اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

روزی که ماجرای ابرهه در صحرای طبس تکرار شد/ این‌بار شن‌ها مأمور خدا بودند

جیمی کارتر، ابرهه آمریکایی با غرور بسیار و پول‌های هنگفتی که در دست داشت، سعی بر گرفتن انتقام از ایران کرد، کارتر هرگز فکر نمی‌کرد علمیات پنجه عقاب توسط شن‌های صحرای طبس به شکست مفتضحانه بدل و بار دیگر داستان ابرهه در ایران اسلامی تکرار شود.

روزی که ماجرای ابرهه در صحرای طبس تکرار شد/ این‌بار شن‌ها مأمور خدا بودند

خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا| زهرا حاجی بابایی: ایران کشوری دارای قدمت تاریخی طولانی و بستر رویدادها و اتفاقات شاد و غم‌انگیزی بوده است. ماجرای حمله دشمن ایران به طبس شباهت بسیاری به واقعه ابرهه دارد و جمله «تاریخ همواره تکرار می‌شود» روز به روز رقم می‌خورد. در تاریخ رویدادهای زیادی را دیده‌ایم که وجه اشتراکات زیادی باهم دارند. برای مثال یاری و کمکی که خداوند به عبدالمطلب در زمان حمله ابرهه به مکه کرده بود به مردم ایران در حمله آمریکا، شیطان بزرگ در صحرای طبس نیز کرد.

ابابیل نوعی‌ پرنده با بال‌هایی همچون کمان و چشمانی نافذ است که اغلب پرهایی سیاه و سینه‌ای سفید دارد. این پرندگان به امر خداوند مأمور شدند سنگ‌هایی با منقار و پنجه خود برداشته، به سپاه ابرهه حمله کنند و لشکر نجاشی را تار و مار سازند.

عقابی که منقارش به شن مالیده شد

جیمی کارتر، ابرهه آمریکایی با غرور بسیار و پول‌های هنگفتی که از دشمنان، در اوایل انقلاب نوپای ایران گرفته بود، سعی بر گرفتن انتقام یا به گفته خود بازپس گرفتن جاسوسان خود از ایران داشت.

کارتر هرگز فکر نمی‌کرد علمیات دلتا یا همان «پنجه عقاب» توسط شن‌های صحرای طبس به شکست مفتضحانه در دنیا بدل و بار دیگر در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ داستان ابرهه در ایران اسلامی تکرار شود.

بنی‌صدر مهره دست نشانده دشمن

حال ۴۳ سال از آن واقعه می‌گذرد و به نقل از اسناد لانه جاسوسی، ابوالحسن بنی‌صدر در ماه‌های قبل از انتخابات، با افرادی از سازمان جاسوسی آمریکا ارتباط برقرار کرده و به دنبال جاه‌طلبی فراوان و عدم اعتماد به شورای انقلاب، در جستجوی یک نقطه اتکای ایمن برای حفظ خود بود. او برای کسب مقام ریاست جمهوری به هر اقدامی دست می‌زد. مثلاً به صورت مخفی سمت مشاور اقتصادی برای یک کمپانی غربی را قبول کرد. اما در ماجرای طبس، به نقش وی در محو اسناد برجای مانده از عاملان کودتا و شهادت محمد منتظرقائم فرمانده سپاه یزد، هیچ اشاره‌ای نشده است.

تکرار دوباره تاریخ

جمله معروف امام خمینی (ره) پس از شکست آمریکایی‌ها در صحرای طبس نشان دهنده یاری خداوند به انقلاب اسلامی ایران و مردم است. امام (ره) در این مورد فرمودند: کى این هلیکوپترهاى آقاى کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد. این باد مأمور خداست، این شن‌ها همه مأمورند.

جزئیات یورش نظامی آمریکا

«جزئیات یورش نظامی آمریکا» تیتر اول روزنامه جمهوری اسلامی ایران در ۷ اردیبهشت ۱۳۵۹ شد و به نوشته غلامحسین افشردی (شهید حسن باقری) که در آن زمان به عنوان خبرنگار در همین روزنامه فعالیت می‌کرد، به چاپ رسید.

گزارش غلامحسین افشردی: «هواپیماهای سی‌-۱۳۰ که چهار موتوره می‌باشد، جز تل خاکستر و آلومینیوم‌های ذوب شده که در سطح کویر پخش شده بود، چیزی باقی نمانده بود. ۵ جسد سوخته در لابه‌لای لاشه هواپیما مشاهده می‌شد که عبارت از خلبان و خدمه هواپیما بودند. هلیکوپتری هم که به این هواپیما برخورد کرده متلاشی شده بود، که مسلماً خلبانانش کشته شده‌اند. نکته قابل توجه این که جعبه سیاه هواپیما که حافظه مختصات پرواز، جهت و مسیر پرواز است، در محل بین سوخته‌های لاشه هواپیما موجود بود. از این جعبه می‌توان کاملا مطمئن شد که این مزدوران از کدامیک از پایگاه کشورهای مزدور آمریکا در منطقه پرواز کرده‌اند.»

در بخش دیگری از گزارش غلامحسین افشردی آمده است که: «آمریکایی‌ها کنارهر وسیله مقداری مواد منفجره گذاشته بودند. من دوربین‌های زاویه‌سنج سنگین را دیدم که کنار آنها جعبه مواد منفجره آماده انفجار قرار داشت و این بسیار خطرناک بود.»

استفاده ابزاری آمریکا از ایران

صحرای طبس قرار بود در زمان محمدرضا پهلوی فرودگاهی امن برای استفاده آمریکایی‌ها شود و از این مسیر برای ارسال اورانیوم‌های استخراج شده در منطقه به آمریکا استفاده کنند، برای همین از قبل مسیر و نقشه این محدوده را در دست داشتند. اما طوفان شن، آمریکایی‌ها را ناکام گذاشت و با تجیهزاتی که باقی مانده بود، به وسیله ناو هواپیمابر «نیمیتز» بازگشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول