اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چشم‌پوشی وزارت بهداشت از افزایش چندین باره قیمت تجهیزات پزشکی/ ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایش‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود

رئیس کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی گفت: 30 درصد تعرفه آزمایشگاه را باید مردم بپردازند و بیمه‌ها ۷۰ درصد را پرداخت کنند اما امروز این موضوع برعکس است، لذا اگر تعرفه افزایش پیدا نکند ارائه خدمات باکیفیت دچار مشکل می‌شود.

چشم‌پوشی وزارت بهداشت از افزایش چندین باره قیمت تجهیزات پزشکی/ ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایش‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ، امیرحسن زرنانی دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین‌المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در نشست خبری این کنگره اظهار داشت: این کنگره پس از دو سال به شکل حضوری برگزار خواهد شد.

وی گفت: در این کنگره درباره بیماری‌های غیرواگیر بحث و گفتگو خواهد شد، این بیماری‌ها شامل دیابت، بیماری قلب و عروق و سرطان هستند، بیماری‌های واگیر با مرگ و میر کمتری مواجه است و سازمان بهداشت جهانی تمرکز خود را بر روی بیماری‌های غیرواگیر گذاشته است تا در سال ۲۰۳۰ میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر در سن سی تا ۷۰ سال سی درصد کمتر شود.

زرنانی ادامه داد: آموزش و پیشگیری یکی از اهداف اصلی سازمان بهداشت جهانی و وزارتخانه بهداشت ایران است، پیشگیری همیشه موفقیت آمیز نیست از این لحاظ سیاست اصلی دوم عبارت است از تشخیص به موقع. نقش تشخیص به موقع در درمان بیماریهایی مانند سرطان بسیار پررنگ است.

وی گفت: عمده موارد بیماری سرطانی اگر در مراحل پیشرفته باشند پس از درمان باز خواهند گشت و برای اینکه بیماری غیرواگیر به موقع تشخیص داده شوند نیاز به آزمایشگاه تشخیص طبی و روش صحیح بیماری غیر واگیر داریم. یکی از تمرکزهای اصلی کنگره در مورد ابزار‌های تشخیص بیولوژیکی هستند که میتواند به پزشک و بیمار در مورد تشخیص بیماری کمک کند، از این لحاظ در این کنگره تصمیم گرفتیم روی نقش بیومارکرها تمرکز کنیم.

دبیر علمی کنگره افزود: انجمن تصمیم گرفته است ارتباط بین پزشکان و پیراپزشکان را تقویت کند، هرچه ارتباط این دو قوی تر باشد نیازهای هردو طرف دیده شود اولین گروهی که از این ارتباط تنگاتنگ استفاده می‌کند بیمار است.

زرنانی توضیح داد: هرچه این تعامل بیشتر شود، تمهیدات بنیادین در حوزه بالین و آزمایشگاه انجام خواهد شد. یکی از مهمترین ویژگیهای این کنگره رونمایی از پروژه ملی به نام ایرلن است. این پروژه با هدف راه اندازی محدوده‌های عددی تشخیصی انجام می‌شود، این پروژه دستاورد بزرگی است که نتایج آن در کنگره ارایه می‌شود.

وی گفت: دانشجویان ، اعضای هیات علمی در این مراسم سخنرانی خواهند کرد، افراد شناخته شده در حوزه بین‌المللی در این کنگره سخنرانی خواهند کرد ، این کنگره از ۲۶ الی ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

در ادامه شهروز همتی رئیس این کنگره اظهار داشت: هدف کنگره ارتقاء دانش آزمایشگاه های کشور بوده است. کیفیت مقوله هزینه بر است و برای داشتن پاسخ خوب به مواد، دستگاه معتبر لازم است ، نداشتن کیفیت خوب نیز هزینه بر است، موضوعی که الان چالش برانگیز است آزمایشگاه ها در زمینه ارایه خدمات باکیفیت دچار چالش شده‌اند که راهکار این موضوع افزایش تعرفه است.

همتی ادامه داد: بیمه‌ای که برای ما تعرفه گذاری می‌کنند خریدار خدمت هستند و تعرفه را تعیین می‌کند ، لذا برای هزینه کمتر تلاش می‌کند تعرفه افزایش پیدا نکند. سی درصد تعرفه را باید مردم بپردازند و بیمه‌ها ۷۰ درصد را پرداخت کنند اما امروز این موضوع برعکس است، اگر تعرفه افزایش پیدا نکند ارایه خدمات با کیفیت دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: حذف ارز ترجیحی واردات کیت را دشوارتر کرده است و آزمایشگاه با تعرفه موجود توان خرید کیت را ندارد، در آینده با تعطیلی برخی آزمایشگاه های شهرهای دوردست مواجه خواهید بود، در نهایت بیماران هستند که از این موضوع ضرر می‌کنند.

رئیس کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار هنوز تعرفه آزمایشگاه اعلام نشده است، شرکتهای تجهیزات پزشکی تعرفه‌های خود را چندین بار و چندین برابر افزایش داده اند و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت هیچ نظارتی نداشته است.

همتی افزود: پیامد این سیاست اشتباه از بین رفتن آزمایشگاه های کوچک است و دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی محدود خواهد شد. تبدیل شدن ارز نیمایی به ارز آزاد قیمت کیت آزمایشگاهی را ۵ برابر افزایش داشته است و استفاده از برخی کیتها برای آزمایشگاه صرفه اقتصادی ندارد.

در ادامه غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره گفت: در این کنگره حدود ۴ هزار نفر شرکت خواهند کرد؛ ۲۷ نشست علمی و ۴۰ جلسه آموزشی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه کیت و لوازم جانبی آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این کیت‌ها چشمگیر است و در این کنگره تجهیزات بروز آزمایشگاه ارایه می‌شود و بیش از ۲۰۰ شرکت در این نمایشگاه حاضر هستند.

حمزه لو ادامه داد: زنجیره تامین کیت و تجهیزات آزمایشگاهی با اختلال مواجه است که دلیل آن عدم تخصیص ارز و تعرفه‌های نامناسب است. سهمیه ارز کافی برای همه کیتها و مواد مصرفی تخصیص داده نمی‌شود.

در ادامه این نشست خبری ، علیرضا لطفی کیان دبیر بین‌الملل کنگره اظهار داشت: جامعه آزمایشگاهی ایران جامعه متکثری است و کثرت ذاتی به نقطه قوت تبدیل شده است.

وی گفت: با همه محرومیت ها و محدودیت های ارزی جامعه آزمایشگاهی در دوران قبل کرونا و بعد کرونا تحت فشار قرار گرفتند اما از کار خود دست نکشیدند. 

به گفته لطفی کیان، آرزو داریم همه جامعه آزمایشگاهی در راستای ارایه خدمات با کیفیت گام بردارند و بتوانیم توانمندی پژوهشی و عملکردی خودمان را به جامعه بین‌الملل نشان دهیم. در همین راستا تلاش کردیم از مهمانان سرشناس خارجی نیز به صورت حضوری و آنلاین دعوت کنیم.

پایان پیام/ ت 574

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول