اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

ملک‌زاده: دشمنان با حذف حجاب به دنبال آندلس‌سازی در ایران هستند

استاد حوزه علمیه گفت: باید توجه داشت که حجاب فی‌نفسه برای مخالفان جمهوری اسلامی اهمیت ندارد بلکه این بهانه‌ای است تا با آن نظام جمهوری اسلامی را براندازی کنند. تجربه تاریخی این امر را باید در قضیه آندلس دید.

ملک‌زاده: دشمنان با حذف حجاب به دنبال آندلس‌سازی در ایران هستند

حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده استاد حوزه علمیه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد موضوع حجاب و ماهیت اجتماعی آن به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: حجاب در وهله اول و در ظاهر شاید یک امر فقهی به حساب بیاید که مربوط به بُعد شخصی افراد مسلمان است؛ اما حقیقت آن است که حجاب ظرفیت تحمل تبعات و آثار سیاسی و اجتماعی را در جامعه خواهد داشت. بررسی این ابعاد و به‌کار گیری این ظرفیت له یا علیه حجاب مسأله‌ای است که مخالفان و موافقان حجاب به آن می‌پردازند. 

حجاب و تضعیف بنیاد خانواده

وی افزود: حجاب را نمی‌توان تنها از جنبه الهیاتی نگریست و امروزه در سرتاسر موضوع اجتماعی حجاب و تأثیر آن بر جوامع بشری به قدری واضح است که می‌توان تزلزل حجاب و به تبع آن عفاف در غرب را در چند معضل اشاره کرد. اولین آن‌ها تضعیف بنیاد خانواده است، به هرحال پوشش در جامعه نوعی تعیین موضع شخص و جامعه نسبت به افراد است و پر واضح خواهد بود که برهنگی کنشی است که در سطح روابط اجتماعی با واکنشی روبه‌رو می‌شود. در این فضا طبیعی است که خانواده و قلب تپنده آن، یعنی «زن» دچار چالش‌های بسیاری خواهند شد که نتیجتاً خانواده را به ضعف سوق می‌دهد. 

چشم و دل سیرهای غربی و افزایش جرایم جنسی در سطح اجتماع

این پژوهشگر ادامه داد: یکی دیگر از معضلات وارده در جامعه غرب درباره حجاب فقدان آرامش روحی و روانی افراد است. حجاب برای زن موجب می‌شود آن دغدغه «مد» را به حاشیه براند. این به آن جهت است که موضع زن به مثابه انسانی که رسالتی فراتر از تن مشخص شده و قرار نیست کل فکر و ذکرش در نوع جذابیت تن خلاصه شود. این موضوعی است که مجنونِ سرکشی همچون ترامپِ قمارباز هم به آن معتقد است و گفته بود: «من هم اگر زن بودم حجاب به سر می‌کردم». کلیشه‌ای از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که در فضای آزاد در بحث پوشش، نوعی چشم و دل سیری در بین افراد ایجاد می‌شود که دیگر آنان را به سمت آزار و اذیت جنسی نمی‌کشاند! کافی است سری به محیط کشورهای غربی و آمارهای ارائه شده خودشان بزنید تا ببینید این چشم و دل سیرها چه وضع وحشتناکی در جرایم علیه زنان از جمله جرایم جنسی دارند. 

به دنبال آندلس‌سازی در ایران هستند

ملک‌زاده گفت: باید توجه داشت که حجاب فی‌نفسه برای مخالفان جمهوری اسلامی اهمیت ندارد بلکه آن بهانه‌ای است تا با آن نظام جمهوری اسلامی را براندازی کنند. در نظر آنان سد محکم این طیف برای براندازی حجاب است که اگر ورافتد، پایه‌های نظام دومینووار سقوط خواهند کرد. تجربه تاریخی این امر را باید در قضیه آندلس دید که با رواج بی‌بند و باری در پوشش چنان اسلام را از صحنه اجتماع حذف کردند که انگار نه انگار زمانی این سرزمین اسلامی بوده است و در آن علما و دانشمندان بزرگی پرورش یافتند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول