نام ماندانا بیات هم منتشر شده که بود که خودش با انتشار ویدئویی این شایعه را تکذیب کرد(اینجا را بخوانید).

 

البته این چندمین دروغ ضدانقلاب با کلیدواژه شکنجه زندانیان بود؛ دروغی که از محمدنوری زاد و گوهر عشقی و نوید افکاری آغاز شد و با مهسا امینی شدت گرفت و با  تورج صالحی و حسین رونقی اوج گرفته بود (اینجا را بخوانید).

 

۲۲ بهمن هم پای ثابت شایعات بهمن ماه رسانه های غربی و معاند است. امسال نیز رسانه‌های ضدانقلاب با انتشار تصاویر آرشیوی سعی کردند حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را زیر سوال ببرند. (گزارش کامل را اینجا بخوانید)

 

بحث وکالت میدهم که توسط تیم رضا ربع پهلوی اداره می سد. در بهمن ماه صدای بسیاری از اپوزیسیون را درآورده، به طوری که آن را سیاسی کاری، جنگ رسانه‌ای و حتی عمل ناشایست نامیدند. گزارشی در این رابطه را اینجا بخوانید

 

یکی دیگر از شایعات بهمن ماه، شایعه وجود  یک عنصر ارزشمند در چرخ  های خیاطی قدیمی بود که صحت نداشت.(اینجا را بخوانید)

 

 

* دروغ گرفتن عوارض از مردگان

هجمه کنندگان در بهمن ماه هم دست از حملات خود به شهرداری تهران بر نداشتند. آن ها این بار با دروغ «دریافت عورض از مردگان» سعی کردند تا حاشیه ای برای تیم مدیریت شهری به وجد بیاورند. این درحالی بود که همان زمان عبدالمطهرمحمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران با تحمیل هر گونه هزینه جدید به مردم مخالف است و هزینه ای بابت نگهداری قبور دریافت نخواهد شد.مردم را بی جهت نگران نکنید(اینجا را بخوانید).

 

 

البته رسانه های اپوزیسیون برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات و زنده نگهداشتن این جریان سعی کردند هر خبر بی ارزشی را هم منتشر کنند، یکی از این اخبار مربوط به در آغوش گرفتن گربه توسط آرمیتا عباسی پس از چهار سال بود؛ موضوعی که با واکنش مخابان روبرو شد.(اینجا را بخوانید)

 

 

ادعای فروش اردوگاه شهید باهنر به‌ قطر‌ی‌ها، فیلم قدمی کشتار حیوانات باری و انتساب خبر هند به ایران توسط علی کریمی از دیگر دروغ های مهم ماه بهمن محسوب می شود.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول