اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

آموزش یک کبابِ بهشتی خانوادگی در ماه رمضان/ یک مُشت و مال حسابی با دستان آقای همسر!

با همان هزینه‌ای که برای خوردن کباب از بیرون می‌کنید، می‌توانید یک کباب تابه‌ای جانانه در منزل با کمک اعضای خانواده درست کنید و در روزهای پایانی ماه رمضان با یک کار خانوادگی ثواب دنیا و آخرت را ببرید و از طعم آن تا بهشت بروید. هم فال است و هم تماشا.

آموزش یک کبابِ بهشتی خانوادگی در ماه رمضان/  یک مُشت و مال حسابی با دستان آقای همسر!

گروه زندگی: در این روزهای مبارک ماه رمضان که اعضای خانواده کم و بیش روزه هستند، بزرگترین دغدغه‌ای که بعد از خوردن سحری به سراغ‌مان می‌آید تدارک وعده غذایی بعدی است. شاید اکثریت‌مان سحری را خورده، نخورده به فکر بیفتیم که «برای افطار چی بپزم؟»، البته شاید از اینجا نشئت می‌گیرد که خیلی‌هایمان وقتی که روزه هستیم رمق زیادی برای فکر کردن نداریم و آخر هم به خوردن همان خوردن شامی یا مرغ و خورشت معمول‌مان بسنده کنیم.اما یکی از غذاهای خوشمزه و کم دردسری که در این روزها به دادمان می‌رسد، کباب تابه‌ای است. که هم می‌توانید آن را با نان و ریحان میل کنید هم با برنج و ماست.

کمتر آدمی پیدا می‌شود که کباب دوست نداشته باشد. با گران شدن گوشت، قیمت‌های کباب بیشتر شده اما کیفت‌شان نه. کباب‌ِ غذافروشی‌های مطمئن هم به قدری گران است که آدم ترجیح می‌دهد، همان نان و ماستش را بخورد. درحالی که با همان هزینه‌ای که برای خوردن کباب از بیرون صرف می‌کنید می‌توانید یک کباب تابه‌ای جانانه در منزل با کمک اعضای خانواده درست و میل کنید. در روزهای پایانی ماه رمضان با یک کار خانوادگی ثواب دنیا و آخرت را ببرید. هم فال است و هم تماشا. 

* کباب تابه ایِ مخصوص سرآشپز/ یک غذای بهشتی

برای درست کردن وعده‌های ماه رمضان پیشنهاد می‌شود، از اعضای خانواده کمک بگیرید تا هم لذت یک مشارکت خانوادگی را بچشید و هم ضعف روزه را فراموش کنید و هم ثواب دنیا و آخرت را ببرید. مثلا دختر یا پسرتان را مامور آماده کردن مواد اولیه غذا کنید. برای درست کردن کباب تابه‌ای به ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده، ۲عدد پیاز بزرگ، ۴ عدد گوجه فرنگی، ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، ۲ عدد سیب زمینی، ۲حبه سیر، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه و پودر لیمو عمانی و زردچوبه لازم است. بعد از اینکه مواد اولیه را آماده کردید،  با فرزندان و آقای خانه یک وضوی خانوادگی بگیرید چراکه قرار است یک غذای بهشتی درست کنید. البته یکی از آداب غذا پختن با وضو بودن است. سپس دستان‌تان را حسابی با آب و صابون بشویید که قرار است یک مُشت و مال حسابی به مواد کباب تابه‌ای بدهید. البته توصیه می‌کنیم قسمت مُشت و مال را به همسرتان بسپارید قول می‌دهیم زور بازوی آن‌ها در خوشمزه شدن غذاها تاثیر به سزایی دارد. سپس یک بسم الله بگویید و دست به کار شوید. 

بعد از شستن دست‌ها یکی از پیازها، سیب زمینی، سیر‌ و یکی از گوجه‌ها را با دندانه متوسط رنده، رنده می‌کنیم و در یک کاسه بزرگ و جادار می‌ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم. کمی هم زعفران آسیاب شده می‌ریزیم. سپس مواد را خوب مخلوط می‌کنیم تا کاملا یکدست شوند و چنددقیقه مواد را ورز می‌دهیم تا منسجم شوند. 

در ادامه بهتر است مایه کباب را یک تا دو ساعت در یخچال بگذارید تا مواد به خورد هم روند، اگر فرصت ندارید می‌توانید این مرحله را حذف کنید. 

* مشارکت به فرزندتان اعتماد به نفس می‌دهد

در این فاصله که مایه کباب در حال استراحت است، می‌توانید پیاز و گوجه‌های باقی مانده از مواد اولیه را جدا جدا رنده کنید. پیشنهاد می‌کنیم این قسمت را به دختر یا پسر خانواده بسپارید، چون هم آسان است و هم فرزندتان از اینکه نقشی در تهیه غذا داشته است، اعتماد به نفس می‌گیرد. هم اینکه تا به خورد هم رفتن مواد کباب وقت دارید و دیرتان نمی‌شود. اما حواستان به او باشد و تشویقش کنید. حالا یا شما یا اعضای خانواده‌تان پیاز را در تابه بزرگی بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا کمی آب پیاز گرفته شود.

بعد از اینکه آب پیاز گرفته شد، آن را به گوشه تابه هول بدهید و گوجه را اضافه کنید. کمی هم به گوجه‌ها وقت بدهید تا آبش کشیده شود. بعد از پایان این مرحله پیاز و گوجه را با هم مخلوط کنید و روغن را به آن اضافه کنید. حالا وقت اضافه کردن رب گوجه فرنگی است. بعد از چند دقیقه که رب را تفت دادید، سیر را هم رنده کرده و به مخلوط پیاز و گوجه اضافه کنید. ادویه‌ها را هم به مواد اضافه کرده و بعد از چنددقیقه یکی دو فنجان آب و زعفران دم کرده و و آب لیمو را اضافه کنید. درب تابه را بگذارید تا این نیمچه خورشت‌مان کمی جا بیفتد. 

* یک مُشت و مال حسابی با دستان آقای همسر/ یک ساعت خدمت به خانواده برابر با یک سال عبادت است

حالا وقت آن است که مواد کباب تابه‌ای را از یخچال در بیاورید. نوبتی هم باشد، نوبت پدر خانواده است. میز کار را آماده کنید. یک سفره یکبار مصرف هم پهن کنید. یک بار طرز کار را برایش توضیح دهید، سپس کار را به او بسپارید؛ مواد را یکبار دیگر ورز دهید و روی میز کارتان پهن کنید با دستان به مخلوط گوشت حالت بدهید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و با کمی روغن آن را چرب کنید. تابه رژیمی گزینه مناسب‌تری برای این کار است. در ادامه مایه کباب را کف تابه می‌ریزیم و آنرا صاف می‌کنیم به صورتی که قطر کباب در تمام قسمت‌های تابه یکسان باشد. بعد از اینکه یک طرف کباب خوب سرخ شد، آن را به شکل طولی برش می‌زنید و طرف دیگر آن را سرخ کنید. در پایان کباب‌ها را داخل نیمچه خورشتی که در تابه دیگر در حال جا افتادن است می‌ریزید تا هم خوب مغز پخت شود و هم خوشمزه‌تر شود. بعد از تقریبا یک ربع تا نیم ساعت کباب دیگی شما آماده است. 

در روایات آمده است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام مشغول پاک کردن عدس بود، حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها نیز نیز مشغول کار بود، پیغمبر اکرم(ص) وارد شد، وقتی حضرت این صحنه را دید بسیار خوشحال شد و فرمود: «اگر مردی یک ساعت در خدمت خانواده باشد برای او از عبادت یک سال که روزهایش را روزه و شب‌هایش شب‌زنده‌دار باشد بهتر است، و بعد فرمود: خدمت به همسر، کفاره و جبران گناهان کبیره است و غضب خدای متعال را رفع می‌کند. »

* جهادِ آشپزی

هنگامی که کارهایتان به اتمام رسید، شکر خدای را به جا آورید و اگر خسته شدید «اعوذبالله» گفته و بخدا پناه ببرید. با این کار همیشه در حال ذکر خدواند هستید و کسی که در حال ذکر باشد مانند کسی است که در حال جهاد است که هم آشپزی می‌کنید و هم جهاد. آن هم در ماه مبارک رمضان که ثواب ها برایتان چند برابر نوشته می شود. نوش جانتان. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول