اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیا مردم نادانسته به جمهوری اسلامی رأی دادند؟ / تبریزی: 150 حزب در ایران وجود داشت اما مردم جمهوری اسلامی را انتخاب کردند

قاسم تبریزی: قریب به ۱۵۰ گروه و حزب سیاسی بین سال‌های ۵۸ تا ۶۰ در ایران به اقدامات خود می‌پرداختند و از آزادی فعالیت برخوردار بودند. مردم به خوبی از فضای سیاسی آگاه بوده و از سر تفکر و اندیشه جمهوری اسلامی را انتخاب کردند.

آیا مردم نادانسته به جمهوری اسلامی رأی دادند؟ / تبریزی: 150 حزب در ایران وجود داشت اما مردم جمهوری اسلامی را انتخاب کردند

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، حقیقت همواره مورد هجوم باطل است. گاهی حق در وجود آدمی است و باید آن را به نحوی با حذف کردن کنار گذاشت و گاهی حقیقت در پس انتزاع است و باید با تحریف و دروغ آن را واژگون جلوه داد. حقیقت تاریخ معاصر ایران در یک مفهوم خلاصه می‌شود: جمهوری اسلامی ایران. پس طبیعی است که چشمِ شور منکران در طمع حذف آن باشد و در این راستا از هر اقدامی کوتاهی نکنند.

تحریف تاریخ یکی از ابزاری است که جریانات مختلف داخلی و خارجی از آن برای کنار گذاشتن حقیقت بهره‌ می‌برد. در رابطه با انقلاب و رأی به جمهوری اسلامی آنان مدعی هستند مردم از سر هیجان و نادانی این کار را کردند و چنین کنشی از سر تأمل نبوده است. در نظر این طیف پوپولیسم و عوام‌گرایی نهضت اسلامی و امام خمینی موجب شد مردم بدون اطلاع و آگاهی به جمهوری اسلامی رأی دهند. به قصد صحت‌سنجی این ادعا با قاسم تبریزی، مبارز انقلابی و تاریخ‌پژوهِ حوزه انقلاب اسلامی هم کلام شدیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید. 


قاسم تبریزی

به ثمر نشستن قرن‌ها تجربه نظری و عملی نهضت اسلامی در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸

قاسم تبریزی در ابتدا گفت: ۱۲فروردین ۵۸ را باید نقطه عطفی برای تاریخ انقلاب اسلامی دانست چرا که در این روز با رأی بیش از ۹۸ درصدی مردم ایران، عمر ۲۵۰۰ ساله نظام پادشاهی در کشور به سرآمد و نظام و ساختار جمهوری اسلامی جای آن را گرفت. اما این بخش از تاریخ ایران، دفعتاً رخ نداد، بلکه باید روی کار آمدن جمهوری اسلامی را نتیجه و معلولِ نهضتِ عظیم اسلامی در طول ۱۴ قرن دانست. جمهوری اسلامی برای پشتوانه معرفتی خود قرن‌ها تجربه فرهنگی، عقیدتی، عرفانی و فلسفی دارد و توانست با اتصال به معارف اهل‌البیت (علیهم‌السلام) ایدئولوژی و ساختار اندیشه‌ای خود را بر پایه‌های محکمی استوار سازد.

از مرحوم سید هادی خسروشاهی ۱۵۰ اثر منتشر شده است که ترجمه‌های آن شاملِ ترجمه آثار سیدقطب، محمد الغزالی از علمای اخوان‌المسلمین مصر، مالک بالنبی، علامه مودودی، محمد محمود الصباف و... است. آیت‌الله مکارم شیرازی نیز ۸۴ کتاب تألیف کرده بود و آثار آیت‌الله سبحانی در آن سال‌ها به بالای ۹۰ کتاب می‌رسید.

خمینی و جنگ در چهار جبهه

وی افزود: نهضت امام خمینی گرچه از اوایل دهه ۴۰ شروع شد اما میراث مبارزه و کنش سیاسی ـ اجتماعی مردم مسلمان ایران را باید در سالیان قبل و در موضوعات مختلفی مثل، نهضت تحریم تنباکو، مشروطیت و... جست‌وجو کرد. امام خمینی در ۴ جبهه مقاومت کرده و به مصاف مدعیان می‌رفت: استبداد شاهنشاهی، استعمار آمریکایی و غربی، صهیونیسم بین‌الملل و اندیشه‌های مادی‌گرایانه و جدید فلسفی و سیاسی همچون مارکسیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم. ایشان از ابتدا بنای حرکت را بر روی اسلام قرار داده بود و با استناد بر آیه شریفه لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ  وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ  إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ، هدف از رسالت و احکام اسلام را برپایی قسط و داد می‌دانست و برای احقاق همین هدف هم شروع به فعالیت کرد.

آغاز نهضت علمی و اندیشه‌ای جبهه حزب‌الله 

پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: نتیجه این نگرش، مطرح شدن دین اسلام در سه ساحتِ : اسلام به عنوان ایدئولوژی، اسلام به عنوان فرهنگ و تمدن و اسلام به عنوان سیستم حکومتی بود. در همین راستا، علما و دانشمندان مسلمان بین سال‌های ۴۰ تا ۵۷ دست بر قلم برده و در تبیین قرائت صحیح از اسلام آثار گران‌سنگی را به انتشار رساندند. به طور مثال فقط از مرحوم سید هادی خسروشاهی ۱۵۰ اثر منتشر شده است که ترجمه‌های آن شاملِ ترجمه آثار سیدقطب، محمد الغزالی از علمای اخوان‌المسلمین مصر، مالک بالنبی، علامه مودودی، محمد محمود الصباف و... است. آیت‌الله مکارم شیرازی نیز ۸۴ کتاب تألیف کرده بود و آثار آیت‌الله سبحانی در آن سال‌ها به بالای ۹۰ کتاب می‌رسید و از مهم‌تر آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری است که به تعبیر مقام معظم رهبری مبانی علمی و عملی انقلاب اسلامی را تشکیل می‌داد. 


سیدهادی خسروشاهی کنار آیت‌الله خامنه‌ای

رژیم پهلوی ۷۰۰ عنوان کتاب اسلامی را جرم‌انگاری کرد

تبریزی تصریح کرد: به تعبیری باید گفت در این سال‌ها جریان انقلابی حوزه که رهبران نهضت اسلامی بودند در یک جنگ ایدئولوژیک و عقیدتی تمام عیار به سراغ رقبای خویش رفتند و ذهنیت عموم جامعه را نسبت به اسلام و باورهای وارداتی غربی تصحیح کردند. طی اسناد ساواک که اخیرا هم در ۸۵ جلد با عنوان «یاران امام به روایت اسناد ساواک» منتشر شده است، بیش از دوهزار روحانی در این زمینه دست به فعالیت جدی برده و قشر کثیری از آن‌ها برای همین اقدامات فکری و عقیدتی به اسارت و حبس در زندان‌ها رفتند. برای درک بهتر این موضوع باید بگویم طی آماری که گرفته‌ام قریب به ۷۰۰ کتاب اسلامی از سوی رژیم شاهنشاهی ممنوع اعلام شده بود و خواندن و نگهداری آن جرم به حساب می‌آمد.

مردم ایران به خوبی می‌دانستند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند

این مبارز سال‌های انقلاب گفت: با این حساب باید بیان کرد عموم جامعه‌ ما همراه با امام خمینی بوده و به خوبی از لحاظ فکری آماده پذیرایی جمهوری اسلامی بودند و به نقطه‌ای رسیدند که بدانند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند، چرا که همانطور که گذشت در طول این سال‌ها مردم ایران در سطح گسترده‌ای  متأثر از آموزه‌های برآمده از اسلام در ساحت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فلسفی و اقتصادی بودند. وقتی امام خمینی قدرت‌های شرق و غرب را از قبل از انقلاب و در سال ۴۳ رد می‌کند و صاحبان جریان سلطه را منفور و پلید می‌خواند؛ خاصه قدرت منحوس آمریکا را و این سخن از سوی مردم مورد حمایت قرار می‌گیرد، تکلیف روشن است که مردم احزاب و جریانات وابسته به غرب و شرق را نمی‌خواهند.

 از حزب توده تا دموکرات کردستان، از چریک‌های فدایی خلق تا نهضت آزادی و حزب ملت ایران و... همگی طبق فرمان امام آزاد بودند به فعالیت مگر آن که بخواهند توطئه‌ای کنند . قریب به ۱۵۰ گروه و حزب سیاسی بین سال‌های ۵۸ تا ۶۰ در ایران به اقدامات خود می‌پرداختند و از آزادی فعالیت برخوردار بودند

 

۸۰ درصد اعضای سپاه پاسداران جوانان دانشجو بودند

وی افزود: باید این موضوع را هم اضافه کرد که اثرگذاری جبهه فکری و فرهنگی نهضت اسلامی تمام اقشار جامعه را در بر می‌گرفت و به طور کلی قبل از دهه ۳۰ که گرایش‌های ملی در بین مردم موج می‌زد، از سال ۴۱ که نهضت اسلامی شروع به کار کرد، رغبت و میل مردم به سمت تفکر و اندیشه اسلامی رفت. دانش‌آموزان و دانشجویان در آن سال‌ها قشر قابل توجهی بودند که از قضا تعداد زیادشان تحت لوای نهضت اسلامی به مبارزه می‌پرداختند. طبق آمارهای آمده، در بدو تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۸۰ درصد نیروهای سپاهی از دانشجویان بودند مثل شهید محسن وزوایی، شهید حسن باقری، شهید سیداحمد کاظمی، سید یحیی رحیم صفوی، حسین شریعتمداری و...

خواست و رغبت مردمی باید ثبت و ضبط تاریخی بشود

تبریزی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که باوجود این که مردم در طول سال‌های مبارزه سمت و سوی خودشان را به خوبی مشخص کرده بودند، امام خمینی تأکید داشت این تعیین موضع باید طی رفراندومی ثبت شود و در تاریخ بماند، لذا در تاریخ ۱۲ فروردین سال ۵۸ جمهوری اسلامی که تا پیش از آن هم مطلوب جامعه بود به رأی گذاشته شد و مردم به آن رأی دادند. سپس قانون اساسی در مجلس خبرگان تصویب شد که باز هم امام خمینی تأکید داشتند باید به رأی مردم برسد تا شائبه و شبهه‌ای پیش نیاید.

از چریک‌های فدایی تا دموکرات کردستان، همگی به شرط حفط امنیت ملی آزادند!

تاریخ‌پژوه حوزه انقلاب گفت: جالب اینجاست که تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی اول انقلاب در این انتخابات از آزادی کامل برخوردار بودند و این خود مردم هستند که میل و رغبتی به آنان ندارند. از حزب توده تا دموکرات کردستان، از چریک‌های فدایی خلق تا نهضت آزادی و حزب ملت ایران و... همگی طبق فرمان امام آزاد بودند به فعالیت، مگر آن که بخواهند توطئه‌ای کنند. قریب به ۱۵۰ گروه و حزب سیاسی بین سال‌های ۵۸ تا ۶۰ در ایران به اقدامات خود می‌پرداختند و از آزادی فعالیت برخوردار بودند. مع‌الاسف برای بسیاری از این افراد حزب، یا پلی برای کسب قدرت بود یا محلی برای جاسوسی خارجی. عدم توجه بسیاری از احزاب سیاسی به منافع ملی، فرهنگی و تاریخی موجب شد که خیلی زود با امام و امت به اختلاف برسند؛ تا آنجا که در سال ۶۰ فتنه گروه‌ها و احزاب علیه انقلاب، اسلام و نظام را شاهد بودیم.


رجوی و موسی خیابانی نزد امام خمینی

او در انتها افزود: با توجه به آنچه گفته شد روشن است که مردم به خوبی از فضای سیاسی آگاه بوده و از سر تفکر و اندیشه جمهوری اسلامی را انتخاب کردند. طبیعی است در چنین فضایی که همه جوره به ضرر جریان سلطه است آنان با تحریف تاریخ شبهات و ابهاماتی را مطرح سازند تا حقیقت جمهوری اسلامی از نظر نسل جوان واژگون قلمداد شود. ۱۲ فروردین نشان داد ایدئولوژی اسلامی بر سایر تفکرات بشری برتری دارد. امروز این قدرت اسلام است که در برابر غرب و عوامل او با قامت استوار و ادله و براهین روشن مسیر رشد و شکوفایی، سعادت دنیوی و اخروی امت اسلامی را رقم می‌زند. اگرچه حجم و ابعاد توطئه‌ها عمیق است، اما مردم هوشیارانه و آگاهانه در مسیر امام و رهبری حرکت می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول