اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

دادرسی و بهره‌مندی از خدمات حقوقی نباید محدود به قشری خاص باشد

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: دادرسی حقی اولیه و بدیهی است و هیچ‌گاه توانمندی در دادرسی و بهره‌مندی از خدمات حقوقی نباید محدود به قشری خاص از جامعه شود.

دادرسی و بهره‌مندی از خدمات حقوقی نباید محدود به قشری خاص باشد

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حسن عبدلیان‌پور، در مراسم سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه "روز پاسداشت حقوق عامه" که عصر امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن خیرمقدم‌گویی به حاضرین و گرامی‌داشت ماه مبارک رمضان گفت: به برکت دیدگاه و هدف ارزشمند قانون‌گذار حفظ حقوق عامه سنگ محک تمامی اقدامات و تصمیمات مرکز قرار گرفته است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه نه تنها نهادی ملی بلکه ملی و اسلامی و قابل صدور به تمامی تشنگان حقیقت در سراسر جهان است.

وی اظهار کرد: قطعا در هر جامعه بشری به‌خصوص جامعه اسلامی هیچ مظلومی نباید از احقاق حق ناامید شود و هیچ ظالمی نباید در احقاق حق جسور و گستاخ شود. 

عبدلیان‌پور اظهار کرد: دادرسی حقی اولیه و بدیهی است و هیچ‌گاه توانمندی در دادرسی و بهره‌مندی از خدمات حقوقی نباید محدود به قشری خاص از جامعه شود.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه اظهار کرد: به برکت تاسیس مرکز و اقدامات مرکز، در حال حاضر در مقابل ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور حدود ۱۰۰ هزار وکیل دادگستری وجود داشته است.

وی افزود: در حوزه کارشناسی رسمی تا پیش از تاسیس مرکز حداکثر هزار کارشناس خبره در کشور وجود داشت اما پس از تاسیس مرکز و تعامل و همکاری با کانون کارشناسان رسمی دادگستری در حال حاضر حدود ۵۰ هزار کارشناس رسمی دادگستری مشغول به فعالیت و خدمت به مردم هستند.

عبدلیان‌پور تصریح کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه پس از دوران تولد و بلوغ خود تا سال ۹۸ وارد مرحله تحول و توسعه شده است و با اقدامات موثر و تمرکززدایی و توسعه نگاه ملی و توجه ویژه به حوزه‌های نوین و تخصصی امروز بر بلندای قله خدمات حقوقی کشور پرچمدار ارائه خدمات حقوقی است.

حسین میرمحمدصادقی؛ رئیس شورای عالی وکلای‌ مرکز وکلای قوه قضائیه دیگر سخنران این مراسم بود که درباره خدمات این مرکز گفت: گاهی اوقات هجمه‌هایی نسبت به مرکز وکلای قوه قضائیه انجام می‌شود به ویژه از سوی کسانی که از نهاد دیگر یعنی کانون وکلا پروانه وکالت گرفته‌اند و تصور آنها این است که رقیب و وکیل زیاد و بازار وکالت کساد شود.

وی تأکید کرد: اگر فعالیت این مرکز و وجود یک نهاد رقیب نبود، شاید هفتاد تا هشتاد درصد از کسانی که از کانون پروانه گرفتند، با توجه به وجود سیاست‌های انقباضی‌ در سابق، نمی‌توانستند پروانه بگیرند؛ پس مرکز نه تنها به کسانی که از خودش پروانه‌ گرفتند حق دارد؛ بلکه کسانی که از نهاد دیگر پروانه گرفتند بدانند که در نبود مرکز وکلا سیاست انقباضی ادامه داشت و موفق به تخذ پروانه وکالت نمی‌شدند.

میرمحمدصادقی ادامه ‌داد: وقتی دانش‌آموخته حقوق زیاد شد، نمی‌شد همان‌ سباست‌های انقباضی را ادامه داد‌ و این رویه در همه اصناف وجود دارد. اما دانش‌آموخته حقوق بسیار زیاد و سیاست گرفتن وکیل بسیار انقباضی بود و برخلاف همه دنیا قاضی شدن در ایران راحت‌تر از وکیل شدن بود.

رئیس شورای عالی وکلای‌ مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: مرکز وکلا گرفتن وکیل و کارآموز وکالت را واقع‌گرایانه‌تر کرد که از ثمرات ایجاد مرکز بود.

وی تأکید کرد: اصل استقلال بسیار درست است به شرط اینکه پوششی برای پنهان کردن برخی چیزهای دیگر و به معنای بی‌ضابطگی و عدم نظارت نباشد.

میرمحمدصادقی ادامه داد: وکیل باید محترم باشد اما نمی‌توان نسبت به وکلای نهاد رقیب ‌هجمه‌ها را انجام داد.

گفتنی است؛ مراسم سالروز تأسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و روز پاسداشت حقوق عامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین علی عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم، حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی رئیس مرکز تحول قوه قضاییه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقامات اجرایی، کشوری و لشکری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

پایان پیام/ ت 174

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول