اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تلاش دیپلمات آمریکایی برای تخریب توافق ایران-عربستان سعودی

نماینده آمریکا در امور یمن مدعی شده ایران علی‌رغم توافق با عربستان سعودی در حال ارسال سلاح به یمن است.

تلاش دیپلمات آمریکایی برای تخریب توافق ایران-عربستان سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تیموثی لندرکینگ»، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن امروز پنجشنبه با ارائه اطلاعات مخدوش تلاش کرد توافق ایران و عربستان سعودی را زیر سوال ببرد. 

لندرکینگ مدعی شده ایران علی‌رغم توافق با عربستان سعودی اقدام به قاچاق سلاح و مواد مخدر به یمن برای دامن زدن به درگیری‌ها در این کشور کرده است.  

دیپلمات آمریکایی مدعی شد: «ایرانی‌ها قاچاق سلاح و مواد مخدر در این درگیری را ادامه داده‌اند و ما بسیار نگران هستیم که این روند علی‌رغم مزایای ناشی از توافق ایران-سعودی ادامه پیدا کند. بنابراین من فکر می‌کنم اینجا در فضایی قرار داریم که باید آن را زیر نظر داشته باشیم.»

مقام‌های دولت آمریکا در محافل علنی از توافق ایران و عربستان سعودی حمایت کرده‌اند. با وجود این، برخی گزارش‌ها حاکی است اعضای دولت «جو بایدن» در محافل پشت‌پرده نارضایتی‌هایشان را از آن، به ویژه از اینکه توافق با تسهیل‌گری چین انجام شده ابراز کرده‌اند. 

ماه گذشته (فروردین‌ماه) روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد توافق ایران و عربستان سعودی عصبانیت «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به همراه داشته و او این موضوع را به «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی منتقل کرده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته برنز به بن‌سلمان « گفته که آمریکا از آشتی‌جویی ریاض با تهران و سوریه که هر دو هنوز تحت تحریم‌های غرب هستند شوکه شده است.»

بسیاری از کارشناسان حصول توافق میان ایران و عربستان در پکن، پایتخت چین را نشانه‌ای از کاهش نفوذ آمریکا و سرآغاز دوران جدیدی از روابط بین‌المللی دانسته‌اند. 

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز ۱۹ اسفندماه سال ۱۴۰۱ در پکن، پایتخت چین به توافقی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها دست یافتند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول