اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

8 پیشنهاد جمعیت جانبازان برای «نماز جمعه جریان‌ساز»/ خطیب جمعه با خبر و تحلیل به آموزش نمازگزاران بپردازد

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در بخشی از پیشنهاداتش به ائمه جمعه سراسر کشور خواستار پرداختن ائمه جمعه به خبر، تحلیل و گزارش جهت آموزش نمازگزاران شد.

8 پیشنهاد جمعیت جانبازان برای «نماز جمعه جریان‌ساز»/ خطیب جمعه با خبر و تحلیل به آموزش نمازگزاران بپردازد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی‌ با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ضمن بیان نقد، نظر و پیشنهادهای این جمعیت در خصوص کیفیت برگزاری این مراسم عبادی سیاسی، درخواست کرد خطبه‌ها از مباحث کلی به روشنگری‌های مصداقی و شفاف تغییر وضعیت یابد و افزود: باید به ضرورت دسترس بودن ائمه جمعه برای شنیدن حرف‌های مردم باور جدی داشت.

شاکری در این نامه با آرزوی استمرار برکات ماه مبارک رمضان و جلوه‌گر شدن بیشتر نماز جمعه در سراسر کشور، به بیان هشت نکته در قالب نقد و نظر و پیشنهادهایی از سوی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در خصوص سیاستگذاری برای نماز جمعه در حوزه‌های گوناگون از قبیل سخنرانی‌های پیش از خطبه و بیانات ائمه جمعه پرداخت و آن‌ها را پیش‌شرط جریان‌سازی منبر جمعه توصیف کرد.

در بند اول این نامه آمده است: «عمر مبارک 44 ساله مراسم سیاسی عبادی نماز جمعه، می‌طلبد تا پایگاه اطلاعاتی آن، امکان کار علمی و پژوهشی برای دانشجویان مقاطع مختلف را فراهم کند. در حال حاضر خطبه‌ها و سخنرانی‌های نماز جمعه پیاده‌سازی و مستندسازی نمی‌شود؛ بلکه به صورت خبری و تقطیع شده مطابق سلیقه خاص خبرنگار روایت می‌شود؛ در حالی که این اسناد، میراث حاکمیت انقلاب اسلامی است و کاربردهای تبیینی و تحلیلی فراوان دارد و به نوعی روندنمای تاریخ شفاهی نماز جمعه است. ظرفیت شوق‌انگیز سخنرانی‌های پیش از خطبه و بیانات ارزشمند خطبای جمعه در طی سالیان گذشته می‌توانست مجلدات موضوعی و ماندگاری را به جامعه علمی و پژوهشی کشور عرضه کند. فراهم نشدن این زمینه خسارتی است که باید نسبت به گذشته و برنامه‌ریزی آینده جبران شود.»

دبیرکل جمعیت جانبازان در بند دوم این نامه از جای خالی جلسات منظم هماهنگی و سیاستگذاری در موضوعات راهبردی و رویکردی مرتبط با نماز جمعه انتقاد کرد و این موضوع را مانعی برای گره‌گشایی از نیازهای مخاطبان و تأثیرگذاری ویژه دانست.

وی در این بخش از نامه خطاب به حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری تأکید کرد: «خطیب جمعه با خبر، تحلیل و گزارش باید به تربیت و آموزش نمازگزاران بپردازد. البته ذائقه تبیینی و پژوهشی برخی ائمه جمعه در تأمین این خواسته به طور فردی و شخصی قابل تقدیر است؛ ولی برای جریان‌سازی، داشتن ساز و کار مشترک و هماهنگ ضروری است. ما براین باوریم، تراز پایگاه نماز جمعه در تولید محتوا در عرصه بین‌الملل و تمدن‌سازی باید عمیقاً مورد توجه قرارگیرد. برتری نسبی پایگاه نماز جمعه و بی‌بدیل بودن آن در عرصه رقابت در فضای مجازی با توجه به مخاطبین بی مرز نیز باید هدف‌گذاری شود.»

روزآمد و ساختارمند بودن محتوایی خطبه‌ها و توجه به مصداقی بودن اطلاعات ارائه شده در مورد اهم مسائل و مطالبات مردم به عنوان راهکاری برای مشتاق‌تر کردن مردم به شنیدن خطبه‌ها موضوع دیگری است که در این نامه به آن پرداخته شده است.

شاکری در این رابطه عنوان کرد: «به عنوان نمونه در بخش فرهنگی نقد برخی تازه‌های کتاب، سینما، تئاتر، تلویزیون، جشنواره‌ها و... توصیه‌های کلی خطیب جمعه را تبدیل به مصادیق قابل فهم می‌کند. ممکن است با توجه به ابعاد گسترده مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی داشتن چنین انتظاری از خطیب جمعه منطقی به نظر نرسد. اما امام جمعه می‌تواند به شیوه‌های مشاوره با اهل فن چکیده قابل بیان هر حوزه را دریافت کند و هماهنگ با رویکرد تمدنی و آینده‌پژوهی مقام معظم رهبری، خطبه‌ها از مباحث کلی به روشنگری‌های مصداقی و شفاف تغییر وضعیت یابد.»

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در بخش چهارم این نامه یادآوری کرد که توجه به پرسشگری و نقد و نظرات مردم، گروه‌ها و احزاب به سخنرانی پیش از خطبه و خطبه‌های جمعه نیازمند طراحی ساز و کاری برای ارتباط نمازگزاران با ائمه جمعه و دست‌اندرکاران ستاد است و در این رابطه افزود: «باید به ضرورت دسترس بودن ائمه جمعه برای شنیدن حرف‌های مردم باور جدی داشت».

پیشنهاد جمعیت جانبازان استفاده از تجربه موفق صداوسیما با خط ارتباطی 162 است که می‌تواند با هدایت نقد و نظرهای مردمی به‌ویژه جوانان به‌ صورت پیام‌های صوتی، دریافت پاسخ را میسر کند.

در این نامه تأکید شده که در حال حاضر سامانه 6868 کانال ارتباطی فعال و جذابی برای این کار نیست، چرا که این شماره منحصراً برای پیام‌های متنی طراحی شده است. همچنین پیشنهاد شده با الگوگیری از رسانه ملی، روابط عمومی ستاد امکان نقد و نظر مردم به‌ویژه جوانان را در این مسئله مهم فراهم آورد.

دبیرکل جمعیت جانبازان با تأکید بر جایگاه بلند نماز جمعه تهران برای الگوگیری دیگر پایگاه‌های نماز جمعه در کشور و حتی آن سوی مرزها، تصریح کرد: «اخبار دریافتی نشان می‌دهد که ائمه جمعه کشورهای مجاور نیز بهره‌مند از محتوای تولیدی نماز جمعه تهران هستند. قبلاً بخش عربی هم داشتیم اما اکنون بی‌توجه به بازتاب و تأثیرخطبه‌ها در خارج هستیم.»

ششمین پیشنهاد جمعیت جانبازان که در این نامه با امضای دبیرکل این جمعیت به دست رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه رسیده، مربوط به تحرک ائمه جمعه برای حضور در رویدادهای مهم هفته، مجامع علمی، فرهنگی، هنری و حتی ورزشی و انعکاس این حضور در خطبه‌های نمازجمعه، رسانه‌های خبری و صداوسیما است که می‌تواند شخصیت جامع امام جمعه را دلنشین‌تر در منظر مخاطبان ترسیم کند.

شاکری در بند هفتم این نامه خواستار زنده نگه داشتن سنت پاسخگویی به پرسش‌های دانشجویی در مدت امامت رهبر انقلاب در دانشگاه تهران شد و تأکید کرد: «تداوم این ارتباط تاکنون، فرصتی بی‌بدیل برای ارتباط ائمه جمعه با نسل جوان پرسشگر است و بسیاری از تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل می‌کند.»

در این نامه در نهایت بر ضرورت چابک‌سازی، جوانگرایی، نوآوری و نواندیشی در طراحی ساختار و تشکیلات ستاد برگزاری نماز جمعه برای رسیدن به نقطه قابل قبول در هفت بند پیشین تأکید و تصریح شده است: « انعطاف داشتن ستاد برای پذیرش تحولی این‌چنین، حقیقت نماز جمعه را به محفلی جذاب برای اقشار مختلف به‌ویژه جوانان نسل دهه 80 و 90 فراهم می‌آورد. ظرفیت فرهنگ‌سازی نماز جمعه در پیوند خوردن با هیات‌های اندیشه‌ورز، کرسی‌های آزاداندیشی و فعال کردن حلقه‌های میانی در راستای تدوین صحیح و رفتارسازی روحیه انقلابی و جهادی لازم است در دستور کار ستاد قرار گیرد.»

پایان پیام/ ت 1326

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول