اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نگاهی به مواضع مردی که نخستین شهید تفکر زیبای رهبری نام گرفت/ از پذیرش فرمان تا لحظه شلیک

لحظه شلیک حالا واژه متبادری است برای جست‌وجوی نام آقاجان. برای مردی که در بهار ۷۶ سالگیش، تنها در گوشه‌ای لحظه شلیک را تجربه کرد و آخرین سکانس زندگیش، مظلومانه رقم خورد.

نگاهی به مواضع مردی که نخستین شهید تفکر زیبای رهبری نام گرفت/ از پذیرش فرمان تا لحظه شلیک

خبرگزاری فارس مازندران ـ الناز پاکنیا، در مازندران بزرگان را آقاجان صدا می‌زنند، مانند همه آنهایی که روزی برکت یک آب و خاک بودند و حالا یکی یکی آنها رخت و بار می‌بندند و می‌روند.

لحظه شلیک حالا واژه متبادری است برای جست‌وجوی نام آقاجان! برای مردی که در بهار ۷۶ سالگی‌اش، تنها در گوشه‌ای لحظه شلیک را تجربه کرد و آخرین سکانس زندگی‌اش، مظلومانه رقم خورد.

برای مردی که حالا در بابلسر، قائم‌شهر و سوادکوه برایش مراسم ترحیم بنا نهاده‌اند تا یادآور روزهایی باشد که در این شهرها، در کنار مردم ایستاده بود.

آیت الله سلیمانی اسفندماه ۹۷ که برای مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده بودند، از جابه جایی خود از سمت نمایندگی ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، در پی نظر مقام مقام معظم رهبری مبنی بر جوانگرایی در این نمایندگی‌ها از تعبیری جالب استفاده کرده و گفته بود: «اما نگاه مقام معظم رهبری و دفتر حضرت آقا مساله جوان‌گرایی است که نام من هم در این لیست قرار گرفته است که به گفته رئیس دفتر مقام معظم رهبری بنده نخستین شهید این تفکر زیبا هستم» که در ادامه نیز سایر عزیزان به این شهادت نائل می‌شوند.

آیت‌الله سلیمانی اگرچه در سوادکوه به دنیا آمده است اما در ۱۲ سالگی راهی قم می‌شود، وضعیت اقتصادی نه چندان مناسب‌اش او را دوباره راهی مازندران می‌کند تا در حوزه علمیه بهشهر به تحصیل ادامه دهد.

در محضر آیت‌الله کوهستانی درس مقدمات را فراگرفت و از آنجا راهی مشهد شد. محضر آیات ادیب نیشابوری، صالحی بربری، حجت هاشمی، مدرس و مهمامی را درک کرده و در تهران نیز نزد آیت‌الله تهرانی درس تفسیر می‌آموزد.

در قم هم از محضر اساتید بهره‌مند می‌شود. او در دوران تحصیل به تبلیغ و تحصیل نیز می‌پرداخت و در این دوران به شهرها و روستاهایی از کشور سفر کرد و کتاب‌الصوم که مهمترین اثر علمی ایشان است نیز یادگاری این تلاش‌های علمی است.

آیت‌الله سلیمانی عضو هیأت امنای دانشگاه مازندران در بابلسر نیز بودند اما مسؤولیت مهم ایشان که برای همیشه در کنارشان باقی مانده است حضورشان در سیستان و بلوچستان است.

جایی که بیش از همیشه نیاز به حضور انسان‌هایی مانند او بود. از جمله مسؤولیت‌های او می‌توان به امامت جمعه بابلسر، امامت جمعه سیستان و بلوچستان، مسؤولیت نهاد رهبری در آموزش عالی مازندران و گلستان، تدریس در حوزه و دانشگاه، عضویت در هیأت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مسؤولیت هیأت امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان و عضویت در هیأت امنای دریانوردی چابهار اشاره کرد.

وی پس از آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان منصوب شد.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی زمانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کاشان بود. آخرین مراسمی که آیت‌الله سلیمانی در آن سخنرانی کرده است، سالگرد شهادت سردار شهید طوسی در ۱۸ فروردین‌ماه در شهرستان نکا است.

مردی که تبیین و جهاد در آن را یکی از وظایف خود می‌دانست و همواره از تریبون‌های مختلف مواضع خود را بیان می‌کرد.

سلیمانی را به سخنرانی‌های بی‌پرده و بیان کننده دغدغه‌های روز مردم می‌شناسند از این روست که در اغلب مراسم‌های مذهبی استان از محضر ایشان استفاده می‌شده است.

او می‌دانست مردم تحت تاثیر تبلیغات پرحجم دشمن قرار دارند

آیت الله سلیمانی که خطیبی واعظ به شمار می‌رفت به خوبی می‌دانست که مردم تحت تاثیر تبلیغات پرحجم دشمن قرار دارند، از این رو معتقد بود، جهاد تبیین باید به صورت درست، جذاب و با شرایط روز باشد، نسل جوان و نوجوان یکی از گروه‌هایی هستند که باید جهاد تبیین برای آنها بازگو شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای افرادی که اوضاع قبل از انقلاب را فراموش کرده‌اند هم باید جهاد تبیین برای آنها بازگو شود، تصریح کرد: با وجود شرایط خوب اقتصادی کشور دچار حلبی نشینی و کپرنشین شده بود و ایران نسبت به کشورهای بیگانه بسیار وابسته بود به طوری که مستشاران غربی به دلیل حضور در ایران حق توحش می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که تحت تأثیر تبلیغات پرحجم رسانه‌های دشمن قرار گرفته‌اند سومین دسته برای بازگو کردن جهاد تبیین هستند، خاطرنشان کرده بود: این افراد قدرت تحلیل و قضاوت صحیح را از دست داده اند و از این رو باید دستاوردهای انقلاب اسلامی باید برای آنها روشن شود.

این نظام بیمه خون شهدا است

به اعتقاد آیت‌الله سلیمانی این نظام؛ بیمه خون شهدا است و دشمنان باید بدانند که نمی‌توانند به آن آسیبی بزنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان متذکر شد: زمانی که با مخالفان مواجه می‌شوید قاطعیت داشته باشید چرا که شهدا نیز با تاسی از امام راحل همین مسیر را در پیش گرفتند و پیروز میدان شدند.

ایشان در مراسم معارفه خود در کاشان ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه مهمترین راهکار در راستای رفع مشکلات مردم در شرایط کنونی اتحاد و همدلی مسؤولان به دور از حاشیه‌های سیاسی است، گفته بود: دشمن در تلاش است این اتحاد و همدلی را از بین مردم و مسؤلان بردارد که با لطف خدا در انجام تمام دسیسه‌های خود شکست خورده‌اند.

توجه به معیشت اقتصادی مردم

یکی از موضوعات اساسی در سخنرانی‌های یک‌سال اخیر، آیت‌الله سلیمانی توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم بود.

وی در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود: افزایش تولید می‌تواند باعث افزایش اشتغال و بهبود وضعیت معیشت خانواده‌ها شود.

یکی از راه‌های افزایش تولید و کاهش وابستگی به خارج از کشور سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف دانش بنیان است، تولید مبتنی بر دانش بنیان می‌تواند باعث بی اثر کردن و یا حداقل کم اثر کردن تحریم‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه اگر تولید رونق و گسترش پیدا کند باعث بالارفتن امید مردم و پایداری اقتصاد کشور می‌شود، گفته بود: این مهم با اهمیت دادن به نظرات و ایده‌ها و همچنین فعالیت‌ها و اقدامات نخبگان کشور فراهم می‌شود.

این خطیب مازندرانی که در روزهای گذشته مظلومانه در حال ارائه خدمات در بانک ملی بابلسر، مورد هدف نگهبان بانک قرار گرفت معتقد بود بروکراسی اداری مهمترین عامل در دلسرد کردن سرمایه‌گذاران شده است، باید با برطرف این بروکراسی‌های مرسوم شاهد یک تحول بنیادین در عرصه اجرایی در دولت سیزدهم باشیم.

امام جمعه سابق کاشان با بیان اینکه لازم است مدیران و مسؤولان کشور در حل دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم جهادی عمل کنند، گفته بود: حل مشکلات کشور با نگاه و امید به بیگانگان امری بیهوده است که جز ضرر هیچ فایده دیگری برای ما ندارد.متأسفانه با وجود تمام نظارت‌ها برخی از افراد انصاف را رعایت نمی‌کنند که لازم است فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه نوسان و آشفتگی قیمت کالا و اجناس در بازار زیبنده جامعه اسلامی نیست، البته برخی مواقع مشاهده می‌کنیم که اقداماتی به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود که این روند باید با یک کار جمعی و گروهی در تمام سطح جامعه تکمیل شود.

وی یکی از آفت‌های اقتصادی در کشور ما را همین نوسان قیمت‌ها دانسته و خاطرنشان کرده بودند: طی ماه‌های اخیر قیمت برخی از کالاهای اساسی افزایش زیادی داشت به حدی که قیمت سیمان در کشور به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسید که این شایسته مردم ایران نیست.

باور قلبی به کار فرهنگی در دانشگاه ها و آموزش و پرورش

به اعتقاد آیت‌الله سلیمانی سرمایه‌گذاری در دوران کودکی و دانش‌آموزی هزینه نیست و نباید به هزینه‌های انجام شده در حوزه فرهنگ و آموزش به دید مخارج نگاه کرد بلکه این یک سرمایه‌گذاری برای آینده است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در فرهنگ و آموزش ساختار فکری جامعه را شکل می‌دهد، تصریح کرده بود: متأسفانه در جامعه برای دانشگاه فرهنگیان تکلیف مشخصی بیان نشده است، لازم است آموزش و پرورش و همچنین وزارت علوم تکلیف این دانشگاه را مشخص کنند.

ایمان به ولایت وفقیه در هم شکننده فتنه‌ها

 امام جمعه سابق کاشان با اشاره به اینکه ایمان و باور قلبی مردم به ولی فقیه باعث در هم شکستن فتنه‌ها در همه ادوار می‌شود، تصریح کرده بود: در آن سال هم مردم با با اراده‌ای پایدار گوش به سخنان ولی فقیه دادند و باعث شد که این دسیسه دشمن به شکست منتهی شود. دشمن به خیال خام خود با راه انداختن فتنه می‌تواند مردم را در مقابل نظام قرار دهد، آنها با این افکار پوچ قصد داشتند تا نظام را تحت فشار قرار دهند که خوشبختانه با بصیرت مثال زدنی مردم در رسیدن به این نقشه ناکام ماندند.

آیت‌الله سلیمانی با اشاره به سخنان امام راحل (ره) گفته بودند: ما ملت و مردم خوبی داریم چراکه آنها در همه حال و حتی در بدترین شرایط با نظام همراهی می‌کنند و از این رو باید مسؤولان باید قدر این مردم را بدانند.

حساب انقلاب از برخی کارگزاران جداست

آیت‌الله سلیمانی معقد بود در حال حاضر دو جریان در کشور وجود دارد، یک جریان برای ناامید کردن مردم و دیگری برای انگیزه سازی برای مردم تلاش می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب پیشتاز انگیزه سازی در جامعه هستند، تصریح کرده بود: ایشان در گفتار و رفتار خود به طور پیوسته با تزریق روحیه امید به مردم از ناامید شدن آنها جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شکایت مردم از برخی کارگزاران را نباید به حساب انقلاب نوشت، خاطرنشان کرده بود: انقلاب ما ریشه در خون پاک شهدا دارد و علاقه مندی مردم به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی جدا از ایرادهای وارده به برخی کارگزاران و مسؤولان است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول