اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

فریاد شیران: از قلعه‌نویی یک کی‌روش وطنی نسازیم/ وزن تیم ملی با این کادرفنی بالا نمی‌رود

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: انتخاب سرمربی تیم ملی امید ارتباطی به قلعه‌نویی ندارد.

فریاد شیران: از قلعه‌نویی یک کی‌روش وطنی نسازیم/ وزن تیم ملی با این کادرفنی بالا نمی‌رود

نادر فریادشیران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد اینکه آیا حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در تورنمنت کافا با توجه به همگروهی با افغانستان و قرقیزستان موثر است، اظهار داشت: سال 1982 پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی دهلی‌نو هندوستان به بیشکک قرقیزستان رفتیم. در آن زمان آبشناسان، رئیس فدراسیون و جلال چراغپور، سرمربی تیم ملی بودند. در آن زمان قرقیزستان هنوز از شوروی جدا نشده بود. نام بیشکک، پایتخت این کشور نیز در آن زمان با بهره‌گیری از نام میخائیل فرونزه، یکی از سرداران بلشویک‌ها به فرونزه معروف بود. در شرایطی که اواسط تابستان به آنجا سفر کردیم، از سرما به خودمان می‌لرزیدیم. در آن زمان از سال برفی نمی‌آمد اما از شانس ما برف زیادی در قرقیزستان باریده بود. وقتی هم درخواست می‌کردیم شوفاژها را روشن کنند، می‌گفتند حرارت اتاق‌ها مرکزی است و آب گرم جایی جمع و پمپاژ می‌شود. 

وی افزود: از تهران با اتوبوس به انزلی رفته و از آنجا نیز با کشتی راهی باکو شدیم. در آن زمان ایرانی‌های متعدد آذری زبان که در این شهر حضور داشتند، قربان صدقه ما رفته و حس می‌کردند با توجه به شرایط جنگی دچار قحطی و گرسنگی شده‌ایم. برای ما نان فتیر، بیسکوییت و شیرینی آوردند تا به خیال خودشان با خوردن آن‌ها مقداری جان بگیریم. در شرایطی که در همان انزلی مواد غذایی زیادی خورده بودیم اما این ایرانی‌های عزیز باورشان نمی‌شد با توجه به شرایط جنگی، وضعیت ما به این شکل باشد. از باکو پروازی 5 ساعته تا فرونزه را تجربه کردیم. در آن زمان روس‌ها در شرایط سختی برای ما در قرقیزستان بازی برگزار کردند اما اطمینان دارم اکنون این کشور قطعا امکانات قابل قبولی دارد که میزبانی تورنمنت کافا را برعهده گرفته و ورزشگاه مدرنی در آن ساخته شده است.

* بازی با افغانستان و قرقیزستان آورده‌ای برای ایران ندارد

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان تاکید کرد: درباره کیفیت فنی مسابقات اما باید بگویم بازی با تیم‌هایی مثل افغانستان و قرقیزستان آورده‌ای برای تیم ملی ما ندارد. ادعا می‌کنیم تیم ما در رتبه دوم تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا است و چنین تیمی نباید در یک فیفادی، دیدارهای آماده‌سازی‌اش را با افغانستان و قرقیزستان برگزار کند. قصد تحقیر این کشورها را ندارم اما به رنکینگ‌شان نگاه کنید که یک تیم در رتبه 96 و دیگری در جایگاه 155 دنیا است. بازی کردن با تیم‌هایی مثل هندوستان و عمان یا حتی پاکستان بهتر از چنین حریفانی است. گروه دوم کافا با حضور ازبکستان، عمان، تاجیکستان و ترکمنستان قطعا بهتر از گروه ما است اما بهتر است تیم ملی امید را زودتر راه اندازیم و این تیم را به تورنمنت بفرستیم. 

* از قلعه‌نویی یک کی‌روش وطنی نسازیم

فریادشیران با اشاره به ادامه بلاتکلیفی تیم ملی امید، عنوان کرد: نزدیک به یک سال است پس از حذف تیم امید در رقابت‌های زیر 21 سال قهرمانی آسیا و پس از آن برگزاری یک اردوی تدارکاتی با جدایی مهدوی‌کیا، این تیم سرمربی ندارد. شنیده‌ام مجتبی حسینی انتخاب امیر قلعه‌نویی و مهدی تارتار هم انتخاب حبیب کاشانی است. ضمن احترام به هر 2 بزرگوار باید بگویم انتخاب سرمربی امیدها، چه ارتباطی به سرمربی تیم بزرگسالان دارد؟ شاید بگویند باید بین آن‌ها هماهنگی ایجاد کرد اما باید سرمربی تیم امید از خود استقلال رای و ابتکار عمل داشته باشد تا جایی بدون جدل با هم بحث کنند و به صورت مثال بگوید اگر فلان بازیکن در اختیار امیدها باشد، بهتر است. فدراسیون فوتبال با انتخاب سرمربی‌ای که هرچه قلعه‌نویی بگوید قبول کند،  خطا می‌کند. اگر بخواهیم به سرمربی تیم ملی این اختیار را بدهیم تا در همه امور فدراسیون دخالت کند، یک کی‌روش وطنی درست خواهیم کرد. یکی از ایرادهای فدراسیون در دوره کفاشیان و همین تاج، این بود که کی‌روش در همه امور دخالت می‌کرد. با ادامه این روند باید امور مربوط به جوانان، نوجوانان، نونهالان و حتی فوتسال را هم به قلعه‌نویی بدهیم.

* باید سرمربی دارای ایده و استقلال عمل برای تیم امید انتخاب شود

 وی اضافه کرد: قلعه‌نویی باید تمام ذهن و تمرکزش را روی تیم ملی بزرگسالان معطوف کند. اگر به موفقیت برسد یا عملکرد خوبی داشته باشد قطعا از سرمربی ایرانی تیم ملی تعریف و تمجید خواهیم کرد. همانگونه که اکنون وظیفه داریم از او حمایت کنیم. همانگونه که امثال منتقد ویلموتس و کی‌روش یا سایر سرمربیان خارجی بودم. استراماچونی این همه بلا سر استقلال آورد و آخر از خیر گرفتن 2400 یورو هم نگذشت. اگر بتوانیم فرد توانمند، تاثیرگذار و دارای ایده‌ای را برای سرمربیگری تیم ملی امید انتخاب کنیم، همین آدم می‌تواند در آینده سرمربی تیم بزرگسالان ما شود زیرا در تیم امید دارای تجربه ملی خواهد شد. با مقطعی فکر کردن، راه را اشتباه می‌رویم. البته مهدی تارتار را به این جهت نسبت به حسینی بیشتر قبول دارم که حدود 13 سال است در سطح بالای مملکت سرمربیگری می‌کند در شرایطی که حسینی سابقه و تجربه خیلی کمتری از او دارد.

مربی اسبق تیم ملی امید اضافه کرد: با این وجود اگر جای آقایان بودم، فردی را می‌آوردم که آینده فوتبال ما را بسازد و اثرگذاری انتخابش سبب تحول در فوتبال ملی شود. اکنون محمد مایلی‌کهن قصد مربیگری ندارد و من هم به عنوان همکارش، نیازی به این کار ندارم. به دلیل روابط ناسالمی که در بدنه فوتبال افتاده به این شکل که لیدرها تعیین کننده هستند و برخی اهالی رسانه چشم بسته از یک نفر تعریف می‌کنند، نمی‌توانیم در فوتبال کار کنیم. نیازی نداریم و دنبال پست هم نیستیم. دغدغه من اکنون فقط رسیدگی به برخی پیشکسوتان است. فدراسیون فوتبال در زمینه انتخاب سرمربی تیم امید راه خطایی پیش گرفته است. حرفی که می‌زنم به این دلیل نیست که بخواهم جایگاهی را به دست آورم.

* انتخاب دستیار قلعه‌نویی برای تیم امید غلط است

فریاد شیران مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران، گفت: اگر هم قرار است قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی امید را انتخاب کند، باید یکی از دستیارانش که با او هماهنگی کامل دارد و ایده‌هایش را می‌داند، معرفی کند. البته این کار هم غلط است، اما اگر قرار است چنین کاری کنند، از فردی مثل حمید مطهری در تیم ملی امید استفاده کرد. در اینصورت اگر پروژه موفق باشد می‌توانیم چشم‌انداز خوبی برای تیم ملی در نظر بگیریم، اما اگر چنین پروژه‌ای شکست بخورد، خود قلعه‌ نویی یا دستیار منتخبش باید مسئولیت‌هایشان را رها کرده و دیگر به دنبال تیم ملی نباشند.

* دیگر کسی قبول نمی‌کند قلعه‌نویی پس از حذف بگوید بدشانسی آوردم

فریاد شیران ادامه داد:‌ قلعه‌نویی پس از ناکامی در دوره قبلی جام ملت‌ها مدعی شد بدشانسی آورده، اما اکنون دیگر کسی این موضوع را قبول نمی‌کند، زیرا او با تدبیر و تفکر به تیم ملی آمده، شرایط را در نظر گرفته و آنچه می‌خواست انجام شده است. اگر قرار است در شرایط فعلی او سرمربی امیدها را انتخاب کند، استقلال از فدراسیون گرفته می‌شود. سرمربیان تیم‌های بزرگسالان و امید می‌توانند با هم هماهنگ باشند و همفکری کنند، اما باید فردی را برای امیدها بیاوریم که تحول ایجاد کند. در مقاطعی از تاریخ فوتبال کشور ما، دو نفر تحول ایجاد کردند. زنده یاد پرویز دهداری که با توجه به استعفای 14 بازیکن، به اجبار از نفراتی مثل صمد مرفاوی، جواد زرینچه، احمدرضا عابدزاده و... استفاده کرد. مورد دیگر نیز محمد مایلی‌کهن بود که با توجه به نتیجه نگرفتن در دوره قبل از خودش، حدود 30-20 بازیکن به تیم ملی آورد که میانگین سنی آنها حدود 20 سال بود، شاخص‌ترینشان نیز مهدی مهدوی‌کیا و فرهاد مجیدی بودند. نفراتی که در تیم‌های خوب اروپایی مثل هامبورگ و راپیدوین اتریش یا حوزه خلیج فارس بازی کردند.

* موفقیت دانستن صعود به 4 تیم آسیا یعنی توقع قهرمانی نداشته باشید

دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: مهدوی‌کیا و مجیدی با نظر مایلی‌کهن از رده امید باشگاه‌هایشان به تیم ملی رسیدند. او نفراتی را به تیم ملی آورد که سبب شد 10 سال تیم ملی ما نیازی به بازیکن خاصی نداشته باشد. اگر قرار است آقایان در شرایط فعلی تحول‌گرا باشند، باید کارهای متحولانه نیز انجام بدهند. اگر قرار است ساختار فوتبال ما درست باشد، نباید بگوییم نتیجه‌گیری در جام ملت‌های آسیا مهم نیست. برخی مثل میرشاد ماجدی می‌گویند صعود تیم ملی به جمع 4 تیم برتر آسیا موفقیت محسوب می‌شود. این صحبت‌ها مهیا کردن هواداران تیم ملی برای مواجه شدن با ناکامی تیم قلعه‌نویی در کسب قهرمانی است. اگر به هزار دلیل درست مثل کمبود زیرساخت‌ها، امکانات و... شاید نتوانیم توقع قهرمانی نداشته باشیم اما این موضوع چه ارتباطی به بازیکنان تیم ملی دارد.

* به صرف داشتن امکانات، قطر از همین الان باید قهرمان آسیا شود

فریاد شیران اضافه کرد: آیا می‌توانیم توانمندی بازیکنان را انکار کرده و بگوییم سقف تیم ملی در جام ملت‌های آسیا رسیدن به 4 تیم برتر است؟ هرچند در زمینه زیرساخت‌ها عقب هستیم، اما اگر فقط این موضوع مهم بود، فقط باید قطر و عربستان قهرمان آسیا می‌شدند،‌ زیرا آنها جدیدترین امکانات و زیرساخت‌ها را فراهم کردند و قطر به عنوان میزبان جام جهانی باید از همین حالا قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. هرچند فدراسیون ما امکانات و زیرساخت‌های خوبی ندارد، اما این دلیل نمی‌شود که خودمان را از همین حالا به چهارمی در جام ملت‌ها راضی کنیم. کشورهایی مثل عربستان و قطر، بازیکنان ما را ندارند. بسیاری از نفرات ایران لژیونر هستند، اگر اکنون این تیم قهرمان نشود، چه زمانی باید قهرمان شود؟

* وزن تیم ملی با این کادرفنی بالا نمی‌رود

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در خصوص بحث‌های مطرح‌شده نسبت به دستیاران امیر قلعه‌نویی گفت: سعید الهویی را نمی‌شناسم و نمی‌دانم چه تجربه و سابقه‌ای دارد. به همین دلیل در موردش نظر نمی‌دهم،‌ اما وزن تیم ملی با این مربیان بالا نمی‌رود. اگر جای قلعه‌نویی بودم افرادی را به کادر فنی خود می‌آوردم که دست‌کم سواد فوتبالی‌ یک نفر از آن‌ها از خود او بالاتر باشد. برخی مربیان آکادمیک و مدرس می‌توانند به تیم ملی کمک کنند. باید از قلعه‌نویی حمایت کنیم اما این حمایت نباید کورکورانه باشد. مثلا لفظ سرمربی تیم ملی در پاسخ به آن خبرنگاری که به او گفت 10 سال است جام نیاورده‌ای، خوب نبود و جای دفاع ندارد. اگر قرار باشد با همان سبک و سیاق جلو برویم، به جایی نمی‌رسیم. به خود مهدی تاج هم گفتم باید ادبیاتش فاخر باشد، نه اینکه به خبرنگار بگوید قرارداد ویلموتس در جیب من است.

* نباید قلعه‌نویی به یک خبرنگار بگوید اگر بلدی تا هزار بشمار

وی افزود: قلعه‌نویی نباید در واکنش به ادعای یک خبرنگار که می‌گوید 10 سال است جام نگرفته‌ای، بگوید اگر بلدی تا هزار بشمار. فردی که حدود 20 سال است در لیگ برتر مربیگری می‌کند، هر سال اگر 50-40 امتیاز بیاورد به این رکورد می‌رسد. حتی اگر قهرمان هم نشود. مجید جلالی هم اگر در این 4-3 سال مربیگری می‌کرد، به چنین رکوردی می‌رسید. می‌توانست به‌جای به‌کار بردن چنین جمله‌ای در پاسخ به انتقاد آن خبرنگار بگوید، چندین جام آورده‌ام و فدراسیون فوتبال بر اساس سابقه‌ام تصمیم به انتخاب من گرفته است.

* مطهری گزینه مطلوبی برای کادرفنی تیم ملی است اما آندو تجربه ندارد

فریاد شیران تصریح کرد: البته حمید مطهری را به عنوان یک مربی جوان که سال‌ها سابقه مربیگری در لیگ برتر دارد، گزینه مطلوبی برای حضور در کادر فنی تیم ملی می‌دانم. حق قلعه‌نویی است که خودش دستیارانش را انتخاب کند، اما باز هم می‌گویم اگر جای او بودم، دست‌کم یک نفر را می‌آوردم که سطح علمی‌اش از خود من بیشتر باشد و بتواند برای تحول ایجاد کردن به تیم ملی کمک کند. آندرانیک تیموریان پسر خوبی است، اما تجربه مربیگری حتی در عرصه باشگاهی را هم ندارد.

* موافق مربی خارجی نیستم اما بد نیست یک تمرین دهنده خارجی بیاوریم

مربی اسبق تیم ملی در مورد اینکه آیا نیاز به اضافه شدن مربی خارجی به کادر فنی قلعه‌نویی وجود دارد، توضیح داد: امیر قلعه‌نویی سابقه حضور در راه‌آهن را داشته و من نیز تعصب خاصی به این تیم دارم. به همین دلیل از او حمایت کرده و به او یک پیشنهاد می‌دهم. موافق حضور مربی خارجی نیستم، زیرا سال‌ها در زمینه استفاده از مربی خارجی در رده ملی و باشگاهی دچار مشکل شده‌ایم. نمی‌توانیم به موقع حقوق این مربی را پرداخت کنیم. اما اگر قرار است چنین کاری هم انجام بدهیم، درنهایت باید یک تمرین‌دهنده خوب خارجی بیاوریم، زیرا مربیان تمرین‌دهنده خیلی خوب می‌توانند تیم را آماده کنند، سازماندهی تمرین‌دهی هم کاری ضروری است.

* کاشانی منابع مالی برای تیم امید می‌آورد 

فریادشیران با اشاره به انتخاب حبیب کاشانی به عنوان مدیر تیم ملی امید گفت: این انتخاب درست بود. خبر دارید فدراسیون فوتبال ما به دلیل برخی مسائل غیرضروری در زمان جام جهانی هزینه‌های هنگفتی را تحمل کرد. شنیده‌ام نزدیک 120 تا 200 میلیارد در آن زمان هزینه شد، اما کاشانی می‌تواند خودش برای تیم ملی امید هزینه کند و منابع مالی خوبی را در اختیار این تیم قرار بدهد. از کاشانی هم به این دلیل که به فوتبال ما کمک می‌کند، حمایت می‌کنم. اما نباید وقت را به بطالت بگذرانیم و باید مربی انتخاب کنیم که وزنش هم‌تراز با سرمربی تیم ملی بزرگسالان باشد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول