اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تصویر جیمزوب از جزئیات کمربند سیارکی خارج از منظومه شمسی

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا تصویری از دیسک گرد و غباری که ستاره جوان فُم‌الحوت را احاطه کرده شکار کرد.

تصویر جیمزوب از جزئیات کمربند سیارکی خارج از منظومه شمسی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، ساختارهای اطراف ستاره فُم‌الحوت پیچیده تر از ویژگی های قابل مقایسه در منظومه شمسی ما هستند. اکنون تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از دیسک گرد اطراف این ستاره را گرفته است. این تصویر سه کمربند تودرتو را نشان می دهد که تا 23 میلیارد کیلومتر از ستاره امتداد دارند. کمربندهای داخلی برای اولین بار توسط جیمزوب آشکار شد.

مشاهدات جدید توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می دهد که اولین کمربند سیارکی که تا کنون در خارج از منظومه شمسی پیدا شده، پیچیده تر از حد انتظار است.

ستاره شناسان از این تلسکوپ برای بررسی سیستم حلقه غبارآلود اطراف ستاره جوان و داغی که در فاصله 25 سال نوری از زمین قرار دارد و با چشم غیر مسلح (در صورت فلکی ماهی جنوب) قابل مشاهده است، استفاده کردند.

سیستم حلقه فم‌الحوت، از سه کمربند تودرتو تشکیل شده که حدود 23 میلیون کیلومتر امتداد دارند (حدود 150 برابر فاصله زمین و خورشید). مشاهدات جدید جیمزوب نشان می‌دهد که این حلقه‌ها، پیچیده‌تر از کمربند کویپر(کمربندی از اجرام دنباله دار مانند در ورای مدار نپتون) یا کمربند سیارکی بین مشتری و مریخ هستند.

 

اخترشناسان در سال 1983 با استفاده از ماهواره نجومی فروسرخ ناسا ساختاری گرد و غباری را در اطراف فم‌الحوت کشف کردند. با این حال، دو کمربند داخلی این سیستم هرگز دیده نشده بودند.

گمان می‌رود که کمربندهای گرد و غبار اطراف ستاره جوان زباله‌های ناشی از برخورد بین اجرام بزرگ‌تر مانند سیارک‌ها و دنباله‌دارها باشند و به همین دلیل به آنها دیسک‌های زباله می‌گویند.

بیرونی ترین کمربند فم‌الحوت، که دو برابر بزرگتر از کمربند کویپر است، قبلاً توسط تلسکوپ فضایی هابل، رصدخانه فضایی هرشل و آرایه بزرگ میلی متری بزرگ آتاکاما تصویربرداری شده است. با این حال، هیچ یک از آن ابزارها قادر به دیدن ساختار داخلی در کمربند بیرونی نبودند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول