اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من| از اتباع افغانستان برای سفر به ایران وثیقه دریافت شود

جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار دریافت وثیقه و ضمانت از اتباع افغانستانی شده‌اند که قصد سفر به ایران را دارند.

فارس من| از اتباع افغانستان برای سفر به ایران وثیقه دریافت شود

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی از وزارت امور خارجه و همچنین وزارت کشور درخواست کردند در تعامل با مقامات افغانستان و همچنین سازمان ملل، بدون اخذ وثیقه برای اتباع افغانستانی به منظور سفر به ایران، روادید صادر نکنند. 

در این کمپین با اشاره به حضور مهاجران افغانستان در ایران و فشارهایی که حضور آنها بر اقتصاد کشور می‌گذارد، آمده است: کشور تحت شدیدترین بحران ورود مهاجر قرار گرفته است. تعداد بسیار اتباع در ایران بر بازارهای اشتغال و مسکن فشار سنگینی وارد می‌کنند. صحبت از حضور ۵ تا ۷ میلیون تبعه افغان در کشور است که عدد بسیار بزرگی است.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تعداد پناهجویان افغاستان در ایران را بالغ بر پنج میلیون نفر خواند و افزود: مدیریت این تعداد عظیم از مهاجران، نیازمند توجه و حمایت‌های بین‌المللی است.

در کمپین مذکور همچنین عنوان شده است: حضور حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز اتباع در مدارس، حضور انبوه اتباع در اصناف و مشاغل مختلف، سیل کودکان کار اتباع در خیابان‌ها و چهارراه‌های شهرهای بزرگ کشور در کنار رشد سرسام آور کرایه خانه‌ها و رشد حاشیه نشینی در کشور سؤالات و نگرانی‌های فراوانی برای مردم به وجود آورده است. 

در این کمپین آمده است: در کنار همه این مسائل عملکرد سفارت ایران در افغانستان جای تعجب فراوانی دارد. اینکه به راحتی و بدون اخذ هیچ گونه وثیقه و یا تعهد برای بازگشت به موقع به افغان‌ها روادید ورود به ایران داده می‌شود، در حالی که همگان می‌دانند اکثریت افغان‌ها با تمام شدن مدت ویزای (روادید) خود به افغانستان باز نمی‌گردند. این استدلال که هدف رفت و آمد قانونی افغان‌هاست، اصلا قابل قبول نیست. وقتی شرایط را آسان کنیم جمعیت زیادی مایل می‌شوند وارد ایران شوند. مردم از وزارت امور خارجه و وزارت کشور توقع دارند برای بازگشت افغان‌ها به افغانستان با مقامات افغان و سازمان ملل همکاری و تعامل جدی داشته باشند و به راحتی بدون اخذ وثیقه، ویزای ایران را به اتباعی ندهند که می‌آیند و برنمی‌گردند.

وزیر امور خارجه همچنین در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند افغانستان در ۲۴ فروردین ماه سالجاری طی اظهاراتی گفت که هم اینک نزدیک به ۷۰۰ هزار دانش آموز و بیش از ۴۰ هزار دانشجوی افغانستانی در حال تحصیل در مراکز تحصیلی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران هستند. (اینجا بخوانید)

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری که اخیرا به تهران سفر کرد، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اقدامات سازمان ملل در خصوص مهاجران افغان و هزینه‌هایی که بر کشورهایی چون ایران وارد می‌شود و همچنین افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در شرایط کنونی که با مشکلات عدیده روبرو هستند، عنوان کرد: همین موضوع در گفت‌وگوهای من در وزارت خارجه نیز مطرح شد. در بحث عملیات انساندوستانه سازمان ملل تا الان کشورها ۴.۶ میلیارد دلار متعهد شدند به افغانستان کمک انساندوستانه کنند که بزرگ‌ترین رقم کمک انساندوستانه در دنیاست. البته شرایط فوق العاده‌ای در افغانستان حاکم است و ۱۶ میلیون نفر نیاز به کمک انساندوستانه دارند. در بحث پیاده سازی و رساندن کمک‌های انساندوستانه ما به کشورهایی که متعهد شده‌اند التماس می‌کنیم که به تعهداتشان عمل کنند، چون کمک‌هایی که تاکنون کرده‌اند کمتر از آن چیزی بوده که متعهد شده‌اند. به صراحت از کشورهای کمک کننده این درخواست را داشتیم و همچنین مسؤولیت طالبان را نیز یادآور شدیم. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول