اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اینوتکس ۱۴۰۲| افتتاحیه رسمی رویداد اینوتکس ۲۰۲۳/ دهقانی: قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» ابزار بزرگ و مترقی برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان است

رویداد بزرگ اینوتکس ۲۰۲۳ به صورت رسمی در اولین روز خود افتتاح شد و تا چهار روز، پذیرای علاقه‌مندان حوزه فناوری و نوآوری است.

اینوتکس ۱۴۰۲| افتتاحیه رسمی رویداد اینوتکس ۲۰۲۳/ دهقانی: قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» ابزار بزرگ و مترقی برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری ایران آغاز به کار کرد و مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس، با عنوان اینوتکس ۲۰۲۳، با حضور دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاسی جمهوری، مهدی صفاری‌نیا، ریاست پارک فناوری پردیس و عوامل اجرایی برگزار شد. اندرو فورسنکو، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در علم و فناوری نیز میهمان ویژه این مراسم بود.

یک ابزار بزرگ و مترقی برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان 

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه این مراسم اظهار کرد: در ١٢ سال گذشته روندهای متعددی را تجربه کردیم و امروز درخت زیست بوم فناوری کشور به اندازه کافی بزرگ شده است. آسیب های مختلفی را پشت سر گذاشتیم و امروز فرصتی است که نهال هایی که به درخت تبدیل شدند در سطوح عالی تر حمایت شوند. 

دهقانی فیروز آبادی گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان باید اجرا شود و این قانون ابزار بزرگ و مترقی برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه در دو حوزه فرصت سازی برای بازار داخلی و خارجی در معاونت علمی برنامه ریزی گسترده ای انجام شده است همچنین در نقطه مقابل برای زنده ماندن زیست بوم بر مبنای تجربه های ١٠ سال گذشته با توجه به فرصت های اقتصادی در حوزه فناوری نرم و دیجیتال، سلامت، معدن، امنیت غذایی و... فرصت های بزرگ ایجاد کردیم، گفت: سال گذشته قریب به ٣ میلیارد دلار موافقت نامه برای تجهیزات فناوری بسته شد که این امر نوید بازار پر رونق برای دانش بنیان های تراز کشور است.

دهقانی فیروز آبادی گفت: طی هفته های ظیش رو بسته حمایت های ویژه برای دانش بنیان های نوپا برنامه ریزی شده است که بستر حاصل خیزی برای شکل گیری دانش بنیان های نوپا ایجاد می کنیم.

 

هدف اینوتکس، ارتقای رتبه نوآوری ایران در جهان است

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس، در برنامه افتتاحیه اینوتکس ۲۰۲۳، این نمایشگاه را یک مگارویداد نامید و اظهار کرد:

اینوتکس عملا تبدیل به یک مگارویداد حوزه علم و فناوری کشور شده است که تلاش می‌کند همه بازیگران زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را زیر یک سقف گرد هم آورد. بسیاری از مخاطبین برنامه صرفا برای بازدید از نمایشگاه حضور ندارند، بلکه فرصت آشنایی و شبکه‌سازی کسب‌وکارها و همچنین فرصتی برای معرفی محصولات و خدمات فناورانه در عرصه بین‌الملل است.

وی هدف رویداد اینوتکس را افزایش سطح نوآوری در کشور دانست و افزود: امیدواریم برگزاری سالانه رویداد توسعه کمی و کیفی زیست‌بوم نوآوری و فناوری و همچنین ارتقای رتبه نوآوری ایران در جهان کمک کند. در دوره جدید اینوتکس برگزاری و رونمایی از رویداد ویژه تأمین مالی فینوتکس را نیز داریم که محلی برای حضور نهادهای سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و بازیگران مختلف تأمین مالی زیست‌بوم کارآفرینی است.

وی اظهار داشت: در درجه اول مؤسس و متولی اینوتکس، پارک فناوری پردیس است و در این ۱۲ سال، این پارک تبدیل به یک منطقه نوآوری با زیست‌بوم کامل و محل حضور بازیگران مختلف کارآفرینی تبدیل شده است. صدها شرکت فناور ایرانی و غیر ایرانی، با بیش از ۹۰۰۰ متخصص و با یک ابعاد جامع شهری و مسکونی در پارک موجود هستند.

صفاری‌نیا در پایان تأکید کرد: مجموعه شرکت‌های فناور موجود در پارک شامل مزایای منطقه آزاد مانند معافیت‌های مالیاتی ویژه برخوردار هستند. پارک شامل یک شبکه بین‌الملل است و محصولات فناوران آن در نزدیک یه ۴۰ کشور دنیا عرضه می‌شود. امید ما این است که در آینده‌ای نه چندان دور سهمی بزرگ از اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم و شرایط را برای حضور و فعالیت ده‌ها هزار فناور دیگر و سرمایه‌های آتی کشور که جوانان هستند فراهم کنیم.

 

اینوتکس، رویداد عبور از کلیشه‌ها

سجاد عباسی فشمی، دبیر اجرایی نمایشگاه اینوتکس، نمایشگاه اینوتکس را نمونه‌ای برای عبور از کلیشه‌ها دانست و اضافه کرد: وقتی به نقطه پیدایش خیلی از کسب‌وکارها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که با یک نوآوری و عبور از کلیشه‌ها، نیاز و چالشی را مشاهده و آن را حل کرده‌اند.

وی افزود: اینوتکس نمایشگاهی است که زمینه را برای ایجاد هم‌افزایی استارت‌آپ‌ها و صاحبان کسب‌وکارها فراهم می‌کند. 

فشمی، اینوتکس را متغیر با نیاز روز کشور دانست و افزود: اینوتکس در ابتدای شکل‌گیری زیست‌بوم استارت‌آپی آغاز به کار کرد و همیشه سعی کرده است که فرزند زمانه خود باشد. در ابتدا، هدف اینوتکس انتقال فناوری به کشور بود و رفته‌رفته با رشد و توسعه شرکت‌های داخلی و قابل رقابت‌شدن آن‌ها، هدف نمایشگاه به تبادل فناوری تغییر یافت.

وی در ادامه اضافه کرد: اینوتکس در چند سال اخیر تلاش کرده است که تمام بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری از استارت‌آپ‌ها و پارک‌های فناوری گرفته تا شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را گرد هم آورد.

دبیر اجرایی نمایشگاه اینوتکس ۱۴۰۲ اظهار داشت: امروز در دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس، بیش از ۴۵۰ مشارکت‌کننده به عنوان غرفه‌دار حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار بیننده نیز داشته باشد. اینوتکس در حال حاضر صرفا نمایشگاه نیست، بخش‌های مختلف رویدادی همزمان برگزار می‌شود که موضوعات عمومی کسب‌وکارها، موضوعات آینده فناوری‌ها خصوصا هوش مصنوعی، قوانین و حکمرانی حوزه کسب‌وکارها، ارائه نیازهای فناورانه برای صنایع مختلف و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌گردد.

 

 

نمایشگاه اینوتکس تعامل علم کشورهاست

آندری فورسنکو دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در حوزه علم و فناوری نیز در آیین آغاز به کار دوازدهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس در پارک فناوری پردیس گفت: همه ما متوجه اهمیت علم و فناوری در طراحی و پاسخگویی به مسایل ژئوپلتیک هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر از مسایل حاکم بر این حوزه یکی استقلال و دیگری رقابت پذیری است، در شرایط فعلی با هم بودن از اهمیت وافر برخوردار است و موجب می شود آن دو مورد استقلال و رقابت پذیری را بدست آوریم.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم این ایده را محقق کنیم باید ۲ نکته را در نظر داشته باشیم، اینکه خط مشی را ما نباید از ترفندهای خارجی اخذ کنیم بلکه باید به نیازهای داخلی خود توجه کنیم، یکی از معیارهای مهم ما برای این کار باید توسعه پایدار در مسایل داخلی باشد.

دستیار ویژه رییس جمهور روسیه ادامه داد: امنیت هر فرد و کل کشور از شاخص های مهم این امر است، انواع مسایل مختلف بر کیفیت زندگی اثر می گذارد مثلا بهداشت و امنیت غذا از اهمیت وافر برخوردار است.

وی یادآور شد: بحث حفظ تمامیت ارزی نیز مهم است، باید حمل و نقل بین الملل و ارتباط مردم را فراهم کنیم و مهمتر از این، در این زمینه سامانه تامین انرژی بر ای کشور است که در این صورت می توانیم همه امور را محقق کنیم.

وی گفت: بنابراین نباید طرح های فناوری ما به محیط زیست آسیب بزند بلکه باید طرح های پاک باشد. بنا نیست مسائلی را که مورد حل و فصل قرار می دهیم فقط مربوط به فرد و کشور باشد بلکه باید برای صلح و تامین استقلال جامعه جهانی نیز باشد.

وی ادامه داد: ما باید برای تامین استقلال کارهایی را انجام دهیم که دیگران قادر به انجام آن نباشد، باید کارهای ملی ما پیشرو کشورهای دیگر باشد.

وی گفت: این فناوری ها مواردی است که در حال حاضر ما در کشور خود و اینوتکس می بینیم، نمایشگاه اینوتکس تعامل علم کشورها و عرصه تجارت و کسب و کار ‌است، این مسئله در کشور ما وجود دارد.

وی گفت: از یک طرف می دانیم که تفاهم نامه ها باید همه افراد را به توافق براسند ولی در عین حال منوط به ابزارهای خارجی نیز هستند مثل صندوق های حمایتی، صندوق هایی که کل زنجیره های ایده تا عمل را محقق کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که روسیه بتواند در نمایشگاه اینوتکس امسال نتایج موفقیت آمیز خود را با ایران به اشتراک بگذارد.

 

دوره دوازدهم اینوتکس، میزبان بیش از ۴۵۰ مشارکت‌کننده از زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور اعم از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد فناوری، پارک‌های علم و فناوری، برگزارکنندگان رویدادهای کارآفرینی و صنایع بزرگ است و در آن، برنامه‌هایی نظیر ارائه جدیدترین محصولات و خدمات فناورانه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازدیدکننده حضوری و برخط (آنلاین) برگزار می‌شود. این رویداد از امروز تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه، به مدت ۴ روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذیرای علاقمندان و مخاطبان در پارک فناوری پردیس خواهد بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول