اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

هیسپان‌تی وی افقی تازه پیش روی آمریکای لاتین قرار می‌دهد

نمایش آثار تلویزیونی ایران می‌تواند افق تازه‌ای برای شناخت بهتر ملت‌های جهان به بینندگان آمریکای لاتین ارائه دهد. مسیری نو که رنگ و معنایی متفاوت دارد و این خدمتی است که هیسپان تی وی به مردم سرزمین‌های اسپانیایی زبان تقدیم می‌کند.

هیسپان‌تی وی افقی تازه پیش روی آمریکای لاتین قرار می‌دهد

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- مهر نوشت: معرفی فرهنگ یک کشور به ملت‌های منطقه دیگری از جهان تأثیر قدرتمندی در توسعه روابط میان ملل دارد به نحوی که مسیر آشنایی با مناسبات اجتماعی هر کشور در افکار عمومی جامعه مخاطب به عنوان پیش زمینه گسترش تعاملات تعریف شده است. بر همین مبناست که نمایش فیلم و سریال‌های ایرانی به زبان اسپانیایی برای مردم امریکای لاتین در شبکه هیسپان تی وی انجام می‌شود.

حتی اگر ایران ستیزی و اسلام هراسی هم، توسط رسانه‌های غربی ترویج نمی‌شد باز هم معرفی فرهنگ و تمدن کشورمان به ملل سرزمین‌های دوردست گامی مهم محسوب می‌شود چه آنکه آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند حقایق منطقه غرب آسیا و به ویژه میهن مان را وارونه بنمایانند.

نگاه به معنویت و ابعاد دیگر جهان زندگی انسانی، احترام به والدین و اهمیت توجه به خانواده و کمک به هم نوعان مفاهیمی است که در آثار فرهنگی ایران از قدیم تاکنون مورد عنایت بوده است و رویکردی از هنر دیده می‌شود که دور از خشم و شهوت است دقیقاً برعکس سبک مادی گرایانه غرب که نماد آن هالیوود است. به ویژه در آن دسته از فیلم و سریال‌های ایرانی که با مضامین مذهبی و یا داستان‌های قرآنی ساخته شدند مفاهیمی کاملاً متمایز به بیننده تقدیم می‌شود.

ارائه آثار سیما و سینمای ایران در شبکه هیسپان تی وی یک مزیت دارد؛ اینکه مخاطب هیسپانیک از جهان ساختگی که در صنعت سرگرمی آمریکا تولید می‌شود آگاهی یابد و آن را با دنیای حقیقی مقایسه کند.

مسئله به تفاوت منطقه آمریکای لاتین با سایر مناطق جهان باز می‌گردد؛ نکته جالب این است که آمریکای لاتین در زیر اقیانوسی از فیلم و سریال‌های غربی و اغلب آمریکایی غوطه‌ور است به نحوی که حتی رسانه‌های بومی آن منطقه هم ناگزیرند همان آثار را بازنشر دهند. اما محصولات سرگرمی غربی چه میزان انسان را از حقیقت دور می‌کنند؟

امپریالیست یا منجی

کافیست فیلم‌های آمریکایی را با نگاهی ژرف بررسی کنیم که از دایناسورها و آدم فضایی‌ها تا تحریف تاریخ و بدتر از همه انحرافات اخلاقی مانند همجنس‌بازی را دربرمی‌گیرد اما در کنار همه آنها یک مفهوم، جزء لاینفک آثار آمریکایی است و آن هم اینکه اغلب دربردارنده برتری مطلق ایالات متحده بر عالم هستی است.

به بیان دیگر، در اکثر تولیدات صنعت سرگرمی ایالات متحده تلاش می‌شود به بیننده این پیام القاء شود که یانکی‌ها، همیشه جهان را از خطرات مهلک (نازیسم و کمونیسم تا بیماری‌های ناشناخته و طوفان‌های ویرانگر) نجات می‌دهند. این تصویرسازی ذهنی در مخاطب به اینجا ختم می‌شود که ناگزیر اتازونی را قدرتی مقتدر و متمایز از سایر کشورها بداند و به خواسته‌های امپریالیسم تن دهد.

این القای فکری به جایی می‌رسد که بیننده تصور کند حتی دشمنان آمریکا هم به ایالات متحده غبطه می‌خورند و می‌خواهند تسلیم آمریکا باشند. اوج این استحمار مخاطب را برای مثال در فیلم‌های «اکتبر سرخ»، «در دست دشمن»، «عملیات گله گرگ ها»، «دشمن در عمق» می‌توان دید.

آثاری که ظاهراً عادی است اما در این محصولات همواره آمریکا منجی بشریت معرفی می‌شود تا جایی که حتی ملوانان آلمان نازی در اوج جنگ جهانی دوم و افسران ارتش سرخ شوروی سابق در بُحبوحه جنگ سرد، به گونه‌ای معرفی می‌شوند که آرزو دارند خود را به ینگه دنیا برسانند و یک آمریکایی بشوند.

در مقابل دشمنان ایالات متحده همواره خسته، مأیوس، ناراحت و پشیمان و البته بسیار خون آشام هستند و امید نجات خود را در تسلیم شدن به آمریکا و همکاری با ارتش آن کشور می‌بینند و در اصل این نکته به عنوان تم اصلی همه داستان‌های سینمای غرب به مخاطب ناآگاه، متبادر می‌شود. امری که می‌توان از آن به تجاوز فکری به تماشاگر یاد کرد.

جالب این است که هر چه از جنگ‌های جهانی فاصله می‌گیریم بر کمیت فیلم‌های غربی در خصوص این بحران‌ها بیشتر می‌شود و در سال‌های قرن بیست یکم تعداد بیشتری از این دست فیلم و سریال‌ها ساخته شده است. همه اینها جدای از سوپرمن‌ها، بت‌من‌های همیشه موفق آمریکایی است که منجی جهان معرفی می‌شوند.

در چنین وضعیتی است که نمایش آثار تلویزیونی ایران می‌تواند افق تازه‌ای برای شناخت بهتر ملت‌های جهان به بینندگان آمریکای لاتین ارائه دهد. مسیری نو که رنگ و معنایی متفاوت دارد و این خدمتی است که هیسپان تی وی به مردم سرزمین‌های اسپانیایی زبان تقدیم می‌کند.

از فیلم و سریال‌هایی که فرهنگ عمومی ایران را نشان می‌دهد تا آثار تاریخی که غرب آسیا را معرفی می‌کند همه و همه جهانی بسیار حقیقی و زیباتر از آنچه در هالیوود بیان می‌شود را می‌شناساند. این فرصتی است که هیسپان تی وی با گشودن پنجره‌ای جدید در اختیار مردم آمریکای لاتین قرار می‌دهد.

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول