اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پافشاری قطر بر نامزدی جوزف عون برای ریاست‌جمهوری لبنان

یک روزنامه لبنانی از ازسرگیری تلاش‌ دوحه برای رساندن فرمانده ارتش لبنان به پست ریاست‌جمهوری در این کشور، خبر داد.

پافشاری قطر بر نامزدی جوزف عون برای ریاست‌جمهوری لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شرایط مربوط به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان چندان جدید نیست و گره کور انتخاب رئیس‌جمهور جدید برای این کشور، هنوز باز نشده است. 

روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به دیدار احتمالی «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در بیروت با «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، نوشت که احتمال روشن شدن سرنوشت رئیس‌جمهور لبنان وجود دارد. ضمن این‌که، جنبلاط به همراه سایر نمایندگان مستقل به ویژه اهل سنت، به «نبیه بری» رئیس پارلمان و سایرین اطلاع داده‌‌ که موضع نهایی آن‌ها در خصوص نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده»، تحت تأثیر موضع عربستان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در چنین فضایی، قطر بار دیگر نامزدی ژنرال «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان را طرح می‌کند. 

به نوشته الاخبار، «جاسم آل ثانی» مقام قطری در حال دیدار با شماری از رهبران سیاسی در لبنان است و تاکید دارد که موضع دوحه مانند موضع ریاض است و کشورش ابتکاری ندارد که بخواهد با آن عربستان سعودی را دور بزند یا جدا از آن عمل کند، جز این‌که بر خلاف اکثر مخالفان نامزدی فرنجیه همچنان خواستار حمایت از نامزدی فرمانده ارتش این کشور برای ریاست جمهوری است.

در خصوص موضع عربستان سعودی نیز، منابع آگاه به الاخبار گزارش می‌دهند که البخاری در دیدارهای عیان و پنهان خود طی دو روز گذشته، به لبنانی‌ها ابلاغ کرده ریاض کسی را نامزد ریاست‌جمهوری نمی‌کند و درعین حال بر روی کسی وتو نمی‌کند و با ریاست‌جمهوری هر گزینه‌‌ای که لبنانی‌ها بر سر آن توافق کنند، مخالفتی ندارد.

دولت قطر که بر توافق دوحه در سال ۲۰۰۸ که از طریق آن، ژنرال میشل سلیمان فرمانده سابق ارتش به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد، نظارت داشت، مدتی است که از نهاد نظامی لبنان حمایت مالی و غیرمالی می‌کند تا بتواند امنیت و ثبات را در پرتو بحران اقتصادی و مالی بی سابقه ای که در بیروت به وجود آمده، حفظ کند. 

زمرمه‌ها برای معرفی ژنرال عون به عنوان رئیس‌جمهور جدید لبنان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور از هشتم آبان  سال گذشته در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری چندین جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.

در چنین فضایی، از اواخر آذرماه سال گذشته، منابع رسانه‌ای زمزمه‌های معرفی فرمانده ارتش لبنان به عنوان گزینه توافقی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری را آغاز کردند و این گمانه‌زنی با سفر ژنرال جوزف عون در آن زمان به دوحه قوت گرفت.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول