اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تنش دیپلماتیک سوئد و مولداوی با روسیه

منابع رسانه‌ای از تصمیم سوئد و مولداوی در اخراج چند دیپلمات روسیه و اقدامات تلافی جویانه روسیه خبر دادند.

تنش دیپلماتیک سوئد و مولداوی با روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه فشار برخی کشورهای همسو با آمریکا بر روسیه ، وزارت‌های خارجه سوئد و مولداوی از اخراج چند دیپلمات روس خبر دادند. 

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت خارجه سوئد روز سه شنبه با ادعای اقدامات خارج از عرف دیپلماتیک کارمندان سفارت روسیه،  از اخراج پنج دیپلمات‌ روس خبر داد. وزارت خارجه سوئد اعلام کرده که سفیر روسیه را احضار کرده و به او اطلاع داده که پنج نفر از کارکنان سفارت روسیه به دلیل فعالیت‌هایی که مغایر با «کنوانسیون وین» در رابطه با امور دیپلماتیک است، باید خاک سوئد را ترک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که به اقدام سوئد در اخراج پنج دیپلمات روس واکنش نشان خواهد داد. یک منبع روس گفت: «روسیه واکنش مناسبی به این اقدام نشان خواهد داد.»

در تحولی دیگر، وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در اقدامی تلافی‌جویانه یک دیپلمات مولداوی را اخراج می‌کند. مولدوای در روزهای گذشته یک دیپلمات روس را اخراج کرد. 

به گزارش رویترز، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر مولداوی در «مسکو» را برای اعلام اخراج و همچنین اعتراض به  «گام‌های غیردوستانه و بیانیه‌های ضد روسیه» احضار کرده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اخیرا در واکنش به اقدامات ضد روسی برخی کشورهای اروپایی اظهار داشت که اروپا هیچ‌گاه در تاریخ تا این اندازه مطیع آمریکا نبوده است. «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد از سرسپردگی کشورهای اروپایی در برابر آمریکا به شدت انتقاد کرد. وی گفت که در حال حاضر عملا رابطه‌ای میان اتحادیه اروپا و روسیه وجود ندارد. نماینده روسیه در سازمان ملل یادآوری کرد که مسکو در ژوئیه ۲۰۲۲ هم گفته که روابطش با بروکسل ناگهان از بین رفته است.

او در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد که هنوز پرتگاهی مقابل ما است که نه تنها روابط ما با یکدیگر- رابطه‌ای که دیگر وجود ندارد- را به سوی خود کشیده بلکه با خود اتحادیه اروپا هم چنین کرده است.»

این دیپلمات روسیه اضافه کرد: «یک سال بعد از آنکه اتحادیه اروپا کاملاً رابطه‌اش با کشور ما را قطع کرده تولید ناخالص داخلی‌اش به نزدیک صفر سقوط کرده است. همزمان، نرخ‌های تورم بی‌سابقه با شاخص‌های دو رقمی اندازه گرفته می‌شوند»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول