اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نامه قانونگذاران آمریکایی به سران ۴ کشور برای اقدام علیه سپاه

گروهی از قانونگذاران از هر دو حزب آمریکا با ارسال نامه‌ای به سران ۴ کشور خواستار اقدام علیه سپاه شدند.

نامه قانونگذاران آمریکایی به سران ۴ کشور برای اقدام علیه سپاه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلافی متشکل از قانونگذاران هر دو حزب آمریکا روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به سران کشورهای استرالیا، هند، انگلیس و کانادا از این کشورهای متحد واشنگتن خواسته‌اند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار دهند. 

۲۲ قانونگذار جمهوری‌خواه و دموکرات این نامه‌‌ها را که به صورت جداگانه خطاب به سران هر یک از چهار کشور نگاشته شده امضا کرده‌اند. 

اقدام نماینده‌های کنگره بخشی از جنگ ترکیبی کشورهای غربی برای فضاسازی علیه ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به ویژه در ماه‌های گذشته قوت گرفته است. 

از ماه گذشته تا کنون قانونگذاران آمریکایی چندین اقدام مشابه با تمرکز بر سپاه انجام داده‌اند. به عنوان مثال روز سوم فروردین، ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه به رهبری سناتور «جیمز ریش» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «آیداهو» و عضو کمیته روابط خارجی سنا در نامه‌ای به «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند

کمتر از ۲۰ روز بعد، یک گروه دو حزبی متشکل از ۱۳۰ قانونگذار آمریکایی بار دیگر در نامه‌ای به بورل از اتحادیه اروپا خواستار اقدام علیه سپاه شدند

روز ۲۵ فروردین‌ماه، تنها سه روز بعد از نامه ۱۳۰ قانونگذار به بورل یک قانونگذار آمریکایی با معرفی قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» آن اتحادیه قرار دهد. 

فشارهای قانونگذاران آمریکایی بر کشورهای اروپایی برای اقدام علیه سپاه بعد از آن صورت می‌گیرد که پارلمان اروپا چند ماه پیش قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور برای اقدام علیه سپاه به تصویب رساند. 

با وجود این، اتحادیه اروپا یک هفته بعدتر علی‌رغم اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از اعضای سپاه پاسداران، از قرار دادن نام سپاه در فهرست مذکور خودداری کرد.  

ایران پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت هرگونه اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخی متناسب به این اقدام خواهد داد.

بورل روز سوم بهمن‌ماه قبل از آغاز نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا تأکید کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه است.

پس از این عقب‌نشینی از سوی بورل، مقام‌های سایر کشورهای اروپایی هم از وعده‌های تند اولیه خود درباره انجام چنین اقداماتی عقب نشستند.

به عنوان مثال، «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان هم روز یک اسفند گفت کارشناسان آلمانی هیچ مبنای حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اروپا پیدا نکرده‌اند او گفت: «تا الان ما دلایل حقوقی در اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را نداریم.»

وزارت خارجه آلمان روز ۳۰ دی‌ماه هم اعلام کرده بود که قرار دادن سپاه در چنین فهرستی با موانع حقوقی روبرو است.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز ۳۰ دی‌ماه در یک نشست خبری در برلین گفته بود: «موضع ما این است که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید- و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.»

اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران دنباله‌روی از سیاست ترامپ است که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داد. 

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد است».

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول