اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عامل انتشار گسترده اسرار نظامی آمریکا مشخص شد

رسانه‌های آمریکا ادعا می‌کنند به اطلاعاتی درباره فردی که عامل انتشار گسترده اسرار نظامی آمریکا بوده‌اند دست پیدا کرده‌اند.

عامل انتشار گسترده اسرار نظامی آمریکا مشخص شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن‌پست از شناسایی فردی که عامل انتشار گسترده اسناد محرمانه نظامی آمریکا بوده خبر داده است. 

طبق نوشته این روزنامه، فرد مذکور در یک پایگاه نظامی کار می‌کند و اسرار حساس امنیتی را در اینترنت در میان گروهی از افراد آشنای خود منتشر کرده است. 

فردی که واشنگتن‌پست از او نام برده یک مرد  جوان و تنها که به سلاح علاقه دارد توصیف شده. این روزنامه نوشته او یکی از ۲۴ فردی بوده که در یک اتاق گفت‌وگو در یک بستر فضای مجازی برای افراد علاقه‌مند به بازی‌های ویدئویی به نام «دیسکورد» حضور داشته‌اند. 

روزنامه واشنگتن‌پست مدعی است با یکی از دوستان فردی که این اسناد را درز داده مصاحبه کرده است. این فرد گفته که هویت یا محل سکونت این افشاگر ادعایی را به مسئولان لو نخواهد داد. 

عامل انتشار این اسناد که واشنگتن‌پست از واژه «OG» برای اشاره به او استفاده کرده سال گذشته پیام‌هایی را در ارتباط با این اسناد به اتاق گفت‌وگوی دیسکورد ارسال کرد. 

او در ماه‌های بدتر اقدام به ارسال پیام‌هایی در آن گروه کرده که ظاهراً متن پیاده‌شده اسناد محرمانه پنتاگون بوده است. 

طبق گزارش واشنگتن‌پست OG بخشی از ساعات روزش در محل کار را داخل ساختمانی می‌گذرانده که بردن گوشی‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی به داخل آن ممنوع بوده است. 

یک سخنگوی دیسکورد روز یکشنبه بدون اشاره به جزئیات بیشتر به سی‌ان‌ان گفته بود که این شبکه اجتماعی در حال همکاری با مسئولان آمریکایی در خصوص این پرونده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم امروز پنجشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که عامل انتشار این اسناد عضو گارد ملی هوایی آمریکا بوده است. 

یک سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه از درز اسناد محرمانه آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته بود این موضوع واشنگتن را در معرض «مخاطرات جدی امنیتی» قرار می‌دهد. 

دومین دسته از اسناد محرمانه پنتاگون که جزئیات اسرار ایالات متحده درباره جنگ اوکراین، چین و غرب آسیا را نشان می‌دهد، چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی درز کرد. 

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در این خصوص گزارش کرد که بیم آن می‌رود که بیش از یکصد سند از چیزی فاش شده باشد که یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا آن‌ را «کابوسی برای پنج چشم» خوانده است. پنج چشم در حقیقت اشاره به توافق اشتراک‌گذاری اطلاعات میان ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا دارد.

طبق این گزارش، اسناد فاش شده، جنگ اوکراین،‌چین، تروریسم و غرب آسیا را تحت پوشش قرار می‌دهد. پنتاگون پیشتر افشای اسناد خود را تأیید کرده اما گفته بود که برخی از این اسناد مانند اطلاعات نشت شده قبلی به گونه‌ای تغییر ماهیت داده شده‌اند که قدرت متحدان آمریکا کم اهمیت جلوه داده شود.

 این اسناد شامل عکس‌هایی از نمودارهای سلاح‌هایی است که قرار است به اوکراین تحویل داده شود و همچنین برآوردهایی از قدرت نیروها و گردان‌ها نیز ارائه شده است.

پنتاگون گفته بود گرچه این اسناد واقعی است اما ظاهراً تغییراتی در آن ایجاد شده است. یکی از اسنادی که روز جمعه درز پیدا کرد، نقشه‌ای بوده است که وضعیت جنگ در شهر باخموت را نشان می‌داد که این شهر در ۶ ماه گذشته مرکز درگیری‌های شدید در اوکراین بوده است.

پیش از این پنتاگون و دیگر تحلیلگران برآورد کرده بودند که در جنگ یکسال گذشته اوکراین، بیش از ۲۰۰ نظامی اوکراینی کشته و زخمی شده‌اند و این تعداد دو برابر کشته‌ها و زخمی‌های اوکراینی است.

بر اساس این گزارش، اسناد فاش شده همچنین به تحلیل آمریکا از وضعیت خاورمیانه و چین و تهدیدات تروریستی در سراسر جهان اشاره دارد.روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اولین بار این درز اسناد پنتاگون را منتشر کرد.

برخی منابع به این روزنامه آمریکایی گفتند که به نظر آن‌ها این درز اطلاعات از سوی مقام‌های اوکراینی نبوده است و بخشی از آن‌ به این دلیل است که این اسند از دفاتر ستاد مشترک پنتاگون که اوکراین به این دفاتر دسترسی ندارد، بیرون آمده است.

از طرف دیگر، بلاگرهای طرفدار روسیه می‌گویند که این پرونده‌ها عمداً منتشر شده است و ممکن است کار «سازمان‌های اطلاعاتی غربی با هدف گمراه کردن فرماندهی ما» صورت گرفته باشد.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول