اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

سردار نقدی: صهیونیستها هر اقدامی علیه ما داشتند، جواب گرفته‌اند/ دشمن از هر دری وارد شده سپاه مقابلش بوده است

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مردم بدانند هر عملیاتی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی و شاخه هایی که متصل به ما در منطقه هستند، داشته، همه را جواب گرفته، بدون استثنا و صهیونیست ها خودشان هم می‌دانند.

سردار نقدی: صهیونیستها هر اقدامی علیه ما داشتند، جواب گرفته‌اند/ دشمن از هر دری وارد شده سپاه مقابلش بوده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی صف اول سیما دستاوردها و رویکردهای سپاه پاسداران را تشریح کرد که در ادامه آمده است:

تصاویر خاطره انگیزی بود از سپاه پاسداران زمانی که کشور حتی منتظر دریافت سیم خاردار بود تا الآن که شهرهای موشکی و سیلوهای موشکی را دارد و به یک مصونیت بازدارندگی در قبال دشمنان رسیده، در حوزه های کاری شما؛ یعنی زمینی، هوایی، دریایی و هوافضا الآن وضعیت دفاعی ما چطور است؟

 نقدی: مسأله قابل قیاس نیست، یعنی وضعیتی که امروز داریم به هیچ وجه قابل قیاس نیست. ما آخرین ملاقات جمعی که داشتیم محضر رهبر معظم انقلاب، مجمع عالی سپاه سال ۹۸ قبل از کرونا، فرمودند که شما باید صدبرابر شوید همان طور که نسبت به آن دوره صد برابر شدید، پس می توانید صد برابر شوید. یک واقعیت است. صد برابر یک عددی است که کسی ضرب و تقسیم نکرده، ولی شاید خیلی بیشتر از این ها اتفاق افتاده این مسأله. روزهایی که با دستان خالی بچه ها به خط می زدند و امکانات ما کلاً از دشمن تأمین می شد یعنی تمام لشکرهای زرهی سپاه، گروه های توپخانه سپاه، گروه های ضد زره سپاه، حمل و نقل سنگین سپاه، تمام این ها غنایم بوده، واقعاً دنیا به ما هیچ کدام از اینها را نمی داد. تا امروزی که ما همه اینها را در عالی ترین سطحش می سازیم، خیلی فاصله زیاد است. یعنی الآن تولید کننده نه، ایده پرداز است این امکانات، روش های نوین دفاعی، تسلیحات جدید، مبتکرانه، بعضی از چیزهایی که فقط مال نیروهای انقلاب اسلامی است، در هیچ جای دنیا نمونه ای ندارد؛ یعنی از ایده تا محصول، همه اینجا پیش بینی و طراحی شده در ابعاد مختلف.

امروز با آن روزها اصلاً قابل قیاس نیست، نمی توانیم مقایسه کنیم. امروز ما می توانیم خودمان را با قدرت های بزرگ دفاعی که در دنیا هستند و نظامی هستند مقایسه کنیم و بگوییم که ما بحمدلله امروز یک بازدارندگی تثبیت شده و پایدار را در مقابل آنها داریم. بر اساس محاسباتی که آنها می کنند، چون بازدارندگی تصوری است که طرف مقابل از شما پیدا می کند که مثلاً ما می توانیم حمله کنیم یا نمی توانیم حمله کنیم و به این نتیجه برسد که نمی توانیم حمله کنیم، آن باید به نتیجه برسد.

طبیعتاً آن هم با مسائل معنوی محاسبه نمی کند. ما در محاسبات معنوی خودمان همان موقع هم که دست خالی بودیم از نظر ما، ما برنده و پیروز این جنگ ها می توانستیم باشیم. امروز آن که محاسبه می کند می بیند نه با دستگاه محاسباتی خودش با همان محاسبات مادی می بیند نه این نیرویی نیست که بشود با او جنگید و بر او غلبه پیدا کرد با همان دستگاه مادی؛ یعنی از لحاظ تسلیحات، تجهیزات، آمادگی ها و ابتکاراتی که به کار برده شده است. الحمدلله ما امروز در تمام شاخه های دفاعی با سرعت در حال پیشروی هستیم و خدا تفضل کرده برجسته ترین نخبگان علمی کشور که عشق داشتند به وطنشان و خودشان را نفروختند به پول، میز و یک زندگی مرفه معیشت بهتر و قبول کردند که بایستند و با عشق و علاقه پشت مردمشان بایستند و از انقلاب و ارزش ها دفاع کنند، این ها پشتوانه این مسأله هستند و دانشگاه های ما پشتوانه این مسأله هستند و ما هر روز رو به جلوییم.

همین که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقتدرش عین الاسد را با خاک یکسان می کنند، گلوبال هاوگ را می زنند و دشمن این محاسبه را کرده که نباید اقدامی متقابل انجام دهد چون خطرناک است برایش، چه مسیری را طی کرده تا به این مرحله رسیده است؟

 نقدی: آنها هم تسلیحات و تجهیزات ما را می بینند و هم انگیزه بالا، آن چیزی که از دوره گذشته تا امروز بحمدلله و این تفضل الهی بوده باقی مانده از روزهای دفاع مقدس که تصویرش این جا ترسیم شد؛ حفظ انگیزه، ایمان، آمادگی روحی و معنوی برای دفاع است. آن شاید سلاح های پیشرفته تر از ما دارد ولی رزمنده ای که جرأت شلیک آن را داشته باشد و بخواهد در میدان بیاید و خود را در خطر قرار دهد تا از آن استفاده کند را ندارد. ولی آنها این طرف می دانند که نیروها با انگیزه اند، هِی ما را آزمایش می کنند می بینند نه اینها همان انگیزه های روز اول، امروز هست. شما حوادثی که اتفاق افتاده می بینید که ما برای حضور پاسداران در عرصه های خطر هیچ موقع دچار مشکل... مشکلمان این است که افراد زیادی که داوطلب می شوند برای حضور، به آنها بگوییم شما فعلاً بایستید مشکلی برای این که مثلاً بخواهیم بگردیم چه کسی حاضر است در این صحنه حاضر شود، نداریم، بحمدالله این چیز از دوران انقلاب و دفاع مقدس همین طور مانده، تجهیزات و اینها هم به مراتب قابل قیاس نیستند، ولی با حفظ همان روحیه و همان ایمان که بچه ها هستند، امروز هر جایی که خطرناکتر است داوطلب بیشتری دارد برای حضور و آن روح شهادت طلبی است؛ این آن چیزی است که دشمن از آن می ترسد.

شما دیدید این تفنگداران شان که اسیر شدند هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. تفنگداران انگلیسی که مدتی هم این جا نگهداری شدند؛ چه آن تفنگداران آمریکایی که آن طور ذلیلانه اسیر شدند، هیچ کاری نتوانستند انجام دهند و الآن این دامنه بازدارندگی رسیده به لبه های مقاومت.

مدت های طولانی است که رژیم صهیونیستی جرأت حمله به لبنان را ندارد. اخیراً دیگر این بازدارندگی آنها شکست خورد و امروز حتی به فلسطینی ها هم جرأت ندارد، یعنی در این حوادث اخیر نشان داده شد حضرت آقا فرمودند که بازدارندگی آنها فروپاشید و دیگر آنها بازدارندگی ندارند و همان وعده ای بود که خودشان داده بودند که اگر ما به این نقطه برسیم سقوطمان حتمی است.

با تدبیری که فرماندهی معظم کل قوا داشتند طی این مدت سه، چهار دهه ما شاهد هستیم که نیروهای نظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج که شما سالیانی مسئولیت آن را بر عهده داشتید، الآن به یک مرحله ای رسیدند که مأموریت های تازه ای بر عهده آنها گذاشته شده، که یکی از آن مأموریت ها مثلاً بحث مقابله با تروریسم تکفیری بود که واقعاً این آمده بودند به قول غربی که ۳۰ سال حداقل در منطقه بمانند چرا که می گفتند مثل جنگ های مذهبی در اروپا که۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸بود می گفتند ۳۰سال می مانند و ما دیدیم که در یک عملیاتی های خیلی قدرتمندی که طبعاً جمهوری اسلامی انجام داد و نیروهای جمهوری اسلامی، اینها فرو پاشیدند، این مأموریت ها چگونه تعریف می شود و چه مأموریت های تازه ای را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده دارد؟

 نقدی: اولاً ما باید بدانیم که سپاه چه مسئولیت خطیری را بر عهده دارد؛ پاسداری از انقلاب اسلامی. انقلاب اسلامی یک مفهوم انتزاعی نیست، یک تفکری است که در کتاب ها نوشته باشند. امروز یک واقعیت عینی است و از یک چنین موجود ارزشمند و بی نظیری ما باید پاسداری کنیم. اینها عینیت اش کجاست؟ عینیت اش یکی همین مردم، این ملتی که بی نظیرند در طول تاریخ، مردم در وصیت نامه شان به این اشاره کردند که این ملت در طول تاریخ بی نظیرند و حتی مردم حجاز در عهد رسول الله، شهادت می دهم که مردم ما بالاتر از آنها هستند. امروز بیشتر از همیشه این مسأله ثابت می شود.

این حضورها از زیر آن موشکباران ها، شیمیایی ها و موج ها؛ ایستادگی و مقاومت این مردم تا امواج بزرگ تحریم اقتصادی و فشارهایی که به مردم وارد شد و بعد هم امواج بزرگ ترور و عملیات روانی، آتش سنگین دشمن در عرصه های روانی، یک چنین مردمی که این طور ایستادند کجا ما در دنیا سراغ داریم؟ ما نه در طول تاریخ سراغ داریم، نه در عرض جغرافیایی یک چنین ملتی سراغ داریم. این یک موقع است که از یک چیز معمولی نگهبانی دهی و حفاظت کنی، خطری هم متوجه اش نیست، یک موقع است که از یک چیز موجود...، رهبری یعنی انقلاب، تجسم عینیت این انقلاب؛ یکی اش رهبری است.
شما الآن یک شخصیت، این رؤسا که خیلی هایشان عوضی هستند اصلاً قابل به حساب آوردن نیستند؛ رهبران کشورهای غربی و سران سلطه و... آدم های از لحاظ شخصیتی اصلاً جزو افرادی که بشود مقایسه کرد، حساب نمی آیند.

 دنیا به سمت کوتوله های سیاسی پیش رفته.

نقدی: شخصیت های کوچک، حقیر، در زندگی های شخصی شان بسیار بد، من آنها را نمی گویم. می گویم دانشمندان، فرهیختگان، شخصیت های برجسته جهانی، شما الآن امروز رهبری انقلاب، یکی پیدا کنید در کل برجسته ترین شخصیت های جهان که الآن هستند در هشت میلیارد جمعیت دنیا، برجسته ترینش را پیدا کنید بعد بیایید مقایسه کنید ببینید که  پنجاه درصد، نصف خصوصیات، ثلث خصوصیات رهبر ما در آن برجسته ترینش پیدا می شود که در همه شئون یعنی با حافظ شناسان می نشیند؛ سه ساعت بحث فنی حافظ، وقتی با نظامیان می نشیند؛ بحث درجه یک نظامی که همه نظامیان می پذیرند حرف برتر است. و وقتی با سیاستمداران صحبت می کند، همه آنها او را دست بالاتر در حرف خودشان می دانند. وقتی با قرآنی ها می نشینند ریزترین مسائل قرائت و...، با موسیقدان ها هم همان طور فنی بحث می کنند. اصلاً چنین شخصیتی بعد در اوج زهد، پاکی و وارستگی کجا پیدا می شود، یعنی حتی اگر یک فردی مسلمان هم، شیعه هم نباشد، عاقل باشد از یک دین دیگر بخواهد یک رهبر و فردی را به عنوان پیشوای خود انتخاب کند باید ایشان را انتخاب کند.

اینها نمادهای انقلاب هستند؛ این مردم، این رهبری و این نفوذ جهانی. امروز شما هر جای دنیا که بروی آدم هایی را می بینی که حاضرند برای پرچم جمهوری اسلامی ایران شهید بشوند.

کدام دوره تاریخی ما چنین نفوذی در دنیا داشتیم یا چه کشوری چنین نفوذی داشته؟ الآن خود کشورهای غربی ارتش هایشان حاضر نیستند برای پرچم خودشان فداکاری کنند ولی امروز شما می بینید انقلاب اسلامی چنین نفوذی را پیدا کرده که شما هر جای دنیا بروید آدم هایی که حاضر می شوند برای پرچم جمهوری اسلامی شهید بشوند حضور دارند.

این پدیده ای است که ما باید از آن پاسداری کنیم، کار ساده ای نیست. یک موقعی است که این دُرّ گرانبها دشمن این را ندارد، کسی کارش ندارد، از طرف مقابل دشمن تا دلتان بخواهد، یعنی شاید روزانه من محاسبه کردم شاید روزانه صدهزار نفر کارشناس توانمند در رشته های اطلاعاتی، اقتصادی، جنگ روانی و رسانه ای بیدار می شوند، حقوق می گیرند فقط برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در جاهای مختلف؛ اندیشکده ها، پژوهشکده ها، سایت های بزرگ فضای مجازی که هزار تا دوهزار نفر آدم نشستند و هر کدامشان دهها آدرس الکترونیکی و آی پی دارند برای این که خودشان را بتوانند بیشتر از این حرفها در فضای مجازی نشان دهند. ۲۰۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای، ۱۰۰ شبکه رادیویی ماهواره ای، در بحث اقتصاد در همین وزارت خزانه داری آمریکا ستادی که برای مقابله با اقتصاد ایران راه افتاده چندصد نفر آدم صبح به صبح بلند می شوند یعنی فقط حقوق می گیرند برای این که نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنند.

یعنی شما عظمت موجودی ما که باید از آن حفاظت و پاسداری کنیم را ببینید، بعد دشمن ها هم صفی که درست کردند، در همین حوادث اخیر دیدید که تمام سران اروپا بدون استثناء علیه ما موضع گیری کردند. یک چنین صف آرایی دشمن، یک چنین موجود ارزشمند؛ پاسداری از این واقعاً یک کار پیچیده و بسیار سنگین و سختی است که خدا باید توفیق دهد بتوانیم و آن چیزی که موفقیت ما را تا به حال تضمین کرده، حضور خود همین مردم است، وجود همین رهبری و هدایت های اوست، وگرنه از عهده هیچ نهادی بر نمی آید، ما اصلاً نمی توانیم ادعا کنیم که ما چکار کردیم؟ هیچ کار.

اگر این مردم نباشند نمی توانیم از این موجود بزرگ، ارزشمند و بی نظیر پاسداری کنیم.

طبیعتاً باید خودمان را وفق دهیم با شرایط، چون دائماً دشمن هر جا که شکست می خورد می رود در صف دیگری تشکیل خط می دهد. همان طور که حضرت آقا فرمودند که امروز هم اشاره داشتند. اینها دیدند که از لحاظ نظامی نتیجه نمی گیرند، هیچ راهی برایشان ندارد.

خیلی هم پناه بردند به عملیات اقتصادی و تحریم ها و... باز هم دیدند، منتظر بودند ظرف شش ماه مردم بریزند در خیابان بگویند ما نان نداریم، تحریم و آن کاری که آنها کرده بودند تصورشان این بود که این اتفاق می افتد. باز هم دیدند نمی شود. این هجوم روانی گسترده، باز هم شکست خوردند الحمدلله.

ولی ما هم باید دائماً خود را تطبیق دهیم، هر جا که لازم بشود به عنوان جبرانی وارد شویم و مقابل آنها صف آرایی کنیم نگذاریم از آن جبهه اینها رسوخ کنند.

سپاه یک نهاد منعطف است که کاملاً خودش را با شرایط تطبیق می دهد، آن جایی که لازم است برای بالا بردن ظرفیت مقاومت مردم، طبقات محروم مورد عنایت قرار بگیرند و بیاید کمک های مؤمنانه، آن جا که لازم است که دشمنان نظامی ما بترسند در بحث موشکی هر کاری که لازم باشد ما باید خود را با شرایط تطبیق دهیم. 

یکی از موضوعات مهم این است که سپاه پاسداران در هر حوزه ای که نیاز بوده وارد کار شده و تلاش کرده تا از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کند، یکی از آن حوزه ها بحث های اقتصادی بوده و می بینیم که حوزه خاتم الانبیاء آمده پروژه های بزرگی را به دست گرفته، چه تدبیری دارید که این منتقل بشود در چارچوب این که حضرت آقا می فرمایند که موضوعات به مردم واگذر شود؟

نقدی: قرارگاه خاتم (ص) بعد از جنگ برای بازسازی کشور شکل گرفت. پیمانکارهای خارجی قبل از انقلاب کارهای بزرگ را بیشتر آنها انجام می دادند حتی شهرک های بزرگ مسکونی را آنها ساختند که پایین ترین حد از کار عمرانی است چه برسد سدها، جاده ها و پل های بزرگ که اغلب اینها را پیمانکاران خارجی انجام می دادند، ما می خواستیم وابسته نباشیم و خودمان بسازیم، شکل و شمایلی نداشت در داخل کشور ظرفیت هایی بتوانند مترو بزنند که قرار بود قبل از انقلاب فرانسوی ها بسازند یا مثلاً انرژی هسته ای را نیروگاه های بزرگ بسازند؛ آلمان ها قرار بود بسازند، یا پتروشیمی های بزرگ را بسازند که قرار بود ژاپنی ها بسازند و اینها همین جا مستقر بودند در رژیم گذشته که اینها این کارها را انجام دهند با آن هزینه های سنگین و غارت ثروت مردم این کارها را انجام می دادند.

قرار بود که ما روی پای خودمان بایستیم و خودمان حرکت کنیم. این ظرفیت مهندسی جنگ آمد، ظرفیت های تجربه های بزرگی که در جنگ کسب کرده بود، در خدمت مردم برای استقلال کشور شکل گرفت. اوایل شکل پیمانکاری داشت و جای مردم را شاید می گرفت ولی با تذکرهایی که از طرف حضرت آقا به این که باید کار را به مردم بسپرید از سال های قبل رفته رفته این کارها واگذار شده. الآن یک ابرپیمانکار است که پیمانکارهای مردمی را به کار می گیرد که قرارگاه دیگر به صورت قبل و گذشته پیمانکاری که خودش در جزئیات وارد آن میدان های کار می شود نیست، بلکه انبوهی از پیمانکاران و نیروهای مردمی و شرکت های خصوصی را بکار می گیرد، مدیریت می کند برای یک کار خیلی بزرگ؛ این خود خصوصیاتی می خواهد که مؤسسات کمی هستند در کشور که می توانند این کارهای بزرگ را به عهده بگیرند و آن مؤسسات هم نیروی بسیار گسترده ای ندارند که بخواهیم بگوییم خیلی جای مردم را می گیرد. آن مؤسسات خیلی فنی و تخصصی هستند که مدیریت شبکه را به عهده می گیرند. الآن بحمدلله تا حد زیادی این قضیه انجام شده، اگر جایی هم خلاف این را می بینید اصرار مسئولینی است که می خواهند یک کار را با سرعت بالاتر و کیفیت بالاتر تمام کنند و اصرار دارند که بیایید این کار را انجام دهید. نمی خواهیم ما؛ یعنی خود قرارگاه هم طبعش این نیست و علاقه ندارد که وارد این سطوح از کار شود و تا جایی که می شود فاصله می گیریم. الآن هم که باز بناست بیشتر از این انجام شود، باز هم این کار بیشتر انجام می شود. آن گروه های کاری که هستند بیشتر جنبه های عمده فنی و تخصصی را بر عهده می گیرند.

الآن شما بروید به کارگاهی که مثلاً قرارگاه سازندگی به عهده گرفته مثلاً راه آهن چابهار به زاهدان که یک بخشی اش افتتاح شده یا امثال این طرح هایی که به عهده گرفته یا بخشی از متروی بعضی از شهرها بروید آن جا بگویید اینجا سپاهی است؟ قرارگاه خاتم چه کسی است؟ اینها همه می گویند کجا قرارگاه خاتم؟ ما اینجا شرکت فلان هستیم، مؤسسه فلانیم، همه بخش های خصوصی فعال در عرصه های کاری خودشان هستند که اینها به کارگیری شدند، بنا هم بر این است. این به نفع آنها هم هست، یعنی به نفع توسعه بخش خصوصی و شبکه اقتصاد مردمی هم هست که این نهادهای بالاسری وجود داشته باشد بتواند این کارها را و شغل برای اینها ایجاد کند. اگر آن طراحی های بزرگ نباشند و این ظرفیت ها و یک ظرفیت ملی است اگر یک روزی هم کشور از آن بی نیاز شود، می روند سراغ کارهای خودشان و کارهای دیگری انجام می دهند. ولی ظرفیتی است که در قانون اساسی هم گفته شده که در زمان صلح مهندسی نیروهای مسلح و ظرفیت های نیروهای مسلح باید بیاید به کمک سازندگی کشور. این اجرای قانون اساسی است و کاری هم بوده که همیشه برای مردم دستاورد داشته، هیچ جایی مزاحم نبوده برای مثلاً پیشرفت بخش خصوصی.

یعنی رقیب بخش خصوصی در اجرای پروژه ها و طرح ها نیست؟

نقدی: اصلاً نیست، یعنی مگر در جاهایی که عرض کردم بعضی جاها ما را واسطه می کنند که فلان استانداری، فلان وزیر که این کار ما خوابیده یک را بگویید بیاید این کار را انجام دهد؛ یک جاهایی این چنین داریم، نمی خواهم بگویم نداریم، ولی این اصرار مسئولین بوده که ما بیشتر تلاش می کنیم پرهیز کنیم تا جای ممکن نپذیریم این چیزها را. ممکن است یک شهرداری یک پل مهمی را مدت ها خوابیده، یک جایی نتوانستند انجام دهند، اینها ممکن است باشد ولی تلاش می شود که یعنی خط مشی و برنامه و آیین کاری ما در قرارگاه خاتم همان مدیریت عالی و برجسته کارِ بالاسری است، طراحی و هدایت کار است، شبکه پیمانکاران خصوصی و مردمی است.

یکی از موضوعات مهم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین؛ نیروهای جوان و پر انگیزه ای است که دارد و همواره ما می بینیم در مقاطع مختلف از زمان دفاع مقدس تا الآن این نیروهای جوان و حتی مثلاً در حوزه های موشکی می بینیم که میانگین سن کسانی که در این حوزه ها هستند عموماًَ جوان زیر سی و پنج  سال است، سپاه برای این که این ظرفیت همچنان باقی بماند، تدبیرش چیست؟

 نقدی: ما یک عضوگیری سالانه داریم که جای قدیمی ها با آن پر شود، سالانه چندهزار نفر نیرویی که از سن ۱۸ تا ۲۰ساله هستند وارد سپاه می شوند، متوسط عمر پاسداری؛ ۱۳ سال است، یعنی زیر ۱۵ سال که عدد طبیعی است اگر بخواهید طبیعی سپاه توسعه پیدا کند و ریزش آن با ورود جوان ها با هم برابر شود، یعنی باید سن متوسط ۱۵سال شود یعنی یک سری رسیدند به ۳۰سال، یک سری هم امسال وارد می شوند، متوسط باید بشود ۱۵ سال.

الآن این متوسط؛ ۱۳سال است، یعنی سپاه یک سپاه جوان است. حالا ما ممکن است که فرماندهانی داریم که در دفاع مقدس بودند، در سطح فرماندهی نیروها الآن هستند و شما اینها را می بینید ریش و مویشان سفید شده، چه سپاه جوانی؟ ولی تمام بدنه فرماندهان یگان ها، تیپ ها و بسیاری از استان ها، یگان های موشکی و دریایی ما غالباً پایین خدمت را سپری می کنند یعنی افرا جوان هستند و نشاط و جوانی بحمدلله حفظ شده.

به هر حال باید در این زمینه هم ما بیشتر از این قدم برداریم و جدی تر در مسأله کار جوان ها، چون به هر حال باید پیش بینی کنیم آینده ای که پیش رو داریم؛ آینده منطقه بدون حضور صهیونیست که ان شاء الله باید امنیتش به دست مردم منطقه حفظ شود. طبیعتاً این یک دستی را در سازمان می خواهد که جوان های زیادی باید بیایند و این مسئولیت های بزرگ را بر عهده بگیرند و کمک کنند به همه منطقه برای بی نیاز شدن از حضور بیگانه. بی نیاز شدن از حضور اجنبی، کارهای آموزشی و سازمان دهی زیادی باید انجام دهیم، باید خودمان را بیشتر آماده کنیم از لحاظ مسئولیت پذیری جوان ها در میدان ها.

در مورد رژیم صهیونیستی، قطعی این است که الآن وضعیتش در پایین ترین قدرت بازدارندگی قرار دارد، اصلاً قدرت بازدارندگی ندارد، چون در برابر یک مقاومت کوچک فلسطینی هم نمی تواند مقاومت کند، گنبد آهنین اش به گونه ای توان ندارد، آبکش شده است و شرایطی که الآن وجود دارد می بینیم که گاهی اوقات عملیات ایذایی بر ضد مقاومت اسلامی انجام می دهد، البته همگان می دانند که از سال ۱۹۶۷ تا الآن هیچ پیروزی ای رژیم صهیونیستی نداشته چه در سال ۲۰۰۰ میلادی، چه در سال ۱۹۹۸ تا الآن که ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، همین طور ۲۰۱۲ بر ضد مردم غزه حاصلش پیروزی نبوده، اما گاهی اوقات مثلاً همین ایامی که گذشت دو تن از مستشاران مان در سوریه به شهادت رسیدند، جمهوری اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی که این گونه عملیات ایذایی را انجام می دهد چه طرحی دارد؟

 نقدی: یک پاسخ پایه ای به این مسأله بدهم، سؤال خیلی از جوانان ما است، در نمازجمعه، بازار، این طرف و آن طرف، مسیری، جایی می گیرند جلوی آدم را می گویند پاسخ این ترور و این مسأله، یک پاسخ پایه ای به این بدهم. صهیونیست ها استادشان شیطان است و از آن چه یاد می گیرند؟ جاسوسی، ترور، خرابکاری؛ حرفه سنتی چندهزار ساله شان است. ما معلم مان انبیاء هستند، شگرد ما چیست برای پیشبرد مبارزه و حقانیت مان؛ بیدارگری است. وجدان انسان ها را بیدار کردن و در صحنه آوردن، به حقیقت وجودی خودشان آنها را آگاه کردن. ما کار خودمان را انجام می دهیم، آنها هم کار خودشان را انجام می دهند.

ما عیناً نباید شبیه آنها شویم، ما مثلاً بگوییم جاسوسی آنها چه هستند، ما هم اطلاعات عمیقی از عمق به کلی سری ترین نهادها و سازمان های دشمن داریم اما این بخش اعظمش از طریق مراقبت، یادگیری، نفوذ آدم ها و این طور صورت نمی گیرد، بخش اعظمش از همان طریق بیداری است، یعنی مأمور دشمن که در عمق تشکیلات آنها هست حقانیت ما را می فهمد و پیام ما را درک می کند و خودش می آید می گوید که چنین خبری هست. بخش عظیمی از اطلاعاتی که از دشمن به دست ما می رسد بیشتر از این که از راه های تخصصی و فنی اطلاعاتی باشد، از این راه است، با شگرد خودمان است. ما موج بیدارگری که انقلاب اسلامی در دنیا عدالتخواهی به راه انداخته، فطرت انسان ها عدالت خواه است. آن از عمق پنتاگون هم ممکن است بیاید بگوید که این خبر را داشته باشید، آنها بعضی وقت ها شگفت زده می شوند که چطور ایرانی ها فهمیدند؟ هر چه ضدجاسوسی شان را جستجو می کنند رد پای جاسوسی نمی بینند ولی غافل از این که خیلی از افرادشان اعتقاداً آمدند همکاری می کنند.

البته گاهی اوقات در رسانه های خودشان منتشر می کنند که فلان وزیر رژیم صهیونیستی یا راننده فلان مقام بلندپایه آمده اطلاعات در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده.

 نقدی: خیلی از این اطلاعات دادن ها با همان انگیزه فطرت بیدار شده شان است. روش ما هم نتیجه اش؛ اضمحلال رژیم صهیونیستی است، ما در این زمینه پیش رفتیم، اولاً مردم بدانند هر عملیاتی رژیم صهیونیستی کرده علیه جمهوری اسلامی و شاخه هایی که متصل هستند به ما در منطقه، همه را جواب گرفته، بدون استثناء، صهیونیست ها خودشان هم می دانند. حالا شاید مصلحت نیست ما این جا با جزئیات بگوییم که بعضی از مسائل مورد سوء استفاده قرار بگیرد در فضای رسانه ای دشمن.

یقیناً آنها خودشان می دانند، همه جواب گرفتند ولی جواب اصلی ما آن نیست وقتی شهید سلیمانی به شهادت رسیدند حضرت آقا در پاسخ در مورد انتقام چه فرمودند؟ فرمودند آمریکا باید منطقه را ترک کند. این است، این حرکت دارد صورت می گیرد. از افغانستان فرار کردند، از عراق بخش اعظمشان فرار کردند و باقی مانده شان هم خواهند رفت و اینها شکست خوردند و این جریان ادامه دارد. امروز هم جریان اصلی انقلاب اسلامی؛ انتقام تمام جنایت هایی که رژیم صهیونیستی کرده، نابودی آن رژیم است، دارد رقم می خورد، سال ۲۰۲۲میلادی ۱۰ هزار علمیات، یعنی روزانه متوسط بیشتر از ۲۷عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین صورت گرفته، ۷۰درصد ارتش رژیم صهیونیستی امروز درگیر کرانه باختری است. یعنی اصلاً اگر حمله از مرزها شود توان پاسخگویی ندارد. اصلاً درگیر و زمین گیر مسائل داخلی خود شده است.

انتقام انقلاب اسلامی این است؛ محو رژیم صهیونیستی و این می شود. کما این که وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد دو کشور را به عنوان یک کشور نپذیرفت و گفت ما این دو را به عنوان کشور نمی پذیریم و کشور قبول نداریم با آنها ارتباط هم برقرار نمی کنیم و هیچ تبادل سیاسی باهم نداریم؛ یکی افریقای جنوبی بود و یکی رژیم صهیونیستی بود. رژیم افریقای جنوبی که اروپایی ها خودشان آمده بودند آن را اشغال کرده بودند برای خود دولت تشکیل داده بودند دیدیم که سرنگون و نابود شد و الآن دیگر نسل جدید اصلاً...

یعنی این دو رژیم آپارتاید.

 نقدی: و نوبت رژیم صهیونیستی هم الآن رسیده، کم کم وقتش می رسد که این اتفاق در مورد آنها هم بیفتد و می افتد و آن جایی که ایران به عنوان کشور و موجودیت آن را نپذیرفت، دومی اش؛ اینها بودند و اینها هم در سراشیبی سقوط قرار گرفتند و همه دنیا دارند این مسأله را به وضوح می بینند. روندی که ما دنبال می کنیم این است. یعنی شما مقایسه کنید به طور متوسط روزی ۲۷عملیات در یک سال، مقایسه اش با دو تروری که خائنانه و جاسوسانه بیایند در یک جایی یک نفر را بزنند چقدر تفاوت دارد. منش ما؛ منش بیدارگری است، منش ما؛ منش حمایت از مستضعفین است.

ما راه و مرام خود را می رویم هرچند جواب تمام عملیات دشمن هم بدون استثناء داده شده و هیچ کدام بدون جواب نمانده ولی یک قطره از خون جوان هایی که از ما ریخته اگر تمام صهیونیست ها را هم بکشیم وزنش با اینها مساوی نیست. یک قطره خون شهید سلیمانی، یک بند پوتینش هم ارزشمندتر از تمام سران غرب است و لذا ما کسی را ترور کنیم، اتفاقی می افتد در قبال این، ما موجودیت آنها را مورد هدف قرار دادیم، موجودیت ظلم و استکبار را و اینها رو به افول هستند و همه دارند می بینند که برنده نهایی و بزرگ این میدان انقلاب اسلامی است ان شاء الله.

ما بر می گردیم از بحث سخت اقتدار انقلاب اسلامی به بحث نرم سپاه پاسداران که مشارکت می کند در حتی موضوعات کمک معیشتی و کارهای مؤمنانه ای که صورت می دهد، در این زمینه چه تدبیری اندیشیدید؟ یعنی ما در اقتدار سخت می بینیم موشک هایپرسونیک نقطه زن درست می کند، در عین حال می آید کمک می کند در سیل، زلزله و حتی در ایام ماه مبارک رمضان برای کمک به مردم. این دو چگونه هماهنگ می شود؟

نقدی: سپاه ویژگی اش این است که از مردم است، مال خود مردم است یعنی مردم انقلاب اسلامی را پیروز کردند و به نتیجه رساندند و نرفتند بنشینند خانه هایشان مثل خیلی از انقلاب ها که دادند دست یک گروه زمامداری، رفت بعد از چندی علیه خودشان شد، انقلاب های دنیا این بوده نتیجه اش.

هیچ انقلابی به چهل  سالگی و سی  سالگی حتی نرسیده؛ انقلاب هایی به پنج سالگی حتی نرسیدند؛ انقلاب های بزرگ مثلاً انقلاب کمونیستی در شوروی پنج سالگی خودش تحویل یک دیکتاتور خشن که الآن به عنوان یک ضرب المثل دیکتاتوری و جنایت در دنیا شناخته می شود به اسم استالین شد یعنی به زودی تمام آرمان هایش نابود شد، خیلی زود. ولی ما اگر توانستیم چهل و چهار  سال ادامه دهیم این بوده که مردم مان ننشستند در خانه، آمدند در نهادهایی که به اسم سپاه و بسیج است خود مردم حضور دارند، ادامه دادند حضورشان را تا امروز در همه عرصه ها.

امروز هم اگر این کارها انجام می شود این از عهده هیچ شبکه نظامی، دفاعی یا اداری ساخته نیست این حجم عظیم از کمک ها را جمع آوری کردن و به دست محرومین رساندن، این مشارکت و حضور مردم است، خود مردم خیرخواهی شان و علاقه ای که دارند به شکل گسترده، یک اشاره ای حضرت آقا داشتند در شروع کرونا که با کمک های مؤمنانه این واژه را ایشان ابداع فرمودند که کمک های مؤمنانه و به دنبال این، بسیج این را گرفت آمد و سازماندهی کرد و این کمک هایی هم که آمار و ارقام داده می شود بخش اندکی از واقعیت است، این طور نیست که اینها باشند و همین هاست، نه دهها برابر این را با شوقی که این حرکت نمادین ایجاد می کند و مثلاً این آمار دادن ها و به صف کردن ها و امثال اینها چون من یکی از علما خدمتشان بودیم که تشریف بیاورند در جمع و استفاده کنیم از محضرشان گفته بود مثلاً من هفته پیش صد و پنجاه  تا فرمانده شما جهیزیه آورده اینجا ما توزیع کردیم، خیلی کارهای خوبی است اینها، اینها بخش نمادین کار است. اینها ایجاد شوق انگیزی در مردم است برای این که بپیوندند بیشتر از این کارها انجام دهند.

اگر آمار اصلی را بخواهد گرفته شود، الآن کسی نمی تواند این آمار را بگیرد و خیلی خیلی گسترده تر است، خیرین ما بی سر و صدا کارهای بسیار بزرگی را دارند انجام می دهند و این برکت اسلام، ولایت و اهل بیت است که آنها آموختند. امیرالمؤمنین (ع) خودش گرسنه است ولی هزاران نفر را سیر می کند. حضرت فاطمه زهرا (س) که صاحب فدک بودند قبل از این که پیامبر رحلت کنند فدک در اختیارشان بود چند سالی و در روایات است وقتی که میوه های باغ می رسید، خانه حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) شب و روز نداشت تا این که همه اینها را توزیع کنند بین فقرا یعنی هیچ چیز نمی آمد در خانه خودشان، همه این باغ بزرگ و ثروت توزیع می شد. بالأخره در این مکتب مردم ما آموختند و الحمدلله همراهی دارند می کنند و حالا اگر سپاه و بسیج هم هست همین حضور مردم است، این عشق و علاقه مردم و تعلیماتی که در محضر اهل بیت گرفتند دارند پس می دهند و تا زمانی هم که این مشکلات اقتصادی حاد، گرانی و این وضعیت وجود دارد باید همه کمک کنیم که مردم گرسنه نمانند و مشکلی نداشته باشند.

 دشمن به صورت مستمر جنگ شناختی را بر ضد نیروهای انقلاب تدارک می بیند که طبعاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کانون این موضوع است؛ از این که تلاش می کنند تا نام سپاه را در فهرست گروه های خودخوانده تروریستی که از دید آنها است قرار بدهند تا این که مثلاً زمان انتخابات مثل امسال که داریم بگویند که در انتخابات دخالت می کنند و... سپاه برای این که مقابله کند با چنین رویکردی، چه کرده و چه می کند؟

 نقدی: آنها وقتی شکست می خورند باید به چه کسی جواب دهند؟ به مردم، مثلاً در انتخابات شکست می خورند می خواهند آن خواسته شان اجرا شود، نمی شود؛ گاهی اوقات از دهانشان هم در می رود مثلاً گفتند مردم ایران همه شان تروریست هستند. ولی وقتی خوب تمرکز می کنند و حرف حسابی می خواهند بزنند می آیند ما را متهم می کنند و می گویند سپاه این کار را کرده. نه واقعیت، واقعیت حضور مردم است و مراقبت می شود در سپاه از این که واقعاً کسی وارد این حوزه ها نشود.

ما وظیفه خود می دانیم که تبیین کنیم. یعنی چه؟ یعنی ویژگی های حضور مردم در انتخابات، انگیزه دادن به مردم برای حضور، انگیزه دادن برای مردم و تقویت بصیرت آحاد مردم برای انتخاب اصلح؛ اینها وظیفه ماست و همیشه باید انجام دهیم و از این هم کسی کوتاه نخواهد آمد. وظیفه بسیج و سپاه است که این کار را انجام دهد. اما این که به عنوان یک جناح و حزب مداخله کند و بخواهد یک رفتار حزبی از خود نشان دهد به هیچ وجه این پذیرفته نیست و این اتهاماتی است که دشمن متوجه سپاه کرده و می کند به خاطر این که از مردم مرتب شکست خورده است.

دشمن در انتخابات هایی که در این چهل و چهار  سال انجام شده مرتب از ملت ما شکست خورده و عصبانی است. بالأخره این کار را می کند، بعد هم از هر دری که وارد شده دیده سپاه مقابلش ایستاده، یعنی آمده از هوا بیاید گلوبال هاوگش را سپاه زده، آمده از زمین بیاید نیروی زمینی مقتدر در مرزها گروه های تروریستی شما اول امسال اگر حمله به مراکز ضد انقلاب و کانون هایی که طراحی کرده بودند برای یک عملیات بزرگ در شهریور ماه اینها یک عملیات بزرگ را طراحی کرده بودند و کارهای زیادی در برنامه داشتند که در حد همین فتنه ای که اتفاق افتاد گذشت ولی خیلی عملیاتشان بزرگتر بود. اگر آن حمله صورت نمی گرفت ما با دردسرهای زیادتری مواجه بودیم. در زمین می آیند این است، در منطقه می آیند آن ضربه و سیلی بزرگ را در مقابله با داعش می خورند، در دریا می آیند تفنگدارنشان اسیر می شوند، هر جایی که اینها حضور پیدا می کنند، در عرصه های اطلاعاتی شبکه می زنند آدمشان را از فرانسه اطلاعاتش را با گوشی اش می گیرد می آورد اینجا تسلیم دادگاه می کند. اینها ضرباتی که می خورند کجایش تروریستی است؟ دفاع از امنیت کشور است، کجای اینها عملیات تروریستی است؟ ولی چون ضربه و سیلی می خورند هیچ راهی ندارند جز این که یک تعبیر بدی را بچسبانند به سپاه، بگویند تروریست. تروریست خودشان هستند که رسماً به عهده گرفتند؛ ترورهایی که رژیم صهیونیستی و آمریکا به عهده گرفتند همه دنیا می دانند. 

در زمینه افزایش بهره وری این گروه های جهادی، سپاه و بسیج چه کرده و نکته دوم هم آسیب های اجتماعی یکی از موضوعاتی است که باید کاهش پیدا کند در حاشیه شهرها و جاهای مختلف، در این دو زمینه چه تدبیری اندیشیدید؟

نقدی: بسیج امتداد مردمی تمام دستگاه های کشور است. این هنر دستگاه هاست که بتوانند از این ظرفیت عظیم استفاده کنند. ما در مدیریت های خودمان یک پیروی از نظام های بروکراتیک موجود در دنیا و در گذشته کشور خودمان دائماً داشتیم، یعنی این که کارها می خواهد انجام شود در یک مثلث کارفرما، پیمانکار و ناظر و این شکل مردم را باور نکردیم که می توانند یک سری کارها را مردم انجام دهند، یک وقتی می گوییم اقتصاد مردمی، الزاماً بخش خصوصی یا اینها به معنای صاحبان ثروت نیست، بلکه بدنه مردم هم که سرمایه های بزرگی ندارند می توانند بیایند نقش آفرینی کنند؛ حتی بدون هیچ مزد. یعنی شما ظرفیت عظیمی در کشور دارید که ما یک بار پرسشنامه ای را بین پزشکان پخش کردیم، ۷۰ هزار پزشک اعلام آمادگی کردند، در آن موقع ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار پزشک داشتیم در آن سالی که ما...، ۷۰هزار پزشک اعلام آمادگی کردند که یک وقتی از خودشان را برای حضور در کار جهادی بگذارند، یعنی به آنها بگویی بیایند فلان جا بگویند چشم می رویم آن جا عمل می کنیم یا هر کاری که تخصصشان است. یک چنین ظرفیت خیرخواهانه ای در مردم ما هست. این ظرفیت را باید استفاده کرد. سپاه و بسیج تنها نمی توانند بار کار دادن به اینها و مدیریت اینها را به عهده بگیرد. می توانند اینها را محیا کنند برای در صحنه آمدن، هر نهادی به اقتضای خودش آن که پزشکی است کار پزشکی؛ آن که کشاورزی است، وزارت کشاورزی، کار جهادی کشاورزی، آن که در ساخت و ساز و عمران است به همین ترتیب می توانند بیایند استفاده کنند. الآن بحمدلله دولت یک دولت انقلابی است انتظار این است که همه بیایند کمک کنند اگر می خواهیم آسیب شناسی کنیم، این است که اینها را محدودشان کنیم به این که در ارتباط فقط از سپاه و بسیج کار بگیرند و پس بدهند. همه نهادها باید بیایند از این جوان های مشتاقی که آماده خدمت هستند در همه جای کشور حداکثر استفاده را کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول