اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

بیانیه اتحادیه عرب در خصوص لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه

اتحادیه عرب ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، رسما لغو تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب را اعلام کرد.

بیانیه اتحادیه عرب در خصوص لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه عرب، عصر امروز (یکشنبه)، در بیانیه‌ای لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را رسما اعلام کرد.

بنابر گزارش روزنامه سوری «الوطن»، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در این بیانیه مشترک اعلام کردند: «بار دیگر پایبندی خود را به حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و ثبات این کشور را اعلام می‌کنیم.»

در ادامه این بیانیه ضمن تاکید بر «اهمیت تداوم و تشدید تلاش‌ کشورهای عربی به منظور کمک به سوریه برای خروج از بحران،» آمده است: «بر لزوم گفت‌و‌گوی مستقیم با دولت سوریه به منظور دستیابی به یک راهکار جامع برای بحران این کشور تاکید می‌کنیم.»

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را اعلام کردند و افزودند: «مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از امروز از سر گرفته می‌شود. گام‌های عملی و جامعی برای حرکت گام‌به‌گام به سوی حل بحران سوریه طبق اصل گام مقابل گام برداشته می‌شود. وزرای خارجه عربی مطابق با قطعنامه ۸۹۱۴ بر سر بازگشت سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب اجماع کردند.»

 چند ماه پس از آغاز بحران سوریه در دوازدهم نوامبر ۲۰۱۱، برخی کشورهای عربی مانند دولت وقت قطر و عربستان سعودی تصمیم گرفتند عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب تعلیق شود.

بهانه برخی مقامات عربی برای تعلیق کرسی سوریه در جلسات اتحادیه عرب، اتهام سرکوب مردم به دولت سوریه بود. برخی کشورهای عربی نیز نمایندگی‌های سیاسی و حتی کنسولی خود در سوریه را تعلیق و تعطیل کردند. 

اما امروز بعد از حدود دوازده سال از آغاز بحران و شکست پروژه براندازی در سوریه و باقی ماندن بشار اسد در قدرت، اتحادیه عرب در نشستی در سطح وزرای خارجه، تعلیق عضویت سوریه را لغو کرد. برخی مقامات دمشق می‌گویند که آن‌ها درخواست بازگشت به نهاد عربی را نداده‌اند، بلکه این امر، خواست خود کشورهای عربی بوده است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول