اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تماس وزیر خارجه سعودی با دو طرف درگیری در سودان

وزیر خارجه عربستان سعودی با رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان و معاون رئیس این شورا تلفنی گفت‌وگو و اوضاع این کشور را بررسی کرد.

تماس  وزیر خارجه سعودی با دو طرف درگیری در سودان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی و «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) معاون رئیس این شورا و فرمانده شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع تلفنی گفت‌وگو کرد.

بن فرحان در این تماس تلفنی ضمن بررسی اوضاع سودان بر ضرورت آرام‌سازی اوضاع، اولویت‌دهی به منافع ملی، توقف تمامی اشکال درگیری‌های نظامی به منظور حفظ دستآوردهای ملت این کشور تأکید کرد.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، وزیر خارجه عربستان همچنین ضرورت بازگشت به توافقنامه چارچوب به منظور تضمین تحقق امنیت و ثبات سودان را مورد تأکید قرار داد.

صبح روز گذشته (شنبه)، رسانه‌های محلی از آغاز درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان در خارطوم خبر دادند و بعد از ظهر روز گذشته درگیری بین نیروهای ارتش به دیگر مناطق سودان نیز گسترش یافت و خبرگزاری رویترز به نقل از کمیته مرکزی پزشکان سودان گزارش کرد که در نتیجه درگیری‌های سودان، 56 نفر کشته شدند و 596 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

نیروهای پشتیبانی سریع سودان اعلام کرده است که کنترل کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم، فرودگاه بین‌المللی خارطوم و پایگاه هوایی در شهر «مرواه» در شمال سودان را به دست آورده‌اند.

نیروهای پشتیبانی سریع سودان، ارتش این کشور آفریقایی را به حمله به پایگاه خود در پایتخت سودان با «استفاده از تمامی انواع تسلیحات» متهم کرده‌ است.

با این حال، ارتش سودان اتهامات نیروهای پشتیبانی سریع سودان را رد کرده و اعلام کرده است که تمامی تأسیسات راهبردی از جمله کاخ ریاست‌جمهوری تحت کنترل نیروهای مسلح سودان است. ارتش همچنین اعلام کرده است که نیروهای پشتیبانی سریع اول حمله کرده است.

اختلاف میان البرهان و حمیدتی از زمانی علنی و تشدید شد که گروه‌های سیاسی سودان با نظامیان تحت فرماندهی البرهان یک توافقنامه سیاسی (توافقنامه چارچوب) امضا کردند تا نظامیان صحنه سیاست را ترک و قدرت را به یک دولت مدنی واگذار کنند و تمام گروه‌های مسلح از جمله نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش ادغام شوند و تحت نظارت دولت مدنی فعالیت کنند و ساختار نظامی و امنیتی سودان اصلاح شود.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول