اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

توصیه امیرعبداللهیان به هیأت حاکمه موقت افغانستان

وزیر امور خارجه ضمن توصیه به هیأت حاکمه موقت افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در این کشور، بر ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی‌ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان تأکید کرد.

توصیه امیرعبداللهیان به هیأت حاکمه موقت افغانستان

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به سمرقند، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (پنجشنبه) ۲۴ فروردین ماه و در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در دومین نشست چهارجانبه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان شرکت و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای درباره افغانستان را تشریح کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، چین گانگ وزیر خارجه چین و حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان نیز در این نشست حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند. مقامات حاضر در ابتدا عکس یادگاری گرفتند.

 

‌‎رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران الگوی همکاری‌های مشترک منطقه‌ای بین چهار کشور را مهم خواند و همسایگان افغانستان را بیش از هر کنشگر و بازیگر دیگری نگران آینده افغانستان دانست. 

‌‎امیرعبداللهیان نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تروریسم و افراط گرایی و سیاست‌های نادرست آمریکا در تداوم توسعه تروریسم و ناامنی در افغانستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: افغانستان بیش از اینکه امروز نیازمند مداخله غرب، آمریکا و کنشگرانی که بیش از دو دهه این کشور مهم منطقه را به فقر و بی ثباتی کشانده‌اند باشد، نیازمند همکاری‌ها و راه‌حل‌های منطقه‌ای است.

 

به گزارش فارس، نخستین نشست چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شده بود.

‌‎وزیر امور خارجه اضافه کرد: آمریکا و متحدان آن مسؤولیت دارند هم به عنوان اشغالگر در عملکرد دو دهه گذشته خود در افغانستان و هم به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد پاسخگوی شرایط به وجود آمده در افغانستان باشند. 

‌‎امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت مدیریت وضعیت اقتصادی در افغانستان تأکید کرد و فشارهای اقتصادی در افغانستان را یکی از آثار افزایش پدیده مهاجرت آوارگان و در دل این آوارگان، برخی ناامنی‌ها به سوی کشورهای همسایه خواند و در این زمینه همکاری منطقه‌ای، توجه بین‌المللی و همچنین تمرکز بیشتر هیأت حاکمه موقت افغانستان بر مسؤولیت‌های خود در  این موضوع را مورد تأکید قرار داد.

 

* شبکه مافیایی کشورهای غربی در گسترش تجارت مواد مخدر

‌‎وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه مسئله مواد مخدر در ٢٠ سال اشغال آمریکا نه تنها حل نشد بلکه کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان چندین برابر شد، وجود شبکه مافیایی کشورهای غربی در گسترش این تجارت سیاه را کاملا آشکار و روشن خواند.

‌‎امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه مسئله محرومیت تحصیلی زنان و دختران و سلب فرصت حضور اجتماعی زنان و دختران در افغانستان برای ما نگران کننده است، افزود: ایران آماده کمک بیشتر به امر آموزش دختران و زنان افغانستان به کمک سازمان ملل متحد و تشویق هیأت حاکمه موقت به این امر مهم است.

‌‎وزیر امور خارجه ادامه داد: توصیه اکید ما به هیأت حاکمه افغانستان عمل به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان است. 

‌‎امیرعبداللهیان همچنین در پایان ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی‌ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان را مورد تأکید قرار داد.

 به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه در رأس هیأتی سیاسی برای شرکت در این نشست و همچنین چهارمین نشست وزرای خارجه و مقامات ۶ کشور همسایه افغانستان (چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان) به اضافه روسیه وارد شهر سمرقند شد. حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی، مجتبی بنی اسدزاده دستیار وزیر امور خارجه در امور اجرایی، عبدالله نکونام قدیری معاون سخنگو و مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه و علیرضا حقیقیان دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول