اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

از حقوق لاکچری اساتید دانشگاه تا یافتن شغل دوم

استادی دانشگاه روزی یکی از شغل‌های محبوب جوانان کشور بود، هم به دلیل جایگاه اجتماعی و هم به دلیل حقوق‌های لاکچری؛ حالا اما سفره درددل اساتید با موضوع درآمد پایین‌شان باز شده است و از مسؤولان گلایه دارند که چرا کمتر به بحث حقوق اساتید توجه دارند.

از حقوق لاکچری اساتید دانشگاه تا یافتن شغل دوم

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ «علم بهتر است یا ثروت؟!» موضوع کلیشه‌ای انشای دوران دبستان است که همگی در پاسخ به آن «علم» را می‌نوشتیم و هزاران دلیل و برهان می‌آوردیم که علم به این دلیل و آن دلیل بهتر است از ثروت.

چند سالی است اما برخی ثروت را بهتر از علم می‌دانند و آن‌ها هم البته هزاران برهان و دلیل می‌آورند که اگر ثروت داشته باشی می‌توانی علم را هم بخری و اینطور و آنطور.

البته که نظر بیشتر افراد فرهیخته این است که علم و ثروت باید مکمل یکدیگر باشند و از علم باید بتوان ثروت هم استخراج کرد.

اما پای صحبت اساتید دانشگاه که نماد علم آموزی در هر جامعه‌ای هستند بنشینیم، این روزها دل پری از سفره‌های کوچک شده و مشکلات بزرگ شده‌شان دارند.

آن‌ها که روزی حقوق‌های ماهانه‌شان زبانزد بود و همه تلاش می‌کردند تا استاد دانشگاه شوند تا علاوه بر جایگاه اجتماعی از حقوق خوبی هم برخوردار باشند امروز به اندازه‌ای از حقوق‌هایشان گلایه دارند که یکی از آن‌ها حقوق خود را با یک کارگر ساده مقایسه می‌کرد.

یکی دیگر از آن‌ها می‌گفت: اصلا مسائل مالی به کنار، ما می‌خواهیم جایگاه اجتماعی‌مان با این وضعیت حقوق‌هایمان لطمه نخورد، وقتی من مجبور به مسافرکشی بجز تدریس باشم و اتفاقا مسافرم دانشجویم باشد چه جایگاه اجتماعی برای من استاد دانشگاه باقی می‌ماند.

با استاد دانشگاه علمی کاربردی نیز در این باره صحبت کردیم، وی گفت: مساله مالی و عدم تناسب با تورم مهم‌ترین دغدغه امروز اساتید دانشگاه است، متاسفانه پرداختی دانشگاه‌ها که بر اساس مصوبات وزارت علوم است، اصلا قابل مقایسه با حقوق ساعتی یک کارگر ساده هم نیست.

استاد دیگری که از اساتید حق‌التدریس دانشگاه است، گفت: فاصله زیادی بین درآمد یک مدرس حق‌التدریسی در دانشگاه با استادی که به‌صورت رسمی جذب دانشگاه شده، وجود دارد که البته در بسیاری مواقع حتی دانشگاه آن مقدار بسیار ناچیز را به آن مدرس پرداخت نمی‌کند؛ مسوولان باید فکری برای رغبت افراد به تدریس و حضور در جایگاه والای استاد در دانشگاه کنند.

مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف اما نظر دیگری دارد، گلشنی گفت: جایگاه یک استاد را مردم و دانشجویانش تعیین می‌کنند نه مسؤولان؛ بنابراین حتی با وجود حقوق کم اساتید اما به جایگاه اجتماعی آنان لطمه‌ای وارد نمی‌شود زیرا مردم قدر اساتید را می‌دانند.

وی افزود: البته در سال‌های دورتر حقوق اساتید جزء حقوق‌های بالای جامعه بود اما به نسبت افزایش تورم حقوق‌ اساتید افزایش نیافت و به همین دلیل در حال حاضر حقوق اساتید خوب نیست.

به گزارش فارس، مسؤوولان البته برای رفع نگرانی‌های اساتید دانشگاه برنامه‌ریزی‌هایی دارند، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر حفظ کرامت و منزلت اساتید دانشگاه، تصویب لایحه دولت برای ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی و جبران کاهشی که در حقوق ایشان اتفاق افتاده بود را نشانه‌ای از اعتماد و اعتقاد عالی‌ترین سطوح سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در کشور نسبت به مرجعیت دانشگاه و البته انتظار ایشان از نهاد علم دانسته است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم هم معتقد است: نباید برای اعضای هیات علمی بابت حقوق و درآمد سقف تعیین کنیم؛ وی در این باره گفت: انتظار ما از کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی این است که نگاه ویژه‌ای به اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه داشته باشند.

البته که کارشناسان می‌گویند علم بهتر است از ثروت؛ اما علمی که بتوان از آن ثروت هم استخراج کرد، با آیین‌نامه‌های تشویقی وزارت علوم، اساتید دانشگاه به سمت تولید فناوری و ثروت زایی نیز سوق داده شده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول