اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«بی‌نهایت شو» محفلی در نمایشگاه کتاب که خادمان امام رضا (ع) برای دهه هشتادی‌ها رقم زدند

خادمان امام رضا (ع) با برگزاری محفل «بی‌نهایت شو» برای دهه هشتادی‌ها در نمایشگاه کتاب لحظات خوب و جذابی را برای این نسل رقم می‌زنند.

«بی‌نهایت شو» محفلی در نمایشگاه کتاب که خادمان امام رضا (ع) برای دهه هشتادی‌ها رقم زدند

خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات ـ مهدی احمدی: ذهن‌شان پر از علامت سؤال است؛ پرسش‌هایی که جوابی برایش پیدا نکرده‌اند؛ هزار و یک سؤال درباره خودشان، خدا، هستی، سیاست، اخلاق، دین و ... پرسش‌هایی که به دغدغه ذهنی و فکری‌شان تبدیل شده، اما نه جایی برای طرح آنها پیدا کرده‌اند و نه گوش شنوایی برای شنیدنش.

اینجا در غرفه کودک و نوجوان انتشارات آستان امام رضا (ع) انگار گم‌شده‌شان را یافته‌اند، محفلی برای حرف زدن و پرسیدن و شنیده شدن، جایی برای بلندبلند فکر کردن و صحبت کردن و شنیدن افکار و دغدغه‌های هم‌سن‌و‌سال‌هایشان. برای همین دسته دسته وارد غرفه می‌شوند و با اشتیاق و کنجکاوی روی صندلی‌ها می‌نشینند تا نوبت‌شان برای گفتن و شنیدن برسد. اینجا غرفه کودک و نوجوان انتشارات آستان قدس رضوی است؛ اینجا پاتوق گرم دهه هشتادی‌هاست.

اول چشمشان به نوشته بالای ورودیِ آبی‌رنگ غرفه می‌افتد: «پاتوق دهه هشتادیا»، بعد هم به شور و حال و چهره‌های خندان یا متفکر و پرسش‌گری که دور هم روی دو ردیف صندلی نشسته‌اند و بساط پرسش و پاسخ‌شان برپاست.

از این صحنه و از این غرفه نمی‌شود گذشت، پس وارد می‌شوند، معمولاً هم در گروه‌های دو یا چند نفره دوستانه. بخواهند یا نخواهند قلابِ پاتوق، یقه ذهن و دل  همگی یا حداقل یکی‌شان را می‌گیرد و دقیقه‌ای نگذشته خودشان را روی صندلی کنار حاضرین در محفل می‌بینند. قبلی‌ها جمع‌تر می‌نشینند تا جا برای دوستان جدیدشان باز شود.

دورهمی‌شان این شکلی است که یک داوطلب روی سکوی دایره‌ای‌شکل وسط می‌ایستد و با طرح یک موضوع که روی برگه‌ای نوشته شده و آن را به طور اتفاقی و با هدایت میزبان از توی ظرف شیشه‌ای برداشته، ذهن بقیه بچه‌ها را که روی ردیف‌های صندلی نشسته‌اند، به چالش می‌کشد. دقایقی نگذشته که گعده آنها که حالا تبدیل به یک جمع دوستانه شده، محل طرح عمیق‌ترین و متنوع‌ترین پرسش‌هایی می‌شود که گویی دغدغه فکری یکایک‌شان بوده است و به احتمال زیاد دغدغه ذهنی هر نوجوانی.

قشنگی ازدحام دهه هشتادی‌های پرسشگر

امروز هم مثل سایر روزهای نمایشگاه کتاب، پاتوق دهه هشتادی‌ها حسابی شلوغ است و مثل آهن‌ربا هر نوجوانی که وارد سالن انتشارات کودک و نوجوان شده را جذب کرده است.

اینجا در غرفه دهه هشتادی‌های موسسه جوانان آستان قدس رضوی ورود برای همه آزاد است، همه‌ نوجوان‌‌ها و جوان‌های دغدغه‌مند و پرسشگر. این را می‌شود به راحتی از میزبانی گرم و پرمهر خادمان فرهنگی پاتوق متوجه شد و البته از شکل و شمایل بسیار متفاوت و متنوع میهمانان که طیفی از بچه‌هایی با پوشش و ظاهر مذهبی گرفته تا دختران بی‌حجاب و کم‌حجاب را دربرمی‌گیرد. مثل آنچه امروز شاهدش هستیم و یک ازدحام پرشور و حال و رنگارنگ و متنوع از جمعیت دهه هشتادی‌ها را شکل داده است.

اصلا اینجا ظاهر مهم نیست، نه ظاهر آدم‌ها شرط ورود است و نه افکار و عقایدشان، اینجا در این محفل کوچک و صمیمی انتشارات امام رضا (ع)، درست مثل حرمش، ورود برای همه آزاد است، با هر طیف و تیپ و عقیده و مَنش و روشی.

روی این مسأله مصطفی باقرزاده، مشاور مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس هم تأکید دارد و می‌گوید: پاتوق دهه هشتادی‌ها با چند هدف تشکیل شده که مهمترین آن، آموزش مهارت تفکر، اندیشه‌ورزی، دغدغه‌مندی و پرسش‌گری است. در مرحله بعد این پاتوق جایی است برای دورهمی بچه‌ها، شکل‌گیری گروه‌های دوستانه و ایجاد حال خوب.

گام‌به‌گام با ذهن‌های پرسشگر و پرچالش

به گفته باقرزاده، بچه‌هایی که پای‌شان به این پاتوق باز می‌شود و در برنامه و دورهمی‌های دوستانه آن شرکت می‌کنند، به حال خود رها نمی‌شوند؛ اول اینکه در پایان هر گعده و برنامه‌ای که در غرفه اجرا می‌شود، جوایزی از قبیل سفر زیارتی مشهد دریافت می‌کنند. دوم اینکه ارتباط با آنها از طریق دعوت به برنامه‌ها و اردوهای تفریحی، آموزشی، فرهنگی در طول سال ادامه می‌یابد.

آنطور که مشاور مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس می‌گوید: شرکت در دوره‌های آموزشی «بی‌نهایت شو» یکی از این دوره‌های آموزشی است که بر اساس الگوی «کار در بازی» طراحی شده است.

باقرزاده یادآور می‌شود مهمترین چالش‌هایی که اکنون نوجوانان و جوانان ما با آن مواجهه‌اند، اول چالش هویتی و دوم چالش قدرت تعقل و نبود مهارت تفکر و اندیشه‌ورزی است. از همین رو مجموعه موسسه آستان قدس رضوی رویکرد خود را کمک به جوانان و نوجوانان برای رفع این چالش‌ها و تحقق مبانی معرفتی بر اساس یک الگوی عقلانی قرار داده است که برای تحقق این مهم نیز ۲۷ جلد کتاب تاکنون تولید و چاپ و اردوها و دوره‌هایی همچون دوره بی‌نهایت شو را برگزار کرده است.

به اعتقاد وی، نمایشگاه کتاب این فرصت را برای خادمان فرهنگی مؤسسه جوانان آستان قدس ایجاد کرده که با نوجوانان یک تعامل دوسویه داشته باشند تا علاوه بر معرفی کتاب و محصولات و دوره‌های مؤسسه، نمونه‌ای از ایجاد یک چالش فکری و تمرین مهارت تفکر را برای بچه‌ها در این چهارچوب ایجاد کنند تا به توانمندی‌هایی همچون مهارت فکر کردن، بحث کردن، صحبت کردن در جمع و ... دست یافته و تا حدودی به حفره‌های فکری، ذهنی، عقیدتی و مذهبی خود پی ببرند. و این زمانی است که باید دست بچه‌ها را گرفت و آنها را به برنامه‌ها و اردوها و دوره‌های موسسه هدایت کرد تا به طور کامل به مهارت‌های مذکور برسند، یعنی همان رویه‌ای که مؤسسه جوانان آستان قدس در پیش گرفته است.

ما مسافرِ سفر بی‌نهایتیم

اگر نوجوان و جوانی را در غرفه پاتوق دهه هشتادی‌های سالن کودک و نوجوان سی‌‌وچهارمین نمایشگاه نمایشگاه کتاب یا در غرفه عمومی انتشارات آستان قدس رضوی در شبستان اصلی دیدی، می‌توانی حدس بزنی که یا سراغ کتاب سه‌جلدی «بی‌نهایت شو» آمده و یا با یک معرفی کوتاه، خواهان و خریدار آن خواهد شد. معمولا هم بیشترِ این قشر، بی‌نهایت شو و دوره‌های آن را از طریق تبلیغات تلویزیونی و فضای مجازی می‌شناسند و احتمالا در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. این را هم از گفت‌گو با نوجوانان حاضر در غرفه‌های امام رضا (ع) متوجه می‌شویم.

کتاب سه جلدی بی‌نهایت شو که در سه رنگ سبز و زرد و آبی منتشر شده، فقط یک کتاب برای خواندن نیست، بلکه از طریق آن می‌توانید بخوانید، بشنوید و ببینید و این فرصت‌ها را علاوه بر خواندن کتاب، می‌توانید با اسکن کیوآرکدهای درج شده در صفحات به دست آوردید.

این سه جلد کتاب با محتوایی بسیار غنی تولید و چاپ شده‌ تا به هر سؤالی که برای ذهن پرسشگر نوجوان و جوان امروزی درخصوص موضوعات مختلف دینی، معرفتی، اخلاقی، هویتی، خودشناسی و خداشناسی و ‌... ایجاد می‌شود، پاسخ دهد.

نکته مهم اینکه «بی‌نهایت شو» به صورت یک دوره آموزشی مجازی هم در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. به این ترتیب که محتوای هرسه جلد به صورت فشرده و خلاصه در ۱۴ ساعت برای آنها تدریس می‌شود. شرکت‌کنندگان در هر مرحله امتیاز و جوایزی دریافت می‌کنند و با گذراندن کل دوره به دعوت مؤسسه، زائر مشهدالرضا می‌شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول