اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

10 فرمان فوتبال؛ یک شوخی بی نمک/ بی توجهی باشگاه ها به قوانین کارگروه خلق الساعه

مصوبه 10 بندی کارگروه عالی نظارت بر مسابقات لیگ از سوی بازیکنان، مربیان و مدیران باشگاه‌ها نادیده گرفته شد و هر روز بیانیه ها و مطالب تندتری علیه یکدیگر منتشر کردند.

10 فرمان فوتبال؛ یک شوخی بی نمک/ بی توجهی باشگاه ها به قوانین کارگروه خلق الساعه

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، یازدهم اردیبهشت 1402 کارگروه عالی نظارت بر مسابقات مصوبه 10 بندی خود را از طریق سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد و  مدعی شد، هدف این کارگروه پرهیز از حاشیه ها و ایجاد آرامش بیشتر در هفته های پایانی مسابقات لیگ برتر و لیگ یک است.

2 دستور از این 10 فرمان مصوب عبارت بود از: «ممنوعیت صدور بیانیه توسط باشگاه ها و عوامل منتسب به آنها و گزارش به ارکان قضایی فدراسیون به منظور برخورد در صورت عدم رعایت،  ممنوعیت اظهار نظر و مصاحبه علیه مقامات رسمی از جمله داوران از سوی باشگاه ها و عوامل منتسب به آنها و معرفی به ارکان قضایی در صورت عدم رعایت» اما فقط  سه چهار روز بعد از این مصوبات شاهد جنگ بیانیه‌ای باشگاه های مدعی قهرمانی لیگ برتر به صورت گسترده بودیم. بیانیه های تندی که یکی پس از دیگری منتشر شد و بازتاب خیلی گسترده ای در رسانه ها داشت.

باشگاه‌ها با انتشار این بیانیه های احساسی و هوادار پسند! به نوعی 10 فرمان فدراسیون فوتبال را به سُخره گرفتند. حتی برخی از مدیران باشگاه ها تندترین مواضع را علیه مسئولان برگزاری مسابقات گرفتند که واکنش ارکان قضایی فدراسیون فوتبال نسبت به این اتفاقات تنها دعوت مدیران پرسپولیس، استقلال و سپاهان به کمیته اخلاق بود و بعد از آن هم دیگری خبری از برخورد قاطع و قانونی تا امروز نشد! برخی از کارشناسان حقوقی در ورزش معتقدند که تشکیل این کارگروه عالی نظارت بر مسابقات تشکلی من در آوردی است! که کارایی هم ندارد. 

یکی از کارشناسان حقوقی در ورزش کشور که نمی‌خواست نامش بیان شود در گفت و گو با فارس اظهار داشت:« این 10 فرمان نوعی شوخی بود! دقیقا انگار قوه قضائیه هر روز بیانیه بدهد و بگوید اگر کسی دزدی بکند با او برخورد می‌کنیم! خُب اینکه توضیح واضحات محسوب می شود. این 10 فرمان،  فشل بودن سیستم مدیریت در فوتبال را به رخ می کشد زیرا اگر مدیریتی جامع الشرایط و مقتدر در فوتبال وجود داشت چنین مصوبه‌های تهدید آمیزی منتشر نمی‌شد. چرا باید فدراسیون بازیکنان و مربیان یا باشگاه‌ها را تهدید کنید که اگر فلان صحبت و فلان بیانیه را بدهید با شما برخورد می‌کنیم. طبیعی است که نباید چنین رفتارهایی انجام شود.»

در واقع کارشناسان حقوق ورزشی اصل تشکیل این کارگروه عالی نظارت بر مسابقات را زیر سوال می‌برند و مصوباتش را هم منطبق بر قوانین نمی دانند. هرچه هم لیگ به روزهای حساس خود نزدیک تر می شود بیانیه ها و مصاحبه ها تندتر و آتشین تر می شود. به طوریکه روز گذشته در کمال ناباوری شاهد بودیم که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس علیه سرمربی تیم سپاهان اصفهان مصاحبه کرد و باشگاه اصفهانی هم از این مدیر شکایت کرد! امید نورافکن بازیکن تیم فوتبال سپاهان از ماجراهای پشت پرده سخن گفت و اینکه تیم فوتبال این باشگاه قهرمان واقعی لیگ است و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم این بازیکن را احضار کرد.

در واقع فقط مرور اتفاقات و مصاحبه‌های بعد از هفته بیست و نهم لیگ برتر نشانگر ناکارآمد بودن مصوبه 10 فرمانی کارگروه عالی نظارت بر مسابقات است.کمیته ای که ریاستش را دبیر کل فدراسیون فوتبال برعهده دارد و ارکان قضایی، حراست و مسئولان سازمان لیگ هم در آن عضو هستند اما این کارگروه خلق الساعه تاکنون نتوانسته آرامش را به فوتبال حاکم کند و  بازهم شاهد  بیانیه ها و درگیری های غیر ورزشی هستیم. مطالبی که باشگاه ها نیز به خواسته هوادارانشان و برای اینکه آنها تصور نکنند مقابل رقیب کم آورده اند هر روز مطلبی  منتشر می کنند و اطمینان خاطر هم دارند که نهایت تصمیمی که ارکان قضایی هم در مورد این رفتارهای غیر حرفه ای و غیر مسئولانه بگیرد جریمه ای نقدی خواهد بود. 

5 روز پر التهاب دیگر تا پایان لیگ برتر بیست و دوم و تعیین قهرمان مسابقات زمان داریم اما ممکن است در این روزهای آخر هم هر لحظه باشگاهی با انتشار بیانیه ای یا انجام مصاحبه‌ای چالش و حاشیه جدید برای فوتبال ما بسازد که اعضای کارگروه عالی نظارت بر مسابقات نیز تماشاگرش باشند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول