اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تصویب بازنگری سند توسعه نهبندان روی میز هئیت وزیران

فرماندار شهرستان نهبندان گفت: بازنگری سند توسعه این شهرستان در نوبت تصویب هیئت وزیران است.

تصویب بازنگری سند توسعه نهبندان روی میز هئیت وزیران

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، ابوالفضل ایروانی، فرماندار این شهرستان امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته بسیج سازندگی به همه جهادگران، به تشریح اقدامات دولت و بسیج سازندگی در راستای محرومیت ‌زدایی از شهرستان نهبندان پرداخت و اظهارداشت: با توجه به فقر و محرومیتی که در منطقه نهبندان از گذشته حاکم بوده، بسیج سازندگی طی سال های اخیر تلاش‌های متفاوت و قابل توجهی را در زمینه رفع مشکلات انجام داده است.

وی با بیان اینکه عملکرد بسیج سازندگی در شهرستان نهبندان در حوزه فنی و زیربنایی، منابع طبیعی و کشاورزی، اردو های جهادی، اقتصادی و اشتغال قابل ارزیابی است، افزود: احداث ۳۷ واحد مسکن محرومان، آبرسانی به طول ۱۲ کیلومتر در روستاهای دورافتاده، احداث ۷۹ چشمه سرویس بهداشتی و حمام برای محرومان، همراهی و همکاری در احداث برجک‌ های نگهبانی برای امنیت مرز و کمک به احداث مدارس از جمله اقدامات بسیج سازندگی طی یکسال گذشته در حوزه فنی و زیربنایی در شهرستان نهبندان است.

فرماندار نهبندان با اشاره به تفاهم‌نامه‌های بسیج سازندگی برای توسعه مساجد در شهرستان نهبندان، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیز احداث و مرمت پنج رشته قنات با طول ۲ هزار متر، احداث سه هزار و ۵۰۰ مترمربع کانال بتنی و ایجاد نخلستان در مناطق محروم از جمله روستای چاهشند انجام شد.

ایروانی بیان کرد: سازماندهی اردوهای جهادی به صورت متمرکز و هدفمند برای خدمت ‌رسانی بهتر به جامعه هدف در این شهرستان مرزی اقدام متفاوت دیگری است که طی یکسال گذشته با همکاری بسیج سازندگی و مجموعه سپاه انجام شده و قابل توجه است.

پرداخت ۵ میلیارد تومن تسهیلات اشتغال زایی

وی از اعطای بالغ بر پنج میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مناطق کمترتوسعه‌ یافته و روستاهای شهرستان نهبندان توسط بسیج سازندگی طی یکسال گذشته خبر داد و افزود: در حوزه توانمند سازی جامعه روستایی نیز به صورت هدفمند و بر اساس نیاز منطقه اقدامات خوبی انجام شده و الگوهای کشت مناسب را بین مردم این شهرستان مرزی ترویج داده اند.

مقام عالی دولت در نهبندان در ادامه به اجرای عملیات آبرسانی به ۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان با مشارکت قرارگاه های امام حسن مجتبی(ع) و شهید ناصری اشاره کرد و گفت: این پروژه به طول ۴۵ کیلومتر خط انتقال لوله آب شرب در مناطق روستایی در حال اجراست و در ادامه ۱۴ ایستگاه پمپاژ و ۱۰ مخزن ۱۰۰ و ۲۰۰ مترمکعبی ایجاد خواهد شد.

ایروانی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی به این روستاها با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی است، اظهار امیدواری کرد: امسال بخشی از این پروژه به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی با توجه به پیگیری استاندار و مجموعه بسیج سازندگی و سپاه، فاز دوم این پروژه هم در حال انعقاد قرارداد است تا روستاهای زیر ۲۰ خانوار در مسیر این پروژه نیز از نعمت آب شرب سالم برخوردار شوند.

اولین دستور رئیس جمهوری تحقق سند توسعه نهبندان

وی به سفر سال گذشته رئیس جمهور به شهرستان نهبندان اشاره کرد و گفت: از اولین دستورات رئیس جمهور در این سفر، تصویب سند توسعه نهبندان بود که متأسفانه توقف ۱۰ ساله در اجرای بندهای این سند اتفاق افتاده و بنا به دلایلی دولت‌ها نتوانسته اند تعهد اجرای این سند را بپذیرند.

فرماندار نهبندان با اشاره به اینکه تصویب سند توسعه نهبندان در صف نوبت تصویب در هیئت وزیران است، تصریح کرد: طرح توسعه این شهرستان در ۶ فصل و ۱۷ ماده تهیه شده است.

وی بحث تحقق عدالت اجتماعی و فضایی در ارائه خدمات، توسعه شبکه‌های زیربنایی، نهاد سازی و توانمندسازی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کسب و کارهای الکترونیک، ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی، اجرای سدهای تغذیه‌ای، ایجاد پژوهشکده شتر، ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، انتقال آب از دریای عمان، احداث پست‌های برق، تأمین برق معادن و کارخانه‌های فرآوری، همکاری و سرمایه‌ گذاری مشترک با کشورهای همسایه را از مباحث مورد تأکید در سند توسعه نهبندان اعلام کرد.

پیشرفت ۷۰ درصدی توسعه بیمارستان نهبندان

ایروانی با اشاره به موافقت وزارت نفت با اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان و سربیشه با پیگیری ‌های استاندار برای توسعه صنایع و معادن، ادامه داد: در حوزه زیربنایی و خدماتی شاهد توسعه بیمارستان نهبندان از ۳۲ به ۹۶ تخت هستیم و این پروژه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.                                                                    

وی در ادامه به راه اندازی کلینیک بیمارستان شهید آتشدست نهبندان و استقرارهمزمان ۱۱ پزشک متخصص اشاره کرد و افزود: پیگیری ساخت آشیانه بالگرد و اختصاص بالگرد به این بیمارستان در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی توسعه ایستگاه‌های دیجیتال صدا و سیما، استفاده از ظرفیت گردشگری بیابان لوت با ایجاد کمپ ‌های گردشگری، تأمین نیروی انسانی و ...در این شهرستان مرزی مورد توجه است.

مقام عالی دولت در نهبندان با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سند توسعه نهبندان پیش‌بینی شده که امیدواریم درهیئت وزیران تصویب شود، تصریح کرد: اعتبار سند توسعه به صورت ملی و خارج از چارچوب بودجه استان و شهرستان است.

ایروانی با اشاره به تعهد اشتغال شهرستان،گفت: سال گذشته تعهد اشتغال نهبندان هزار و ۱۶۳ نفر بوده که تاکنون ۱۴۶ درصد معادل ایجاد هزار و ۵۶۰ نفر اشتغال محقق شده است.

به گفته وی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات به ۸۹۳ طرح اشتغالزا در شهرستان نهبندان پرداخت شده است.

اقتصاد مرز یکی از پیشران توسعه نهبندان

وی در ادامه اقتصاد مرز را یکی از پیشران‌های توسعه شهرستان دانست و افزود: شهرستان نهبندان 96 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و نقطه اتصال ما بازارچه دوکوهانه است و تأکید رئیس جمهور در سفر به شهرستان نهبندان این بود که استان تمام تلاش خود را انجام دهد تا توان ظرفیت اقتصاد مرز را با بازگشایی بازارچه فعال کنیم.

وی با بیان اینکه مقدمات آماده‌سازی بازارچه دوکوهانه در دست اقدام است تا در موعد مقرر در اختیار تجار قرار بگیرد، ادامه داد: در سفر وزیر تجارت افغانستان  به استان خراسان جنوبی ظرفیت‌‌ دپارتمان آموزش معدن به تجار و مسئولان افغانستان معرفی شد که مورد توجه قرار گرفت.

فرماندار نهبندان با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر و متخصص در حوزه معدن، اضافه کرد: ظرفیت دپارتمان آموزش معدن در شهرستان نهبندان فراهم شده و در حال رایزنی با معادن سطح کشور برای استفاده از این ظرفیت در راستای تربیت نیروی ماهر هستیم.

ایروانی با بیان اینکه زمینه واردات ماشین‌آلات معدنی فراهم شده، گفت: در شهرستان نهبندان با مقیاس کوچک نمی‌ توانیم فرآوری و استخراج معدنی را انجام دهیم بنابراین این ظرفیت به سمت هلدینگ‌های  معدنی بخش خصوصی سوق داده می‌شود.

وی با اشاره به شعار سال، متذکر شد: در راستای تحقق شعار سال میزان رشد تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد شده در شهرستان نهبندان تا پایان سال اندازه‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

واگذاری ۱۵۵ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن

فرماندار نهبندان به آخرین اقدامات در حوزه نهضت ملی مسکن در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در مجموع ۱۵۵ هکتار زمین در شهر نهبندان در سه فاز انجام شده است.

ایروانی با بیان اینکه فاز اول ۳۲ هکتار بود که در قالب ۹۳۱ قطعه زمین در اختیار مردم قرار گرفت، ادامه داد: فاز دوم ۶۹ هکتار است که در قالب هزار و ۴۵۰ قطعه زمین در حال واگذاری به مردم است.

وی با تأکید بر اینکه قانون حمایت از فرزندآوری در فاز دوم واگذاری زمین‌های مسکونی لحاظ شده، خاطرنشان کرد:  با توجه به آمار بالای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهر نهبندان الحاق 55 هکتار زمین پیشنهاد شده که در حال تهیه طرح است و امیدوارم بتوانیم طبق وعده راه و شهرسازی این اراضی را الحاق کنیم.

به گفته وی در شهر شوسف هم ۱۹ هکتار در قالب ۲۳۰ قطعه زمین به مردم واگذار شده است.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول