اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نخست‌وزیر سابق انگلیس: غرب بیش از اندازه به چین وابسته شده است

نخست وزیر سابق انگلیس مدعی شد چین «بزرگترین تهدید پیش روی جهان آزاد» است اما کشورهای غربی بیش از اندازه به پکن وابسته شده‌اند.

نخست‌وزیر سابق انگلیس: غرب بیش از اندازه به چین وابسته شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لیز تراس»، نخست وزیر سابق انگلیس در موضعی خصمانه مدعی شد چین «بزرگترین تهدید پیش روی جهان آزاد» است و کشور خود و دیگر متحدان غربی آن را به «وابستگی بیش از حد» به پکن متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری «پرس اسوسیشن»، لیز تراس نامش به عنوان کوتاه مدت ترین نخست وزیر تاریخ انگلیس ثبت شده، و بسیاری انتظار داشتند در صورت ادامه یافتن نخست وزیری اش موضعی تندروتر از دولت فعلی در قبال چین اتخاذ کند.

تراس در «اجلاس دموکراسی کپنهاگ» پیش از سفر جنجالی و تحریک آمیزی که قرار است فردا سه شنبه به تایوان داشته باشد سخنرانی کرد. او در این سخنرانی در حالی که خودش لفاظی‌های تندی را علیه پکن مطرح کرد مدعی شد که غربی ‌ها نباید تسلیم «قلدری‌های لفاظانه حکومتهای مستبد» شوند.

نخست وزیر سابق انگلیس مدعی شد: «تردیدی وجود ندارد که کل جهان غرب از جمله آمریکا، اروپا و بریتانیا بیش از حد به چین وابستگی پیدا کرده‌اند و این یک مشکل است چون اهرمی علیه ما به چین داده و همین طور یک مساله اقتصادی نیز هست. بریتانیا لازم است اقدامات بیشتری علیه چین اتخاذ کند اما نه فقط بریتانیا بلکه کل قاره اروپا و آمریکا نیز باید چنین کاری را انجام دهند.»

او با طرح این ادعا که مساله چین «ارتباط ذاتی» با جنگ در اوکراین دارد، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «شی جینپینگ»، همتای چینی او را شبیه به هم دانست.

با وجود آنکه «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس اوایل امروز در دیدار با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین وعده ارسال جنگنده برای کی‌ِیف را مطرح نکرد اما لیز تراس درخواست خود برای آنکه بریتانیا به اوکراین جنگنده بدهد را تکرار کرد.

تراس در این گردهمایی با این سوال که آیا دولت لندن به اندازه کافی برای حمایت از اوکراین تلاش می‌کند مواجه شد. او با اشاره به اعلامیه اخیر انگلیس درباره ارسال موشکهای دوربرد «استورم شادو »به اوکراین گفت: «فکر می‌کنم ما برای اوکراین موشکهای دوربرد اضافی ارسال می‌کنیم و این بسیار مطلوب است.»

او ادامه داد: «من گفته‌ام که خواستار ارسال جنگنده‌های ما به اوکراین هستم. می‌دانم که ما به ارائه برنامه آموزشی در این زمینه می‌پردازیم اما باید روی اوکراین تمرکز کنیم. ما همچنین باید روی تهدید چین نیز تمرکز کنیم.»

تراس مدعی شد: «پیام من این است که این مسائل دارای ارتباط ذاتی با یکدیگر هستند. اگر ما از چین چشم برداریم در ادامه مسیر با مشکلی بسیار بسیار جدی مواجه خواهیم شد.»

او در پاسخ به سوالی درباره مقایسه بین موضع خودش نسبت به پکن با موضع دولت فعلی انگلیس گفت: «من پای ارزیابی خودم درباره اینکه باید چین را به عنوان یک تهدید تعیین کنیم هستم. فکر می‌کنم آنها یک تهدید خیلی واضح هستند. فکر می‌کنم چین بزرگترین تهدید علیه جهان آزاد که ما تا کنون با آن مواجه شده‌ایم است.»

لیز تراس قرار است در سفر فردا سه شنبه خود به تایوان به دیدار مقام‌های دولت این جزیره برود. این سفر او در زمانی حساس برای روابط بین غرب و پکن که احتمالا از این سفر خشمگین خواهد شد، انجام می‌شود.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول