اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: امروز روابط رسمی بین ایران و عربستان فعال شد/ اعزام هیأت‌های فنی به پایتخت‌ها طی روزهای آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط رسمی بین ایران و عربستان از امروز فعال شد، گفت: طی روزهای آینده هیأت‌های فنی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور راهی پایتخت‌ها می‌شوند.

کنعانی: امروز روابط رسمی بین ایران و عربستان فعال شد/ اعزام هیأت‌های فنی به پایتخت‌ها طی روزهای آینده

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه را در سفر به پکن همراهی می‌کند، امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران و در تشریح رایزنی‌های امروز بین وزرای خارجه ایران و عربستان و بیانیه مشترکی که به امضا رسید، گفت: متعاقب توافق دو کشور برای از سرگیری روابط رسمی فیمابین و سه دور گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی امروز اولین دیدار رسمی وزرای خارجه دو کشور را در پکن داشتیم.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز (پنجشنبه) ۱۷ فروردین ماه در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کردند. وزرای خارجه پس از این دیدار بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند.وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند. (اینجا بخوانید)

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای خوب و مثبتی بین دو طرف در فضای کاملا مثبت و سازنده انجام شد، اظهار داشت: امروز دو طرف مشترکا اعلام کردند که روابط رسمی دو کشور امروز فعال شده و ما وارد مرحله برقراری رسمی روابط دو کشور شدیم و بر همین اساس دو وزیر توافق کردند زمینه‌های بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور را در اسرع وقت فراهم کنند.

وی گفت: در روزهای آینده هیأت‌های فنی دو کشور را تبادل خواهیم کرد و هیأت‌های مقدماتی طی روزهای آینده راهی پایتخت‌های دو کشور خواهند شد.

* توافق شد با دیدار هیأت‌های فنی دو کشور، خطوط هوایی بین ایران و عربستان برقرار شود

کنعانی ادامه داد: در چارچوب مذاکراتی که امروز بین دو وزیر خارجه در دو دور گفت‌وگوهای خصوصی و عمومی انجام شد، طرفین بر اهمیت ثبات و امنیت در منطقه و همچنین درون زا بودن امنیت در منطقه تأکید کرده و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند.

وی افزود: وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در چارچوب اراده سیاسی دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها بر آمادگی مشترک برای اجرایی کردن موافقتنامه‌های پایه‌ای و مبنایی موجود بین دو کشور از جمله موافقتنامه جامع همکاری‌های دوجانبه و موافقتنامه امنیتی تأکید کردند و بر همین مبنا قرار شد گام‌های لازم به تدریج برداشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه از جمله موضوعات مورد تأکید دیگر در مذاکرات امروز را ضرورت تلاش و توافق برای گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی در دو بخش دولتی و خصوصی برشمرد و افزود: در این دیدار تأکید شد که موافقتنامه‌های موجود بین دو کشور زمینه‌ قانونی و حقوقی موجود را برای آغاز و تقویت اینگونه فعالیت‌ها فراهم کرده است.

کنعانی بیان کرد: مقرر شد هیأت‌های دولتی و خصوصی دو کشور در این زمینه با هم دیدار و زمینه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همکاری در زمینه سرمایه گذاری مشترک را فراهم کنند.

وی گفت: دو طرف به منظور تسهیل آمد و رفت بین دو کشور توافق کردند با دیدار هیأت‌های فنی دو کشور، خطوط هوایی بین ایران و عربستان برقرار شود و آمد و رفت بین دو کشور را تسهیل کنند. علاوه بر این، بر تسهیل صدور روادید و خدمات روادیدی برای اتباع دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و همچنین تسهیل صدور روادید عمره برای اتباع ایرانی تأکید شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امروز شاهد گفت‌وگوهای خوب و مثبتی بین دو کشور بودیم و می‌توانیم بگوییم امروز روابط رسمی بین دو کشور فعال شده است و در همین زمینه به تدریج شاهد تبادل هیأت‌های مختلف در سطوح دولتی و خصوصی بین دو کشور خواهیم بود.

به گزارش فارس، دیدار وزرای خارجه دو‌ کشور، پس از توافق اخیر ایران و عربستان در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در پکن صورت می‌گیرد. براساس آن توافق مقرر شد حداکثر ظرف مدت دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بازگشایی و وزرای خارجه دو کشور در دیدار با یکدیگر در این خصوص رایزنی کنند. وزرای خارجه دو‌ کشور ایران و عربستان بعد از توافق اسفند ماه در پکن سه بار با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. در سومین گفت‌وگو که ۱۳ فروردین ماه انجام شد، توافق کردند بزودی با یکدیگر دیدار کنند که این دیدار امروز در پکن محقق شد.

گفتنی است امیرعبداللهیان و فرحان وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن در سال گذشته هم دیدار و گفت‌وگویی کوتاه داشتند. 

روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دی ماه ۱۳۹۴ به صورت یکجانبه از سوی عربستان و در پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در تهران و ورود به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد. 

لازم به ذکر است،، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه و در پی مذاکرات فشرده‌ای که از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین برگزار شد، ایران و عربستان در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و توافق شد که حداکثر ظرف مدت حداکثر دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شود. براساس این بیانیه، مقرر شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول