اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

انجام مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری بغداد در سطح کارشناسی

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری بغداد در سطح کارشناسی در حال انجام است، افزود: اگر مصری‌ها تاکنون اعلام نکرده‌اند منتظرند تا در اصول کلی توافق حاصل شود.

انجام مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری بغداد در سطح کارشناسی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- سیدرضا سید افقهی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به مذاکرات ایران و مصر، اظهار کرد: بعد از توافق ننگین «کمپ دیوید» توسط «انور سادات» رئیس جمهور وقت مصر و «مناخیم بگین» نخست وزیر وقت اسرائیل، رابطه ما با مصر قطع شد.

وی ادامه داد: پس از سرنگونی «حسنی مبارک» هم ایران تلاش کرد با تغییر فضای سیاسی و موضع مثبتی که نسبت به انقلاب مردمی مصر داشت فضا را تغییر دهد اما علیرغم دیدارهایی که مقامات عالی رتبه در آن زمان داشتند و همچنین ملاحظاتی را که دولت «محمد مرسی» در نظر گرفت از جمله اینکه تعهد کرده بودند پیمان کمپ دیوید را لغو نکنند و همچنین «علی سالم» را سفیر مصر در تل آویو معرفی کرد، این امکان فراهم نشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: متأسفانه روابط ایران و مصر چه قبل از سرنگونی حکومت مبارک بخاطر معاهده کمپ دیوید و چه بعد از سرنگونی آن به دلیل وجود مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و فشارهای آمریکا، ترمیم نشد.

هیچ‌گاه روابط ایران و مصر تبدیل به روابط خصمانه نشد

سید افقهی با بیان اینکه انتقاداتی نسبت به حکومت السیسی وجود داشت اما هیچگاه روابط ایران و مصر تبدیل به روابط خصمانه نشد، خاطرنشان کرد: با توجه به از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی، مصری‌ها نیز به دنبال تعریف کردن روابط و جایگاه خود در سطح منطقه هستند.

مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری بغداد در سطح کارشناسی در حال انجام است

وی با بیان اینکه مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری بغداد در سطح کارشناسی در حال انجام است، افزود: اگر مصری‌ها تاکنون این مذاکرات را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند منتظرند تا در اصول کلی و نکات مشترک عمومی توافقی حاصل شود.

با مصری‌ها ملاحظه خاصی نداریم

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: ما با مصری‌ها ملاحظه خاصی نداریم اما چون این کشور با عربستان اشتراک موضع‌گیری داشت و عمدتاً مواضع آنها همان ملاحظات ریاض و کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس مبنی بر اتهام به ایران از جمله دخالت در یمن، سوریه، لبنان و عراق بود که خدا رو شکر با مصالحه‌ای که با سعودی‌ها داشتیم در حال حل شدن است.

مصر به دنبال ترمیم روابط خود در ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی با ایران است

سید افقهی با بیان اینکه ممکن است مصری‌ها به مثلث ایران، عربستان و مصر بپیوندند گفت: مصر به دنبال ترمیم روابط خود در ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی با ایران است، تصریح کرد: ایران و مصر در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی به عنوان مثال در سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش غیر متعهدها با هم شریک است.

دیدار غیر رسمی مقامات ترکیه و مصر

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: بعد از کودتای «السیسی»، ترکیه پناهگاه اخوان المسلمین مصر شد و حتی شبکه‌های تلویزیونی ضد السیسی راه اندازی کردند و تنش‌ها بالا بود اما خوشبختانه در حال حاضر مصر و ترکیه علاقمند به ترمیم روابط خود هستند و حتی مقامات دو کشور دیدارهای غیر رسمی را داشتند.

سیدافقهی تأکید کرد: در آینده هرچه روابط ما با عربستان تثبیت شود و هرچه شاهد بازتاب بیشتر این توافق در سطح منطقه باشیم قطعاً مصر تمایلی به منزوی شدن نخواهد داشت.

ملاقات رؤسای جمهور ایران و مصر نیازمند طی مراحل دیپلماتیک و حقوقی است

وی با اشاره به احتمال دیدار رؤسای جمهور ایران و مصر، افزود: هیچ چیزی در عالم سیاسی محال نیست اما در اینباره پروتکل‌های سیاسی‌، تشریفاتی و دیپلماتیک وجود دارد. مثلاً اگر در حاشیه نشست جنبش غیر متعهدها این دیدار انجام شود به معنای بازگشت روابط دیپلماتیک نیست بلکه به معنای علامت مثبتی است که دو طرف تمایل دارند هرچه سریع‌تر روابط در سطح تبادل سفیر شکل گیرد. بنابراین ملاقات رؤسای جمهور دو کشور نیازمند طی مراحل دیپلماتیک و حقوقی است.

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول