اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

بورل در نامه‌ای محرمانه: آماده همکاری با چین در مسئله اوکراین هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به وزاری خارجه کشورهای عضو نوشت که این اتحادیه آماده همکاری جدی با چین روی طرحی برای پایان دادن به جنگ اوکراین است.

بورل در نامه‌ای محرمانه: آماده همکاری با چین در مسئله اوکراین هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، باوجود ابراز مخالفت‌های علنی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با طرح صلح چین برای جنگ اوکراین، اما اکنون از موافقت مخفیانه او با تلاش‌های پکن خبر می‌رسد.

نشریه «فایننشال تایمز» امروز (جمعه) از دستیابی به نامه‌ای خبر داد که در آن بورل خطاب به وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بر آمادگی این اتحادیه برای همکاری با چین در مسئله اوکراین تاکید کرده بود.

بورل در این نامه نوشته که اتحادیه اروپا برای تعامل جدی با چین جهت یافتن راهکاری برای جنگ اوکراین، فارغ از حمایت‌های پکن از مسکو در حوزه‌های مختلف، آمادگی دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر به‌صورت تمام‌قد با طرح صلح چین ابراز مخالفت علنی کرده بود، در این نامه با لحنی کاملا متفاوت نوشته که این اتحادیه از «تمام گام‌های واقعا مثبت چین برای یافتن راهکار» جنگ اوکراین استقبال می‌کند.

فایننشال‌تایمز به نقل از نامه بورل نوشت: «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره تلویحی به اکراه کشورهای عضو برای پذیرفتن رویکرد سخت‌گیرانه آمریکا علیه چین، تاکید کرده که آنها نباید جلوی قدرت رو به رشد کشورهای در حال توسعه بایستند».

وی همچنین اذعان کرده که اتحادیه اروپا حین تعامل با کشورهای کم‌درآمد باید نفوذ چین را هم درنظر بگیرد و انتظار نداشته باشد که آن کشورها فقط یکی از دو طرف (چین یا اروپا) را انتخاب کنند.

بر این اساس، بورل همچنین اضافه کرد: «اتحادیه اروپا باید آگاه باشد که بسیاری از کشورها، نفوذ ژئوپلتیکی چین را به‌عنوان موازنه‌ای در برابر غرب و اروپا می‌بینند. آنها می‌خواهند فضای مانور خود را بدون انتخاب یک طرف، افزایش دهند».

پیش از این، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تندی از طرح صلح چین درباره اوکراین انتقاد کرد و مدعی شد این اصلا طرح صلح نیست. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول