اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

جلیلی: سیاست، اقتصاد و فرهنگ باید با دانشگاه در ارتباط باشند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید فقط صنعت با دانشگاه در ارتباط باشد بلکه سیاست، اقتصاد و فرهنگ هم باید با دانشگاه در ارتباط باشند.

جلیلی: سیاست، اقتصاد و فرهنگ باید با دانشگاه در ارتباط باشند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی ظهر امروز (دوشنبه 25 اردیبهشت) در سلسله جلسات «کارگزار ملت»که با همت بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، حضور یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این جلسه گفت: معمولا کارآمدی با شاخص‌هایی از قبیل پیشرفت صنعتی، کشاورزی و پزشکی سنجیده می‌شود. من معتقدم اگر می خواهیم در کشور موفقیت و پیشرفت داشته باشیم، در کنار پیشرفت های صنعتی، پزشکی و کشاورزی حتما باید پیشرفت در علوم انسانی داشته باشیم چرا که در واقع لازمه سایر پیشرفت ها، پیشرفت در علوم انسانی است.

وی ادامه داد: علوم انسانی بنیان های مشترکی دارد. یکی از پیشرفت های غرب در پارادایم خود این بود که اندیشه را  به آنچه ناظر به مسایل کشور خود بوده است، امتداد دادند. غرب توانسته اندیشه خود را امتداد داده و آن را به مسایل جامعه بیاورد و تمدن غرب را شکل داده است. یکی از عقب ماندگی های ما این است که اندیشه را به تمدن ارتباط ندادیم و اندیشه در اقتصاد، سیاست و فرهنگ امتداد ندادیم. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه نگاه پایه ای به علوم انسانی که بتواند مسایل جامعه را حل کند بسیار جدی است، تصریح کرد: یک سوال جدی این است که به چه میزان علوم انسانی در شناخت مسایل و حل آنها کاربرد داشته است؟ به طور مثال وقتی از اقتصاد و قیمت ارز، خودرو و مسکن صحبت می کنیم، باید بررسی کنیم مراکز علوم انسانی در این زمینه چه پاسخی دارند و آیا علوم انسانی می تواند در کشور به مسایل جامعه پاسخ مناسبی بدهد یا نه؟

جلیلی خاطر نشان کرد: اگر می خواهید مسایل کشور به خوبی فهمیده شود و راه حل های درست ارایه شود و آنها به درستی اجرا شود، نمی توان نقش علوم انسانی را نادیده گرفت. سوال دیگر این است که آیا  ما از وضع موجود به وضع مطلوب در استفاده از علوم انسانی حرکت می کنیم یا نه؟ دولت باید دانشگاه را یک ظرفیت برای بهره گیری از علوم انسانی برای حل مسایل کشور بداند. اگر دانشگاه و دانشجو علوم انسانی در این زمینه موثر نیست باید آسیب شناسی شود که چرا شرایط اینگونه شده است. فقط اینطور نیست که صنعت با دانشگاه در ارتباط باشد بلکه سیاست، اقتصاد و فرهنگ هم باید با دانشگاه در ارتباط باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به این سوال که «شاخص های دولت انقلابی» چیست؟ گفت: شاخص های مختلفی برای ارزیابی عملکرد دولت منتخب مردم وجود دارد و این شاخص‌ها برای این است که اگر دولت این شاخص ها را به درستی پیش ببرد از او حمایت و پشتیبانی کرد. اگر در پیشبرد شاخصی دولت عقب بود باید آن را نقد کرد. دانشگاه در این زمینه بسیار می‌توانند موثر باشند. دولت سایه یک گفتمان است و آحاد جامعه در وسع خود باید به روند پیشبرد مسایل جامعه کمک کنند. هر دانشگاهی می تواند یک دولت در سایه باشد و مسایل را رصد و پایش کند.

وی همچنین در پاسخ به نقد یک دانشجو اظهار کرد: رفتارهای پوپولیستی موضوع مهمی است؛ البته برخی نیت خوانی مصداق رفتار پوپولیستی است. اگر به جای تامل در مسأله‌ای، با آن مسأله برخورد شعاری کردیم، رفتار پوپولیستی انجام داده‌ایم. در کشور باید تامل و بررسی مسایل حل شود و صرف انتشار توییت نمی تواند مشکلات را حل کند.

وی افزود: بحث ما این است که کارنامه چهار ساله کشور به درستی بررسی و نقاط ضعف و قوتش بررسی شود. نمی شود کلی حرف زد و گفت موفق بودیم یا نبودیم. دشمن چهل سال هرکاری می توانسته علیه کشور انجام داده ولی موفق نشده است چون ما قوی بوده ایم و اعتراف کرده فشار حداکثری شکست فاحش خورده است البته بحث این نیست که نقاط ضعفش دیده نشود بلکه با نقاط قوت، ضعف ها را برطرف کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دشمن از اقدامات خود علیه ما دست برنداشته و سعی می کند نقاط قوت ما را بپوشاند، گفت: در این شرایط که در مسایل اقتصادی مشکل پیش آمده است باید بتوانیم براساس نقاط قوت خود آن مشکلات را حل کنیم. کشور فقط مقاومت نداشته بلکه پیشرفت هم داشته است. دشمن می گوید صادرات تجهیزات نظامی ایران می تواند معادلات جنگ در اوکراین را تغییر دهد. خب چرا ما این موفقیت ها را در عرصه خودرو نداشته ایم؟ چون راه حل ها غلط ارایه شده است.

جلیلی ادامه داد: سال۹۲ تجویز داده شد اگر مشکلات را با فلان کشور حل کنیم، مشکلات کشور حل می شود. بر این اساس این راهکار، توافق می شود اما طرف مقابل زیرمیز می زند و شرایط اقتصادی بدتر می شود. این راه جواب نداد. این مسایل را باید دقیق دید. اگر راهکار ارایه شده خطا داشت، باید آن خطا اصلاح شود. اینجا دانشگاه می تواند نقش داشته باشد نه اینکه با توییت، مسایل را بالا و پایین کرد.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: تورم خیلی قدیمی است و مخصوص این چهار سال نیست و باید سریع‌تر حل می شد. شش برنامه پنج ساله قبل و شش برنامه بعد انقلاب وجود داشته است که باید این برنامه های آسیب شناسی شود. اینجا رفتار پوپولیستی جواب نمی دهد بلکه موجب مزمن شدن مسایل می شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد: باید بر دولت ها نظارت شود که آیا اولویت ها را درست انتخاب می کنند یا خیر. دانشگاه می تواند اولویت ها را تعیین کرده و آنها را با دولت در میان بگذارد. تورم مسأله ناشناخته ای نیست و اگر روی آن تمرکز وجود داشته باشد می تواند این بیماری را درمان کند. دولت باید بر روی مسایل اصلی کشور تمرکز کند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که چرا در دولت حضور ندارد، گفت: مدیریت کشور یک کار تیمی است و قرار نیست همه در زمین باشند. کسانی که روی نیمکت یا روی سکو هستند شاید بهتر بتوانند مسایل را درک کنند. هر دولتی منتخب مردم باشد همه وظیفه کمک داریم ولی اگر دولتی نگاه نزدیک‌تری داشته باشد، آثار کمک بیشتر می شود. خیلی از کمک هایی که به دولت سیزدهم می دهیم به دولت قبلی هم ارایه دادیم. در زمینه برجام ما دیدگاه های خود را مطرح کردیم؛ در این دولت هم دیدگاه و راه حل های خود را به موقع مطرح می کنیم. نگاه دولت هم همراه‌تر است و راه حل ها را به دستگاه ها ارجاع داده اند ولی مهم این است که نتیجه مدنظر به دست آید.

وی درباره شرایط کشور نسبت به اول انقلاب گفت: امید به زندگی از ابتدای انقلاب افزایش  و مرگ و میر اولاد کاهش یافته است. دور همین میدان آزادی کپرنشین وجود داشت. کشور پیشرفت داشته اما انقلاب به حداقل ها راضی نیست و به قله نگاه می‌کند.

در ادامه دانشجویی خطاب به جلیلی گفت که شما از شرایط محرومین خبر ندارید و چون تفنگ در دست دارید، هرکاری می کنید و تعدادی از جوانان را اعدام کردید که آنها معاند نبودند که جلیلی در پاسخ گفت: روح الله عجمیان چه برخورداری از انقلاب داشت؟ پدرش کارگر روزمزد بود ولی شما از قاتلش حمایت می کنید. آرمان علی وردی چه شد؟ همه دنیا فیلم برخورد با آنها را دید. اگر از محرومین صحبت می کنید که افتخار انقلاب اسلامی این است که همین افراد پای انقلاب هستند نه ویژه خواران. حمایت از افرادی که وحشیانه ترین عمل را انجام داده اند، افتخار ندارد. کسی که دو نفر در مشهد را به قتل رساند افتخار ندارد. گفتید تفنگ دست شماست. سال گذشته در تهران ۱۰ نفر  شهید امنیت شدند. وقتی کسانی که تفنگ ندارند این همه جنایت می کنند، اگر تفنگ در دست داشته باشند، چه می کنند؟ آنها وقتی تفنگ داشتند۱۷ هزار نفر را شهید کردند.

وی در خصوص به رسمیت شناختن حق اعتراض گفت: من در همین چند ماه در حد خود در دانشگاه ها حضور یافته و پاسخ به اعتراضات داده ام. مشکلی در آزادی بیان نیست ولی باید آزادی بیان در چارچوب قانون باشد که اینکه کسی را در خیابان مثله کنند یا به آمبولانس حمله کنند. جامعه باید بداند کشور و نظام از آن خود اوست و در مسایل  کشور مشارکت کند. مشارکت در فضای رقابتی شکل می‌گیرد ولی رقابت هم ضوابط دارد. در ترکیه هم سه نفر کاندید می‌شود نه سی نفر. در انتخابات ایران در سال ۸۸ هم ۸۵ درصد مشارکت کردند ولی کسانی که رای نیاوردند، برای کشور چندین ماه مشکل ایجاد کردند، اما همین افراد از سال ۹۲ کشور را هشت سال در اختیار داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول