اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کهگیلویه و بویراحمد

قفل تعطیلی ارشاد کهگیلویه و بویراحمد باز شد/ روایت مدیرکل از رفتار نجیبانه رسانه‌ها و آشتی هنرمندان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به فعالیت‌های این اداره‌کل در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت که چگونه هنرمندان با ارشاد آشتی کردند.

قفل تعطیلی ارشاد کهگیلویه و بویراحمد باز شد/ روایت مدیرکل از رفتار نجیبانه رسانه‌ها و آشتی هنرمندان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های محروم اما ثروتمند در کشور به شمار می رود که علی‌رغم داشته ها و ظرفیت های بسیار زیاد در زمینه‌های مختلف از جمله نیروی انسانی مستعد و منابع و ذخایر عظیم که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است اما این استان دچار محرومیت تاریخی و مضاعف شده است.

استانی که برای پیشرفت و توسعه و رسیدن به استان های توسعه یافته نیاز به کار در حوزه فرهنگی داشته و بدون نگاه ویژه به حوزه فرهنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌توان در سایر حوزه‌ها روی پیشرفت و توسعه را دید.

استانی که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان و اهل فن به دلیل فرهنگ ضعیف کار یکی از استان‌های آخر در حوزه تولید و اشتغال به شمار می‌رود که در صورت کار فرهنگی و توجه بیشتر به حوزه فرهنگ و هنر می‌توان چنین فرهنگ‌های ضعیفی را تقویت کرد.

به همین منظور و برای پی بردن به وضعیت حوزه فرهنگ و هنر استان کهگیلویه و بویراحمد از امین درخشان مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دعوت به عمل آوردیم تا با وی در خصوص مشکلات، نقاط قوت و ضعف راهکارها در حوزه فرهنگ و هنر به گفت‌وگو بنشینیم.

روایت آقای مدیرکل از شروع کار خبری با خبرگزاری فارس

توفیق این را دارم که در حوزه خبر و خبرنگاری و خبرنویسی اولین فعالیت های خود را با خبرگزاری فارس آغاز کنم و به یاد دارم سال هایی که در شهرستان بهمئی و در فرهنگ و ارشاد آن شهرستان مشغول به کار بودم به عنوان خبرنگار خبرگزاری فارس فعالیت خود را آغاز کردم، رسانه‌ای که خبرهای آن دروغ از آب در نمی‌آید.

معتقدم بهترین دوره برای یک خبرنگار رصد رسانه‌ای است. بزرگترین آموزش یک خبرنگار رصد است که از هر کتاب و استادی بهتر می‌تواند خبرنگار را دارای تجربه کند.

امروز خوشحالم تقریباً به خانه اول خودمان در حوزه رسانه آمده‌ام از افتخارات شخصی من این است که در ابتدای ورود به رسانه کار را در خبرگزاری فارس آغاز کردم و با تابلوی این رسانه وارد عرصه خبر شدم و این برای من یک سند افتخار است.

خوشبختانه خبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه با هویت در کشور و استان در مسیر درستی قرار دارد و خوشحالیم که به عنوان خبرگزاری مرجع اثرگذار به مطالبات مردم می‌پردازد و در سال‌های اخیر در عرصه مطالبه‌گری دستاوردهای خوبی داشته است.

رسانه‌ای که اکنون از رسانه های طراز اول بین المللی بوده و در مقابل رسانه‌های دشمن بین‌المللی مثل رژیم صهیونیستی قد علم کرده است.

در حوزه فرهنگ و هنر چه تدارکی برای سفر دوم دولت دیده‌اید؟

در خصوص سفر دوم رئیس جمهور به استان و مقدماتی که برای سفر لازم است باید تشکر ویژه و بدون تعارف از استاندار کهگیلویه و بویراحمد داشته باشم چرا که در برنامه‌ریزی‌ها برای سفر دوم اولین و نخستین جلسه را با دستگاه های فرهنگی برگزار کردند.

متاسفانه در سفر اول به دلیل اینکه چند روز از انتصاب استاندار تنها بیشتر نگذشته بود و بسیاری از مدیران هنوز همان مدیران گذشته بودند لذا شاید دستاوردی در حوزه فرهنگی نداشتیم هر چند که از متمم سفر اعتبارات خوبی به استان داده شد.

متاسفانه در سفر اول یک مصوبه فرهنگی نداشتیم دلیل آن هم نا آمادگی استان بود در آن روزها انسجام دستگاه‌های فرهنگی در استان وجود نداشت هر چند در سفر اول اعتبارات خوب فرهنگی به سایر استان ها داده شده بود اما بزرگترین خلا سفر اول در استان ما در حوزه فرهنگی بود.

خوشبختانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ویژه خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ خوبی مشکلات سفر اول را تبیین کردند چنان که می‌دانید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حکم رئیس جمهور رئیس کمیسیون فرهنگی دولت نیز هست و مصوبات سفرهای دولت در حوزه فرهنگی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرند که همین موجب شده بتوانیم به‌خوبی از توان وزیر ارشاد برای کمک به حوزه فرهنگ و هنر استان در سفر دوم استفاده کنیم.

البته سفر دوم رئیس جمهور هم بیشتر به موضوعات فرهنگی پرداخته می‌شود و کمبودها و نواقص فرهنگی مد نظر هیئت دولت قرار می‌گیرد و از طرف دیگر در سفر دوم آمادگی و انسجام خوبی در استان وجود دارد که می توانیم از آن استفاده بهینه کنیم.

می‌دانید که دستگاههای فرهنگی فقط ما نیستیم دستگاه های متعددی در این حوزه داریم در جلسه ای که در استانداری برگزار شد مشکلات، کمبودها و نواقص حوزه فرهنگ هم در زمینه زیرساختی و هم در زمینه طرح و برنامه ها مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

چه طرح‌هایی را برای سفر آمده کرده‌اید؟

ما در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طرح‌های زیرساختی را آماده کرده و طرح های خوبی برای مناطق مختلف استان پیش بینی کرده ایم برای مثال پلاتوهای روباز را بیشتر مد نظر قرار داده‌ایم تا برای مناطق مختلف استان ساخته شود و این را هم می‌دانیم و شنیده‌ایم که سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز طرح ها و برنامه هایی را برای سفر دوم پیش بینی کرده‌اند تا بتوانیم یک تحول و جهش خوبی را در حوزه فرهنگی استان داشته باشیم.

اما از اینکه چه برنامه ریزی برای سفر ریاست محترم جمهوری و هیئت دولت به استان داریم اولین کار را در ابتدای سال ۱۴۰۲ در شهرستان گچساران استارت زدیم جلسه شورای اداری خودمان را با حضور مدیران و روسای ارشاد شهرستان ها برگزار کردیم که با موضوع سفر رئیس جمهور بود پروژه ها و طرح هایی را که باید ارائه دهند با یکدیگر در این نشست مرور کردیم.

ما امیدواریم چرا که خوشبختانه رویکرد خوبی در استان نسبت به اعتبارات عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد برای مثال در سال ۱۴۰۰ اگر اعتبارات عمرانی و تملک دارایی ما ۳ یا ۴ میلیارد تومان بود در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳۰ میلیارد تومان رسید یعنی ۹۰۰ درصد رشد اعتبارات عمرانی در حوزه فرهنگ در همین خصوص برای نمونه یک پلاتو در دهدشت داشتیم که در سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آن گذاشته شد در حالیکه در طول ۸ سال رقم اندکی برای آن گذاشته شده بود و امیدوارم در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

یا پروژه پردیس هنری گچساران را داریم که ۲ میلیارد گذاشته شد و تخصیص ۵۰ درصدی هر چند که باید از مسئولان وقت گذشته تشکر کنیم و زحمات آنها را نادیده نگیریم وظیفه اخلاقی داریم که کارهای خوب را بزرگ کنیم اما در سالهای قبل با اعتبارات لاک‌پشتی مواجه بودیم برای مثال اعتبار نقدی در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیارد تومان بود که این برای پروژه‌ای به وسعت ۷ هزار متر مربع بسیار کم به نظر می رسید اما در سال ۱۴۰۱ به میزان  ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن گذاشته شد قطعاً در سال ۱۴۰۲ رشد قابل ملاحظه خواهد داشت و به بهره برداری می‌رسد که باید از نگاه استاندار و سازمان برنامه و بودجه به این موضوع تشکر کنم.

در سال 1401 هر چند کمبود اعتبارات بود با این مشکل چگونه کنار آمدید؟

در سال ۱۴۰۱ حقیقتاً اجازه ندادم که برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان تعطیل شود علیرغم مشکلاتی که در حوزه فرهنگ وجود دارد از جمله پایین بودن اعتبارات فرهنگی و با توجه به اینکه سهم فرهنگ در بودجه ۱۴۰۱ به میزان 2.3 درصد بوده و این برای دستگاه هایی مثل صدا و سیما و حج و زیارت و اوقاف و حوزه هنری و تبلیغات و حوزه قرآنی بسیار کم به نظر می رسد اما با کار جهادی و همکاری تمامی همکاران خودم برنامه های متعددی را در سطح استان اجرا کردیم.

اعتقاد دارم دولت وقتی شعار مردمی می دهد باید در همه حوزه ها اعم از فرهنگ و هنر به این مقوله توجه شود و سهم مردم را در این حوزه مورد توجه قرار دهیم.

اساس فرهنگ یعنی مردم؛ وقتی فرهنگ را تعریف کنیم یعنی باید باورها و اندیشه های مردم را مدنظر قرار دهیم با استفاده از سند تحول خودمان که در بدو ورود به عنوان مدیر آن را اجرایی کردم حرکت خود را آغاز کردیم سندی که حتی در مصاحبه خودم برای مدیریت آن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده بودم.

جشن‌هایی را در تمامی شهرستان های استان در فضای باز برگزار کردیم جشنواره‌های فرهنگی و هنری که مردم به راحتی آمدند و نشستند و دیدند و لذت بردند و رفتند، برنامه هایی که به جای اینکه در سالن برگزار کنیم در فضای باز برگزار کردیم برنامه هایی که در گذشته تنها با ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر برگزار می شد آنها را در فضاهای روباز برگزار کردیم و در یکی از برنامه ها تا ۵ هزار نفر شرکت کرده بودند اما چون همان ایام ماه رمضان بود برنامه ها را بعد از ماه رمضان برگزار کردیم.

سند مهندسی فرهنگی استان به کجا رسید؟

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در استان مدنظر قرار دادیم و شاید از همه برنامه های دیگر اولویت بیشتری داشت به دنبال تدوین سند مهندسی فرهنگی استان بودیم که از آن رونمایی کردیم با ۵ اولویت اساسی که از نماینده ولی فقیه و استاندار به دلیل همکاری باید کمال تشکر را داشته باشم.

الان این سند به عنوان سند بالادستی ما در حوزه فرهنگ است که در بخشهای مختلف مانند آموزش و پرورش و فضای مجازی و سایر حوزه های مهم دیگر دسته بندی شده است.

شورای فرهنگ عمومی بر طبق همان روال گذشته است یا اصلاحی صورت گرفته است؟

اما موضوع دیگر مهم در استان که شاید در برخی شهرستان‌ها به آن توجه نمی شد موضوع برگزاری هدفدار و هدفمند شورای فرهنگ عمومی بوده که در گذشته گسست میان برخی مسئولان از جمله فرمانداران و ائمه جمعه را داشتیم و همین موجب شده بود که شورای فرهنگ عمومی در بعضی شهرستان‌های مهم ما برگزار نشود یا اگر برگزار می‌شد کارایی آن چنانی نداشت اما اکنون خوشبختانه به ریاست نماینده ولی فقیه شورای فرهنگ عمومی استان در مرکز و در شهرستان های دیگر به خوبی و به صورت راهبردی برگزار می شود جلساتی برای رسیدن به اهداف مورد نظر که گاهی چالشی نیز بوده اما معتقدیم که باید برای توسعه فرهنگی در استان شورای فرهنگ عمومی به خوبی و با صلابت هرچه تمام تر برگزار شود.

برای آموزش چه برنامه‌ای داشته‌اید؟

جشنواره های متعددی داشتیم توجه جدی به کادرسازی نیروی انسانی متعهد و باورمند به اندیشه های ناب انقلابی و اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر داریم دوره های رایگان در ۳۵ رشته با مشارکت ۲۰۰۰ نفر، دوره آموزشی رایگان بدون یک ریال شهریه برگزار کردیم مثلا در شهر محروم مارگون ۳۰۰ نفر در برنامه های آموزشی حضور پیدا کردند در حوزه موسیقی و شعر و سایر رشته‌های دیگر فرهنگی و هنری و توجه ویژه به استفاده از ظرفیت هنرمندان متعهد و انقلابی در آن‌ها داشتیم.

کنگره اسطوره مقاومت با بیش از ۲۰۰ اثر تولید شده از سوی هنرمندان را در استان داشتیم که با شکوه خاصی برگزار شد و توانستیم هر چند اندک خدمات سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی را پاس بداریم.

برگزاری کاروان آوای چکاوک کاری بدیع در استان ما بود که سایر نقاط کشور از الگوی ما به عنوان یک استان پایلوت در آینده استفاده خواهند کرد.

جشنواره تجسمی را در استان با حضور بیش از ۲۳۰ هنرمند برگزار کردیم جشنواره‌ای که توفیق داشتیم شهید امید خوب از شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ نیز در آن به عنوان یک هنرمند برجسته هم استانی حضور پیدا کرده باشد بنابراین برای سال آینده ویژه برنامه‌ای در خور شأن برای آن هنرمند شهید در استان برگزار می‌کنیم همچنین فرهنگسرای بهمئی را به نام این شهید والامقام نامگذاری خواهیم کرد.

در حوزه تئاتر همان روال سابق را دارید یا برنامه جدیدی برای این حوزه از هنر درجه اول استان دارید؟

اما در حوزه تئاتر کاری که انجام دادیم این است که سوژه‌های ما در گذشته هدف‌دار نبود جشنواره تئاتر را هدف‌دار و جهت دار کردیم توجه به بحث فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر مورد توجه قرار گرفت و اجازه ندادیم جشنواره به سمت و سوی غربی برود و خروجی کاری که مربوط به غواصان شهید بود به مرحله نهایی جشنواره تئاتر فجر راه یافت.

همواره بیم آن می رفت فرهنگ و هنر و برنامه های هنری مورد سوء استفاده قرار گیرد و نفوذ فرهنگی داشته باشیم اما وقتی جشنواره را جهت‌دار کردیم لذا موجب شد تا هنرمندان ما آثار فاخر تولید کنند.

جشنواره فیلم فجر با داشتن بیشترین استقبال از کارهای ارزشی و دفاع مقدسی بود همچنین برای اولین بار میزبان کنگره ملی شعر آفتاب ظهور بودیم که موضوع انتظار را بسیار پر رنگ خواهد کرد که با حضور شاعران آیینی آن را برگزار کردیم.

شنیده‌ایم ارشاد با هنرمندان آشتی کرده و رفت و آمدها زیاد شده است؟

در خصوص اینکه چگونه هنرمندان و اهالی رسانه و هنر با ارشاد اسلامی استان آشتی کردند باید گفت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه هنرمندان و خانه خبرنگاران است. باید به گونه‌ای با آنها رفتار کنیم و در خدمت آنها باشیم و با آنها حرف بزنیم که از خانه خودشان فرار نکنند. با هنرمندان و اصحاب فرهنگ هنر و رسانه با صداقت صحبت کردیم و اگر در جایی کمبودی وجود داشت آن را با شهامت گفتیم. قبلا فاصله بین ما با هنرمندان بود. خوشبختانه اکنون رفت‌ و آمدها بسیار زیاد شده لذا یکی از اولویت های مدیریت این است که بتوانیم با روی گشاده و بدون تبعیض و بی عدالتی با آنها رفتار کنیم. حال آنها را بیشتر بپرسیم و در همه برنامه ها از ظرفیت آن ها استفاده کنیم.

همین ها موجب می شود که استان بزرگی مثل استان فارس با بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت در تنها ۴ گروه تئاتری نمایشی داشته باشند اما با ۷۰۰ هزار نفر و نه شهرستان ۱۱ کار نمایشی داشتیم و بیشتر این گروه ها کارهای ارزشی و دفاع مقدسی را مد نظر قرار دادند. بنابراین انسجام بسیار خوبی میان هنرمندان و اصحاب رسانه با ارشاد اسلامی استان وجود دارد.

برای تالار مرکزی یاسوج چه کردید؟

تالار مرکزی در مرحله عملیاتی شدن است که ۱۰ سال تعطیل مانده و رها شده بود و مورد توجه تمامی رسانه‌ها و مردم بود و هر کسی از آن منطقه عبور می کرد متلکی به آن می‌انداخت. اعتبارات دولتی پاسخگو نبود از ابتدا باید دنبال سرمایه‌گذار می‌رفتیم.

سرانجام یک تفاهم‌نامه ۲۷۰ میلیارد تومانی با سرمایه‌گذار بسته شد و این بزرگترین دستاورد ما در سال ۱۴۰۱ بود در سال ۱۴۰۲ وارد فاز عملیاتی می‌شود.

حدود ۱۰ پروژه پلاتو روباز را برای مناطق مهم پیش بینی کرده‌ایم اعتبارات ۵ میلیارد تومانی نیاز دارد اما در کل برای سفر ریاست جمهوری به استان به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای حوزه زیرساخت‌ها نیاز داریم که بسته فرهنگی و هنری خود را آماده کرده و تقدیم به دولت خواهیم کرد.

در خصوص سینما متولیان بخش خصوصی و برخی از دستگاه ها مثل شهرداری ها هستند اما به دلیل نبود چنین فضایی تالار مرکزی خودمان را در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینما اختصاص دادیم امیدواریم که کارهای خوبی در حوزه ساخت سینما در شهر یاسوج صورت گیرد.

برای رسانه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

من همیشه قدردان رسانه ها هستم چرا که کار خود را در ارشاد از حوزه رسانه ها شروع کردم در حوزه زیرساختی ساختمانی که برای حوزه مطبوعاتی در نظر گرفته شده ۹۰ درصد پیشرفت دارد ساختمانی که برای ساماندهی فعالیت های رسانه‌ای بوده و تحت تملک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کار حوزه مطبوعات ما در آنجا انجام خواهد شد امیدوارم که در روز خبرنگار امسال به بهره برداری برسد.

در خصوص توجه ویژه به رسانه ها کار را از سال گذشته از جایی شروع کردیم که قول دادیم ساماندهی در بخش رسانه‌های ما صورت گیرد متاسفانه برخی از موضوعات به مانند گرفتن مجوز مربوط به تهران بوده و بسیاری از خبرنگاران خودشان به تهران مراجعه می کنند همین موجب شده تا شاهد بروز و ظهور برخی افراد جدید بدون تخصص به عنوان رسانه‌ای باشیم که توان حرفه‌ای نداشته و مشکل ایجاد می‌کنند.

رسانه کار تخصصی است فردی که وارد می شود باید توان حرفه‌ای آن را هم داشته باشد ولی بسیاری از افرادی که به اصطلاح در رسانه‌های استان هستند توان حرفه ای در تولید خبر و نگاه به مسائل جامعه را ندارند اول باید فضای عمومی جامعه را بشناسند بعد بتوانند به سراغ کاستی‌ها و کمبودها رفته و مطالبه گری کنند که متاسفانه در استان ما چنین وضعیتی حکمفرما نیست.

فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو کوچکی از حوزه رسانه به دنبال هویت دار کردن رسانه و جریان رسانه‌ای است الان به عنوان مدیرکل ارشاد خیلی از رسانه ها و افراد را نمی شناسم کسانی که هویت رسانه ای ندارند اولویت اساسی ما در این حوزه هویت دار کردن خواهد بود.

از سوی دیگر صحبت هایی که با مسئولان استانی داشتم قرار است به آن دسته خبرنگاران و رسانه‌هایی توجه شود که هویت دارند و قطعاً در روز خبرنگار امسال با عنوان جشنواره رسانه‌ای تنها خبرنگاران رسانه های هویت دار حضور خواهند داشت و آنجا معلوم خواهد شد که چه کسی خبرنگار است و چه کسانی راه را به اشتباه آمده‌اند.

روایت درخشان از رفتار نجیبانه رسانه‌ها

باید از فعالیت‌های رسانه ای در سال ۱۴۰۱ قدردانی کنم این رفتار نجیبانه از رسانه‌های ما در سال گذشته دیده شد. برای مثال وقتی جریان قتل یک سرمایه‌گذار هم استانی در تهران صورت گرفت رسانه‌ها به صورت نجیبانه به آن پرداختند تا اینکه استان از قبل چنین رفتاری بدنام نشود و همچنین خانواده مزبور دچار مشکل نشوند که این در نوع خود رفتار نجیبانه بود.

اما رفتار نجیبانه دیگر در بحث اغتشاشات سال گذشته بود که اصحاب رسانه استان به خوبی آن را مدیریت کردند و همین موجب شد که استان ما از شورای امنیت کشور نمره قبولی گرفته است و با همکاری رسانه ها اجازه داده نشد که معاندین سوء استفاده کنند. در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به واسطه همین رفتار نجیبانه رسانه ها حتی یک تجمع اعتراضی برگزار نشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول